Annons:
Etikettlivsstil
Läst 629 ggr
kattöga
6/24/19, 9:31 AM

Kattägare: Skapa efterfrågan på ekologisk Kattströ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kattsand är en jätteindustri, och den mesta kattsanden som köps/säljs är sådan som gjorts av [bentonitlera](Phyllocoptes eupadi). Kattsanden av bentonit blir som cement när den kommer i kontakt med vätska. Bentonit används även för "tätning av vattenförande delar i tunnlar och bergrum och inte minst i slutförvaren av använt kärnbränsle".

Kattsanden av bentonit går inte att förbränna eller göra sig av med på något annat sätt heller, utan den bildar gigantiska sopberg som aldrig försvinner.  Aldrig försvinner….! 😮

Många av oss, inklusive kattägare, spenderar gärna någon extra krona ibland  för ekologiska matvaror/frukt/grönsaker osv.  Men vill gärna spara pengar genom att köpa  billig kattsand…

Ekologiskt kattströ är oftast lite dyrare än den lömska bentonitsanden.
Jag önskar och uppmanar, dock, att alla kattägare börjar skapa efterfrågan på ekologisk kattströ (se exempel här) för att prisbilden så småningom kan förändras till det bättre! (Så sker ju just nu när det gäller andra ekologisk varor, som mat t ex.) 

Själv köper jag denna, som klumpar sig och på alla andra sätt fungerar minst lika bra som bentonitsanden men dammar i princip ingenting. Så både katternas och våra egna lungor skonas (jag kan tro att bentonitsanden, som dammar som tusan, kan skapa "stenlunga"…).  Ströet är som sand, mjukt för tassarna. (Det finns grövre strö också, men våra katter vägrade det, för vasst troligtvis.) Kan komposteras/slängas ut i naturen om man bor lämpligt till.

Visst, lite dyrare är den oftast jämfört med den billiga bentonitsanden - men alla fördelar, för oss, katterna och miljön uppväger den dyrare kostnaden. Det sparar jag in på att låta bli att köpa något onödigt till mig istället.

Så, det var min uppmaning till alla kattägare! 😉🐱 Bry dig om  din katt och allas vår miljö!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Pyttelite
6/24/19, 11:55 AM
#1

Problemet är att katten inte funderar på miljön utan är kräsen och mycket styrd till vanan. Ett materialbyte kan fungera bra till en början men sedan vägrar katten. Resultatet blir då kiss och bajs på oönskade ställen. När väl detta har hänt är det problematiskt för kissen att tänka om så tänk på det innan ni laborerar med kattsanden. Det handlar inte bara om pris alltså. Observera att det också är förbjudet att kompostera kattsand i de flesta kommuner i Sverige - förmodligen samtliga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kattöga
6/24/19, 12:16 PM
#2

#1 Jo, katter är både vanedjur och kan vara kräsna.
Men blandar man  i lite nytt i den gamla vanliga sanden och ökar på den nya sakta men säkert brukar det ofta gå bra. Så att de gradvis vänjer sig vid den nya sanden innan man byter ut den helt. Att byta parfymerad kattsand kan vara ännu besvärligare däremot, men jag, personligen, kan inte med parfymerad kattsand…
Och det strö som jag använder är mjuk och som sand, så våra katter hade inga problem att byta. Däremot den grövre sorten gick inte alls.

Om vi ökar på efterfrågan kommer sannolikt både priser att sänkas och framställningen av ekologisk kattsand att utvecklas. Producenterna vill ju sälja det vi konsumenterna vill ha.

Det ekologiska kattströet  som vi använder går bra att kompostera, jag antar att allt växtbaserat strö går att kompostera (till skillnad mot "vanlig kattsand", precis som du skriver, vill bara förtydliga).

Bara för att katter inte har miljö-tänk, tycker jag inte att det ska hindra oss människor från att göra vad vi kan för att få fram produkter som värnar om både katt och miljö.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pyttelite
6/24/19, 1:04 PM
#3

Tyvärr är det inte tillåtet att kompostera kattsand oavsett material. Det handlar om smittorisk och inte pga material.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kattöga
6/24/19, 1:09 PM
#4

Oj då, det har jag aldrig hört. Tack, nu vet jag. Måste kolla upp det mer.

Lite märkligt dock, med tanke på dels hur många utekatter som finns och dessutom en hel mängd massa andra djur, som gör sitt där de är när det pockar på.

Själv bor jag i skogen bland både katter, hundar och vilda djur. Jag tror det gör varken till eller från om jag låter naturen ta hand det våra katter lämnar efter sig. 

Men oavsett, det går ju att förbränna, så vill man kan man ju överlåta den uppgiften till sopförbränningen i alla fall.

Och det lär vara bättre än den förbenade bentoniten åtminstone.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
6/24/19, 1:17 PM
#5

#3 Vet du om det gäller både kompostering för mat och för trädgårdsavfall?

Kan det vara så att använt kattströ får komposteras i trädgårdsavfallet? Det skulle låta lite mer logiskt för mig att man inte får blanda i kattspill i matkomposteringen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pyttelite
6/24/19, 5:16 PM
#6

#5 Jag tror att det ytterst handlar om toxoplasmos och det spelar ingen roll vilken kompost man lägger det i. Hör med din kommun först innan du komposterar för att få den färskaste informationen Ett tag fick man varken ha trädgårdskompost eller kompostera matavfall men nu har det lättat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: