Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 557 ggr
LBB
2019-12-17 12:57

Sverige ska gå före....

Sverige ska gå före skanderar miljöministern….men för höge farao, det är ju det vi gör.  Vad det gäller per hektar är vi nog bäst i världen och vad det gäller per kapita så..Bilden kan innehålla: text

Annons:
johan
2019-12-25 15:29
#1

Du säger ju inte vad diagrammet visar? Är det CO2-utsläpp / hektar? Per person? Som land? 

Jag kan ju tycka det är svårt att jämföra sådana där saker. Kina är ju till utsläpp sett värsta landet. Samtidigt så är det per invånare mycket lägre än svenskarna och Kinas är dessutom värdens främsta land vad gäller förnybart och sämsta land fossila bränslen. Så samma land kan alltså både vara bäst och sämst samtidigt. 

I Sverige är vi ju som land betraktat långt fram på många sätt, samtidigt så lever vi ju som individer på ett sätt som orsaker stora utsläpp per person, bara det att utsläppen kanske inte sker här då vi köper så mycket från andra länder.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

LBB
2019-12-25 15:47
#2
Utsläpp av koldioxid per capita - internationell per capita

Den egentligen inte rättvisaste metoden att redovisa länders utsläpp.

Därför borde redovisningen göras utsläpp per kvadratkilometer Yta som räknas till det aktuella landet, Vattenyta inklusive, innanför vedertaget och accepterat internationellt vatten. Och var får du ifrån, det att Kina per capita skulle vara bättre än Sverige?  Som land är väl idag Kina värst tätt följt av USA

Kina 10291927                           USA 5254279  i tusen ton
Sverige 43421 i tusen ton.

johan
2019-12-27 22:12
#3

Hade fel om Kina. Enligt Wikipedia så har dom dubbla utsläppet per capita än svenskarna. 

Men det stämmer bättre med Indien som ju också är ett land som vi duktiga svenskar gärna tar som exempel på att det är meningslöst för oss att förbättra oss för vi är ju redan bäst.. Men per invånare har vi dubbla utsläppen per person än Indien har. Eller att vi bara är marginellt bättre än Litauen som i princip enbart använder kolkraft för elproduktion. 

Min poäng var mest att ett land som är långt fram och har uteslutande förnybar energi och kärnkraft, ändå kan vara sämre på individnivå än smutsigare länder. 

Så jag vidhåller att det är svårt att jämföra och kan bli djupt orättvist. 

Däremot INTE sagt att jag tycker det är ok för Indien att fortsätta öka sina utsläpp i takt med att fler och fler får det bättre ställt och därmed kommer använda mer energi, äta mer kött, köpa fler bilar etc. Jag menar mest att det är farligt att vi tror att vi är så jävla bra och färdiga bara för att vi sopsorterar, typ…

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

LBB
2019-12-28 08:58
#4

Och vad jag pekar på, är MP;s fundamentalistiska inställning som drabbar den svenska landsbygden. Vari ligger det logiska i att först avgiftsbelägga landsbygders transportmöjligheter till absurdum och sedan inte ersätta landsbygden för de utsläpp som sprids över den? Ta antingen bort avgifterna eller ersätt landsbygden fullt ut, per ha , de miljontals ton co2 som sprids.  Vi kan mycket väl stanna och vänta in de stater som ligger efter oss. Ta exempelvis Holland, ett land som kommer att drabbas hårt när havsytan stiger. de borde ju ha incitament att betydligt bättra på sina utsläppsvärden.

johan
2019-12-29 13:03
#5

#4: Ju mer isolerat man bor desto mer relevant blir det ju med elbil kan jag tycka. Att ladda hemma är något som är fullständigt oslagbart, men de flesta som inte kört elbil tror att laddning och räckvidd är ett så stort problem. Vilket det i praktiken inte är. Att gör det dyrt med fossil-transporter tycker jag är helt rätt prioriterat. 

Tyvärr är det ju så med klimat att man inte kan lösa sina egna problem. Det måste ju ske globalt. Därmed absolut inte sagt att individers eller små länders insatser är meningslösa. Tvärtom tror jag det påverkar positivt på många sätt, även om det inte nödvändigtvis är många procent av totala utsläppen. 

EU har ju pratat om CO2-tullar mot länder med höga utsläpp som t ex Kina med flera. Det tror jag kan vara ett bra sätt att påverka.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: