Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 662 ggr
Magi-cat
12/20/19, 10:49 AM

Jakt på ekorre, sångsvan, trana, hermelin ...

… kan bli tillåtet enligt ett förslag ute på remiss.

😮🤮😡😢

https://www.natursidan.se/nyheter/forslag-jakt-pa-ekorre-hermelin-sangsvan-och-trana/?fbclid=IwAR0Lg3E0yaUwiZ5ztLg-VrRHVsS2yzco_hQeNouiP0Zi6djPKf3bwtIazew

edit: det verkar som om inte länken fungerar längre?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
LBB
12/20/19, 11:30 AM
#1

Jakt på ekorre, med salongsgevär är en krävande jakt,,,om man ska använda skinnet på det skjutna bytet…inte många har den kunskap som krävs, eftersom skinnen måste hanteras rätt för att ska det värde färdiga skinn har, samma gäller för hermelin…så det jakttrycket lär inte bli så stort. Sångsvan och trana däremot förorsakar en hel del skada i växande gröda..Så där är incitamentet för jakt större. Men jag tror knappast varken sångsvan eller trana kommer att konsumeras utan jakten kommer då bara att ha en beståndsreglerande funktion. Dessutom, tranor under transportflykt flyger så högt att de är klart utom räckhåll. så den jakten kan ju endast ske just där de orsakar skador.

Magi-cat
12/20/19, 11:34 AM
#2

"Jaktturism" nämndes också.

Jag tror främsta orsaken är att en del tycker det är så kul att skjuta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
12/20/19, 11:53 AM
#3

#2 Jakt på hermelin skulle nog till 100% ske med fällor.  Det är svårt att komma till skott på mårddjur, undantag mink. Där kan man skjuta bort hela familjer när man från kajak, utrustad med salongsgevär spanar av stränderna då valparna börjar röra på sig. Och det må låta makabert, men allt vad sjöfågel  heter drar nytta av en hårt hållen mink-stam. Och om vi är tvungna att reducera stammarna av tranor o sångsvan, så är det i mina ögon en bra lösning om man kan få jaktturister att betala för detta. Detta skapar arbetstillfällen eftersom man då måste kunna erbjuda både boenden och gastronomi..vilket kan vara bra i en glesbygdskommun där skattepengarna till den mjuka sektorn saknas…

Sindri
12/20/19, 1:01 PM
#4

Det enda jag kan ha förståelse för är skarv. Och hur kunde de inte ta med dessa inplanterade gäss, vitkindad- resp. kanadagås? Hur många badstränder och badvatten har de inte förstört, och även parker och promenadvägar?

LBB
12/20/19, 2:37 PM
#5

#4 Vitkindad gås får jagas i fält där de förorsakar skada, Kanadagås har förutom skyddsjakt även en tid då allmän jakt är tillåten..så därför togs de inte med.

Jakt på skarv…ja det är väl bara en tidsfråga innan den införs.  Vi har ju redan jakt på säl. just pga av skador på fisket så…

LBB
12/20/19, 2:42 PM
#6

Sedan är det väl överlag så att en del inte kan med tanken på jakt..Där man i en verksamhet som tack vare dess sociala delar, arbetet med hundar o människor är både rolig och intressant. Att det sedan ger utövarna en ökad kunskap och förståelse för de djur man jagar och den natur man jagar i ser jag som ytterligare fördelar. Jakt är ngt vi människor utövat så länge arten människa existerat. Både för brödfödans och nöjets skull.

Annons:
Magi-cat
12/20/19, 3:26 PM
#7

Tack det räcker och blir över. Min intention med att starta tråden var i syfte om att värna om djuren och naturen. Inget annat. Inte en jakt-tråd. Jag borde begripit bättre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
12/20/19, 3:51 PM
#8

Ja det är ju tråkigt om någon säger emot. Sakligt. 

Starta en tråd som agerar mot jakt..så får du en del kravodlare på dig eftersom de har att göra med bestånd av  djur som förstör deras grödor..försäkringsbolag som får ersätta viltolyckor och så vidare. Vad du ville var att värna om djur och agitera mot jakt.  Vad jag vill är att värna om djur och agitera för jakt,.

Sedan gäller det att vara påläst. Ekorre som ex. jagades fram till 2001. Lagligt. ( får väl fortfarande jagas under skyddsjakt runt gårdar och hus..tror jag)Sedan försvann den formen av jakt. Inte för att Ekorren utrotats, nej för att kunskapen hur man jagar och hur man bereder skinnen försvann. Om nu jakten skulle tillåtas så skulle den kunskapen och efterfrågan efter gråverk plötsligt finnas.  Alltså skulle med största sannolikhet större mängder ekorrars dödas.Nej jag tror knappast det !!

För att de flesta inte har de vapen som krävs ej heller den kunskap som krävs.

KimE
12/22/19, 11:49 AM
#9

""Jaktturism" nämndes också.

Jag tror främsta orsaken är att en del tycker det är så kul att skjuta."

Förslaget för ekorrjakt är bara på senhöst och vinter vilket inte kommer att påverka beståndet av ekorre. Artskydd bör vara till att skydda hotade arter inte att ha generella förbud bara för att djur kan vara söta. Det lär inte komma några jaktturister för att jaga ekorre och jakten kommer inte att vara populär bland svenska jägare.

Skyddsjakt kan ske på markägarens initiativ inte på jaktarrendatorns och då ska man ha grödor eller djur som behöver skydd. Sångsvan äter upp utsäde och grodd som helt kan förstöra för bonden. Svan skyddades för att bara kungen skulle få skjuta svan nu har beståndet vuxit så de konkurrerar ut andra arter.

Tranor äter groddjur som är skyddade/utrotningshotade i Sverige trots det tror jag det blir svårt att motivera skyddsjakt  på de flesta ställen då de oftast är i myrmarker där det inte finns planterade grödor. (undantag för flyttstråken)

LBB
12/22/19, 5:54 PM
#10

#9 Jaktturism, trofé jakt är ngt många som kallar sig djurvänner bara har avsky till övers för.. För hur normalt är det att tycka det är kul att skjuta?

Vilka är då de presumtiva ekorrjägarna?  De måste för det första vara duktiga skyttar, annars förstörs skinnen, de måste vara duktiga på att flå och bereda skinnen, annars förstörs dessa. Om då ett fåtal finner intresse i att skaffa fram dessa gråverk och detta inte skadar stammen så anser jag det vara ok.

Tranan gör nog inte så stor skada (ekonomisk och miljömässigt) ute på våtmarkens. Men på fälten där den liksom svanen trampar ner höstsådden där kan skadorna betyda att en jordbrukare inte får lön för sin möda. Därför skyddsjakt. För som jag tidigare skrev..tranor flyger oftast så högt att de flyger utom räckhåll, endast där de går ner på fälten skulle skyddsjakt vara möjlig på hösten.

Och man sedan ser till trofé jakt eller jaktturism så har denna väl räddad flera bestånd av de stora djuren i Afrika. Resurser skapas som stävjar tjuvjakt och skapar miljöer som djuren trivs i.

Upp till toppen
Annons: