Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: föroreningarvattensolcellerförnybart
Läst 79 ggr
johan
1

Skapa vatten från luft och sol🚰

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I Sverige är vi bortskämda med rent och billigt vatten som vi kan lita på finns tillgängligt.

När jag tänker på länder som inte har denna lyx tänker jag mest på utvecklingsländer i t ex Afrika. Men miljoner människor i rika länder som USA saknar också möjligheten att dricka rent vatten från kranen. Ett av dom mer omtalade platserna är Flint, Michigan där vattnet är förorenad OCH att ledningar är gjorda av bly, vilket lett till många och jobbiga hälsoproblem.

Videon handlar om en produkt som kan skapa rent vatten från luft och sol. Produkten är ännu ganska dyr, t ex $6000, men när Ben visar på exempel vad människor i dessa områden betalar för flask-vatten per år för att få rent dricksvatten sparar dom snabbt in priset för installationen. Förutsatt att dom har råd med det till att början med förstås. :(

Mvh // Johan

Staffan
0

Framgick det hur mkt vatten en enhet för $6000 kunde producera? Antar att luftfuktigheten spelar en avgörande roll också…

johan
0

Varje enhet producerar 8 liter per dag. Allt över 10% luftfuktighet duger.

Självklart funkar det dåligt i minusgrader dock. :)

Mvh // Johan

Staffan
0

Imponerande mängd vatten! Hoppas de lyckas få ner priset per enhet så att uppfinningen kan nå ut till fler.

johan
0

Ja. Vilken grej att kunna ha i byar i utvecklingsländer eller lite var som helst efter naturkatastrofer.

Mvh // Johan

Staffan
0

Undrar vad den har för livslängd. Risken finns kanske att man regelbundet behöver byta ut dyra delar.

I vilken fall som helst spännande, om den är så bra som det låter så borde den sälja massor vilket får ner priset. Sannolikt kommer det då också andra alternativ som kanske har ett lägre pris.

Bara hålla tummarna. Vi här i Sverige är ju (ännu så länge) så bortskämda med vår tillgång till rent vatten.

johan
0

Det svarar han också på i videon. :)

Mvh // Johan

Staffan
0

Haha, missade att det var en video. Den vita play-knappen ligger mitt i det vita molnet så jag såg den inte… :)