Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 397 ggr
Sleggyman
2019-08-19 16:42

Återställning av sjö

Hej alla, Jag skrev detta inlägg i ett annat forum och fick tipset att folk här kanske var intresserade om detta här med.

En snabb recap.

Sjön är på ca 46.000 kvadratmeter och är mellan 1 till 6 meter djup.Den sitter ihop med en större sjö via en liten å. 

Stor del av sjö var täckt av slam ända upp mot ytan ( Ca: 70% ) och en väldigt stor del täckt med båda gäddnate, sjögräs och näckrosor.  Nästan inget djurliv fanns då stora delar av sjön var syrefri eller slam upp mot ytan. Flytdy fanns och växte fort. 

Två inlopp  finns, men de ligger väldigt nära utloppet så vattnet stod stilla på 80% av sjön. Pga av all växtlighet så hindrades vågor bildas när det blåser vilket gav boostad effekt på syrefria områden.

Det som gjorts då jag skrev förra gången så hade jag lagt ner modell större vattenpumpar som började syresätta vattnet och fick nedbrytningen av slammet börja igen. På 2 år så fick vi upp en yta på 40 kvadrat med mer eller mindre ren sandbotten.

Nu till hur sjön mår idag.

Slammet som var det stora problemet i sjön har nu satt sig ner till hanterbara 10cm och stora delarav sjön har nu sandbotten. Flytdyn har löst upp sig och dragit sig tillbaka 3 meter sen förra året.

 Djurlivet har återvänt i form av fisk, insekter, amfibier och sjöfåglar. Även blåmussla och flodpärlmusslan har vandrat ner i sjön igen.

En vild orkidee har återkommit senaste 4 åren.

I fiskväg så finns nu mört,aborre,gädda och öring i hela sjön. Stora stim av småfisk syns varje sommar.

Förra året var det första gången något badat i sjön på 40år på den "dåliga" sidan av sjön.

Vad har vi gjort för att detta ska hända då?

- Köpt in 3st bottenluftare som denna : 

https://www.dammbutiken.se/bottenluftare

-Byggt en flotte med klippare och tagit bort växtligheten samt plockat upp allt ur sjön. Ni kan se ett youtube klipp som en granne gjort om vårt jobb ( hint det är inte jag som är gubben :) )

 https://www.youtube.com/watch?v=HSk7kEkDKw8 filmen är sen förra sommaren.

-Klippt bort sly och gallrat skog runt sjön.

Förra året så plockades ca 10-15 kubik nate och sjögräs upp och iår så det nog 40-45 kubik som är tagits upp, jobbet pågår än. Min far som är 72 år gammal är det som jobbar med detta och han står  för väldigt stor del av allt jobb som gjorts.

Pga av klippningen och av att vi plockar upp all växtlighet så kan sjön bryta ned slammet och vinden kan bilda vågor som syresätter. Förhoppningsvis inom några år komma till ett stadie att den klarar sig själv igen så vi behöver bara hålla efter sjögräset i liten skala och njuta av allt vad en frisk sjö ger.

Köp din Bottenluftare online i vår webshop
  • Redigerat 2023-05-12 06:58 av Pyttelite
Annons:
Codonopsis
2019-08-19 17:10
#1

Tummen upp! Vilken solskenshistoria som kan inspirera andra att göra samma sak. I dessa tider av torka är varje vattendrag som kan restaureras ett oerhört viktigt ekosystem för allt levande i naturen.

Vi har under många år förstört våtmarker och dikat ur stora områden vilket gör att torkan blir så mycket värre.

MonicaLagerquist
2019-08-19 17:31
#2

👍

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: