Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 335 ggr
Magi-cat
2020-04-28 12:03

Igelkottarna blir snabbt färre

😢

"Antalet igelkottar blir snabbt färre i Sverige. På fem år har stammen gått från livskraftig till nära hotad. 

– Det går fort utför för igelkotten, säger Henrik Thurfjell vid SLU Artdatabanken."

Så här kan vi hjälpa:

"– Se till att behålla lövhögar på tomten, lämna ytor lite mer ruffiga med lite högre vegetation etcetera. Kör försiktigt, särskilt kring skymningen. "

https://www.expressen.se/leva-och-bo/igelkottarna-blir-snabbt-farre-sa-kan-du-radda-dem/?fbclid=IwAR3vf-f_aDblaLSniZXJAr_sywC5IZvIPxQ9ox8qH0YtSRd6ZGunthFlq94

Och förstås: Tänd inte eld på rishögen på Valborgsmässoafton eller någon annan dag vilken som helst utan att titta igenom först så inte någon kotte ligger där och sover!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2020-04-28 12:22
#1

Lite lustigt när naturskyddsföreningen skriver så här: https://m.naturskyddsforeningen.se/igelkotten Känns väl snarare som att artdatabanken redovisat en labb i statistik och att man utifrån den labben drar märkliga slutsatser iallafall inte statistiskt säkerställda: https://www.artdatabanken.se/var-verksamhet/rodlistning/dagens-rodlistade-art/igelkott/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Taggeman
2020-04-28 12:24
#2

Som det står i artikeln att grävling är en av orsakerna som dödar igelkottar.
Vi hade gott om igelkottar på en ö i Stockholms skärgård på till 60-70 talet.
Den här tiden  expandera grävlingarna här o blev vanliga då försvann igelkottarna från ön även försvann fasan o skogsfågel med.
Även robotgräsklippare dödar kottarna.
https://8sidor.se/sverige/2020/03/farre-igelkottar-i-sverige/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Magi-cat
2020-04-28 12:24
#3

#1 Det viktiga i sammanhanget är egentligen att vara rädd om igelkottarna och skydda dem!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Taggeman
2020-04-28 12:28
#4

#1 Naturskyddsföreningens rapport  har data från 2013-14

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2020-04-28 12:40
#5

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Magi-cat
2020-04-28 12:45
#6

#5 Tack för den!

Robotgräsklipparna …😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2020-04-28 12:50
#7

#4,5 Om du läser informationen från artdatabanken så ser du att det inte är statiskt säkerställd data. Jämför du med naturskyddsföreningens data blir det ännu klarare att det snarare är ett PR trick än verklighet. Det är från artdatabanken SLU hämtat sina siffror och gjort beräkningarna. Samtliga artiklar ovan utgår från den studien av icke statistiskt säkerställda data.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2020-04-28 13:34
#8

#7 PR-trick?

Min poäng är att man måste vara rädd om igelkottarna och göra allt för att skydda dem.

Jag förstår inte riktigt vad din poäng är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2020-04-28 17:03
#9

#8 Ja, forskarna vill ha anslag till nya studier och det är utmärkt att publicera artiklar som säger att igelkotten är utrotningshotad trots att underlaget inte är statistiskt säkerställt. Det är min poäng! Självfallet ska man värna om våra fridlysta djur men det blir ju fel signaler att ropa vargen kommer i onödan även om vargstammen ökat i Sverige.😮 Inte sant? Visst vill du att forskningspengar ska gå till bra saker och det ska vara en rättvis process fram till det givna forskningsbidraget.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-05-14 10:07
#10

Det igelkottarna faller offer för är bilar och grävlingar. Bilarna, ja jag begriper inte hur man med vett o vilja kör över igelkottar..för så verkar det ju vara när man ser var och hur de blivit överkörda. Grävlingar, ja där finns bara en sak att göra. Att kraftigt decimera stammen.  Fällor och och jakt är det enda som hjälper.  Grävlingsjakten har i stort sett försvunnit. Att använda grythundar är både tufft för grävling och hundar. Vad man däremot kan göra är att använda rovdjursskarpa hundar, nattetid som ställer grävlingen och sedan använda starka lampor så att man riskfritt kan skjuta den..även inne i samhällen.  Men då river väl jaktmotståndarna upp himmel och helvete för att stoppa det hela….på igelkottarnas bekostnad Robotklippare i all ära  men den stora decimeringen av igelkottsstammen skedde under slutet av förra seklet. Så miljö (habitat o kemikalier) samt bilar o grävlingar var då den tyngsta orsaken. Miljögifterna har minskat men andelen alltför välstädade trädgårdar och grävlingar har ökat.

Upp till toppen
Annons: