Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1710 ggr
[Andeljus]
2019-06-21 18:21

Lupiner

Vad tycker ni om lupiner ?

Jag älskar dom och sår dom på min mark men dom är ett hot säger en del dumma huvuden, fram  för lupimer.

Jag odlar fram dom och fram ska dom till varje pris

Annons:
Maria
2019-06-21 18:26
#1

Jag tror man ska passa sig för att försöka föröka Lupiner.

Minns när jag var barn och man åkte bil och kunde betrakta blandade blommor längs vägkanterna men numera så ser man nästan bara Lupiner på vissa sträckor vilket är skrämmande och jag undrar vad som hänt med de andra arterna?

Lupiner är annars enormt vackra och lär luckra upp jorden bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2019-06-21 18:52
#2

Vi behöver inte fler insvassa arter i vår natur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LBB
2019-06-21 19:03
#3

#0  Björnlokan är även den vacker. Och lika invasiv och förödande som lupiner.  Fram för betydligt mer round upp vid bekämpning av dessa invasiva arter.

Pyttelite
2019-06-21 19:59
#4

#3 Du menar att roundup känner av vilka arter som är invasiva? 🤔


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-21 21:46
#5

#4  en studsare kan användas för att skjuta de flesta större djur, men det är skytten som avgör vad eller vilka som blir mål. Använder man en kem-lie (en avstrykare) som stryker av bekämpningsmedlet på de växter som ska bekämpas…så är det bara dessa växter som dör.   Så så svårt är det inte  😎 Man vid bekämpning av lupiner använda en bomullsduk som fuktas med bekämpningsmedlet.

Pyttelite
2019-06-21 21:55
#6

Varför använda gifter när de kan bekämpas på annat vis?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Andeljus]
2019-06-22 03:44
#7

Jag måste erkänna att jag är fyrkantig vad gäller invasiva arter jag tror helt enkelt inte på det därav mitt inlägg och jag gör allt för att bevara Lupiner med flera för alla växter har sin uppgift och alla får plats oavsett vart dom växer eller kommer från.

LBB
2019-06-22 08:31
#8

#6  Du kan klippa gräsmattan på en fotbollsplan med en nagelsax,   Skämt åsido. Björnlokan måste i praktiken grävas upp. samtidigt som de som gör jobbet måste ha skyddskläder eftersom saven från plantan i kombination med sol ger fruktansvärda brännskador. Ofta är det barn som drabbas eftersom det är spännande att leka under de stora, vackra växterna..se bilden.Alltså är det både lättare och säkrare att stryka på round upp. + att då dör roten också. Har plantorna funnits på platsen ngr år så är marken full av frön varför bekämpningen måste upprepas under flera år.

Bildresultat för björnloka brännskador

Pyttelite
2019-06-22 08:34
#9

#7 Vad är det inte du tror på? Att invasiva arter tar över den ursprungliga biotopen kan du se med blotta ögat så vad är ditt problem?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2019-06-22 08:39
#10

När vi köpte vårt lilla hus så satte jag Vresrosor i rabatten utanför. Jag älskar Vresrosor men hade ingen aning om dess framfart.

De är kvar och jag njuter av blomningen men ser till att de inte sprider sig utanför rabatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
2019-06-22 08:39
#11

#7   Lupiner uppträder ungefär som raps för pollinerande insekter. Massor av mat under en kort tid. Sedan täcker lupinerna marken så inga andra blommor får chansen varför många insekter helt enkelt inte kan leva pga brist på mat. I nästa steg drabbar det de småfåglar som är beroende av insekterna för att få ihop tillräckligt med mat till sina ungar..Så först försvinner vild-bin o fjärilar, sedan tystnar fågelsången…och det bara för att du vill ha ngr vackra blommor ngr veckor under försommaren😎

Pyttelite
2019-06-22 08:40
#12

#10 Mycket klokt agerat - invasiva arter behöver hanteras varsamt så de inte tar över helt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2019-06-22 08:43
#13

#12 Rabatten är kantad av gatsten och asfalt så det känns tryggt.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pyttelite
2019-06-22 08:51
#14

#7 Här har du information från Naturvårdsverket. https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Blomsterlupin-/ Den vanliga lupinen är tvåårig så något gift behövs inte. Främst ska man se till att blommorna inte går i frö. Första året kommer inga blommor. Den blommar andra året sedan dör den. Problemet är bara att en planta ger upphov till väldigt många frön.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-22 09:35
#15

#14  Lupiner bekämpas med buskhack (i vägrenar) eller röjsåg med gräsklinga. Efter ngr säsonger så tar andra växter över.  Men lupiner är harmlösa jämfört med jättebjörnlokor.

Pyttelite
2019-06-22 09:49
#16

#15 Ja lupiner bekämpas mekaniskt och inte kemiskt som du tidigare föreslog. 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kimda
2019-06-22 14:34
LBB
2019-06-22 16:17
#18

#16 Du har fel, de kan bekämpas med både kemisk o mekanisk bekämpning.

Den mekaniska kräver fler arbetsmoment, mer energi och spyr därför ut mer emissioner.

LBB
2019-06-22 16:19
#19

#17 Läs på lite bättre, inte rena , men man kan sänka halten av tungmetaller i jorden med växter, Därför att växterna tar upp tungmetallerna i växten. Den måste sedan destrueras, kan inte användas till ngt    Men så mycket tungmetaller har vi inte längs åkerkaneter o vägrenar, de brukar samlas på gammal industrimark såsom ex Orrefors…..

Pyttelite
2019-06-22 17:11
#20

#18 Nej jag har inte fel. De (lupinerna) behöver inte bekämpas med kemiska medel. Jag har inte sagt att de inte kan bekämpas men då dör även annan växtlighet. Någon ”kem-lie” är inte produktivt att använda för bekämpning av lupiner.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
LBB
2019-06-22 17:37
#21

#20

de kan bekämpas med både kemisk o mekanisk bekämpning.

En vanlig lie och räfsa kan användas liksom en lem-lie eller ännu enklare ryggspruta. Sedan är det väl en annan sak vilka regler myndigheterna satt.

Man kan ju ha förbud mot kemisk bekämpning. Eller så lämnar man dispens,  som exempelvis på banvallarna.

Men vad det gäller lokorna så är nog kemikalierna det enklaste, effektivaste och billigaste.

Kimda
2019-06-22 18:36
#22

#19 Denna tråd handlar om lupiner! Lupiner tar upp arsenik! Bra att du förklarar att växten sedan måste destrueras… Jag trodde att en liten fe svingade sitt trollspö och simsalabim försvann allt det dumma… ;) Vissa giftiga ämnen som växter tar upp ur förgiftad mark utvinns sedan ur växten. Kanske inte i Sverige, men ändå.

LBB
2019-06-22 21:04
#23

#22 ja, och jag påpekar att man kan använda ett flertal metoder att ta kål på lupiner.  Det finns ju som beskrivits andra, icke invasiva arter som kan användas då man marginellt kan sänka tungmetallen i gamla industritomters mark. Men ingen av dessa renar, de flyttar giftet från marken till växten

Kimda
2019-06-22 23:20
#24

Matlupiner (ej att förväxla med vilda som är giftiga) verkar intressant. https://mau.se/nyheter/han-vill-fa-svenskarna-att-ata-livsmedel-av-narodlade-lupinbonor/

LBB
2019-06-23 09:38
#25

#24 problemet med det är väl att dessa bönor är livsfarliga för dem som är allergiska mot jordnötter och eller soja. Restauranger kan därför inte köpa in bönor och bereda dem i sina kök utan måste om man väljer dem. Bara hantera dem som 1/1 eller 1/2 fabrikat. Då till och med dam från dem kan utlösa allergichocker

Om avkastningen per Ha och arbetsinsats är tillräcklig så är de naturligtvis en bra ersättning för soja i djurfoder…

Pyttelite
2019-06-23 10:09
#26

#25 Med din logik kommer det alltså bli förbjudet att odla jordnötter, äpplen och jordgubbar eftersom dessa produkter inte är tjänliga som föda till människor pga av allergirisk?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-23 10:35
#27

#26 Min logik i dina ögon skiljer sig avsevärt från min logik i verkligheten. Ditt problem inte mitt.

Jag har inte sagt att man ska förbjuda odling av lupiner. Vad jag påpekade var, att för  kommersiell odling så behövs ett positivt täckningsbidrag (kolla upp vad det betyder) och att lupin-bönor inte kan hanteras hur som helst i restauranger .  Man kan alltså inte mala och göra egen pasta utan att riskera att dammet kontaminerar andra maträtter. Därför skrev jag ju att restauranger får nöja sig med at hantera 1/2 och 171 fabrikat för att undvika detta. Var du får förbud ifrån , tja det måste väl vara din logik 😃

Annons:
Pyttelite
2019-06-23 10:52
#28

Så täckningsbidraget är beroende av om grödan ger allergiska reaktioner eller inte? Jag förstår inte ditt resonemang. Ja lupiner kan vara allergiframkallande med det är även andra produkter ss jordgubbar och äpplen men det innebär väl inte att man inte kan använda produkterna så länge de är deklarerade? Lönsamheten är väl inte i proportion till allergena ämnen? https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/allergener/lupin


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-06-23 10:59
#29

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-23 12:35
#30

#29 Din logik tycks vara att du blandar som det passar sig  Man jag ska försöka klargöra det hela så du förstår

1 Bönan har samma allegena egenskaper som exempelvis soja och jordnötter. Bearbetar man (mal) bönan så uppstår damm, som är svårt att hålla från andra livsmedel i lokalen. Därför kan problem uppstå i restaurangbesök. Därför påpekade jag ju att kommersiella kök förmodligen om, de använder bönan, kommer att använda 1/2 eller 1/1 fabrikat för att undvika kontaminering av köket

2 täckningsbidrag är en ekonomisk fråga, där kostnaden för att få fram en lagringsduglig  böna ska understiga det pris man kan få för den.

3  Då lupinen både blommar och mognar nerifrån så uppstår vissa problem vid tröskningen. Man kan tom behöva spruta ,för att döda allt grönt så att tröskan förmår att rensa ur den mogna bönan. Eller att man slår och stränglägger grödan så den torkar innan tröskan kommer till

Skörden i Tyskland ligger på mellan 2 till 4 ton per ha.  Kortare säsong och högre väderrisk i Sverige gör väl att  odlingen blir tämligen geografiskt begränsad.

Pyttelite
2019-06-23 17:28
#31

#30 Nej jag blandar inte som det passar sig min linje är rak.

1. Ja den är allergen se länken jag visade i inlägget ovan men det innebär inte att allergena produkter varken är olönsamma eller förbjudna att hantera.

Du fokuserar på restaurangbranschen och nämner att det ska vara hel eller halvfabrikat.

Sötlupiner eller matlupiner är en proteinkälla och används som det alltså en erättning av animaliskt protein.

2. När det gäller täckningsbidraget finns det flera schablonräkningar som säger att det är positivt.

Framförallt kan sötlupiner/matlupiner odlas på fattiga jordar.

Självfallet ger det inte samma avkastning som potatis men sötlupin ska heller inte odlas på dessa jordar.

3. Problemet diskuteras i länken ovan något gift behövs inte utan det gäller att behandla varje gröda efter sina förutsättningar.

Sötlupin är mycket härdig och kan odlas inte bara i Sydsverige.

Fram för mer odlade proteinalternativ!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Codonopsis
2019-06-24 07:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#0 Som alltid när det gäller invasiva växter så är det inte utseendet som är problematiskt utan växtsättet. Lupiner hotar vår biologiska mångfald som också är utsatt av stress från många andra håll. Våra dikesrenar är numera en viktig miljö för många insekter, lupinerna tränger bort den naturliga floran och förändrar marken med sin kvävefixering som gör att övriga växter som föredrar mager jord inte längre trivs där.  

Lupinens skönhet kan diskuteras, en eller två veckor står den i blom sedan är den gräsligt ful. Om man nu tycker att dessa få veckor är så viktiga att  man är beredd att skada fjärilar, humlor och bin för denna korta skönhetsupplevelse ja, då är min uppfattning att egoismen tagit över förnuftet.

I Finland är det from 1 juni i år förbjudet att plantera, sälja eller på annat sätt hantera lupiner och vresrosor på ett sätt som bidrar till spridning i naturen. Inom 3 år skall växterna vara utrotade, markägaren ansvarar och tar kostnaden för att förbudet verkställs. 

På Island lär man för alltid ångra att man en gång planterade in lupin. Islands natur är unik med flora och fauna anpassad till miljön, den miljö som nu håller på att förstöras.

Bild från Island

LBB
2019-06-24 07:53
#33

#31

1. Var har jag talat om förbud?  Åter ett resultat av ditt egna logiska resonemang?

2.  Idag finns i Sverige en handfull företag som odlar lupiner. För att priset ska generera ett positivt täckningsbidrag så måste efterfrågan vara tillräckligt hög och det är den ännu inte. Kanaler för lagring, bearbetning, lager o försäljning har ännu inte arbetats upp. Det är dock positivt om en mer torkresistens gröda etablerar sig här.

3.  Ja och förutsättningen gav jag ju, lupinen blommar och mognar nerifrån och upp i blomstängeln. Det betyder att växten är grön samtidigt som större delen av bönorna är mogna för skörd. Då har du 3 alternativ, antingen slår du hela växten till foderensilage, som man gör med majs. Eller så slår och stränglägger den (om detta är möjligt) eller så sprutar du ihjäl växten så den torkar och kan tröskas på konventionellt sätt. Om du istället för Kravodling, bekämpar ogräset kemikalisk kan du erhålla en jämnare mognad och grödan kan skördas konventionellt.

Jag kan däremot tänka mig att lupinen kan integreras i Kravodlingen genom att man gröngödsllar med den. Den är duktig på att ta upp kväve från luften och detta kväve tillförs då jorden när man plöjer ner den.

Så till Tyskland. Där odlas lupiner på hela 0,2 % av åkerarealen..Till stor del  beroende på att avkastningskraftiga sorter saknas..

Pyttelite
2019-06-24 20:13
#34

#33 Vi har kommit långt ifrån ursprungsfrågan men …

1. Då är vi överens - sötlupinenas vara eller icke vara har inget med allergirisken i restaurangkök att göra.

2. De schablonuträkningar som finns för täckningsbidrag för sötlupiner  är positiva sedan finns det andra grödor som är mer lönsamma.

3. Sötlupinen ger ett mycket stort proteinbidrag och den som tror att vegan-, veggie- samt klimattrenden kommer att hålla i sig tror också på en vidareutveckling av sötlupiner som nu inte är ett nytt påfund utan är en gröda som odlats i tusentals år.

När det gäller skörd så är jag övertygad om att man kommer att anpassa jordbruksmaskinsparken efter grödan. Det handlar bara om innovation.

I Tyskland finns en ökade trend och intresset för sötlupiner och även för vegetariska produkter så jag spår en mycket god framtid för denna växt i hela Europa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
LBB
2019-06-25 09:11
#35

#34

1 söt-lupinens vara eller inte vara har absolut ingenting med den invasiva art som växer vilt i Sverige att göra.

2  Söt-lupinen kan inte i dag inte konkurrera med andra grödor annat än som nisch-gröda hos entusiaster, som hittar kunder som är beredda att betala överpris för varan.

#3 faller inom 2;s kundgrupper, dvs entusiaster som är beredda att betala överpris för varan.

4. Man har idag 2, 3 sorter av lupiner som visar positiva tendenser vad det gäller tålighet mot svampsjukdomar. Men avkastningen på dessa ligger fortfarande långt under det som krävs för kommersiell odling.

Det ska inte förväxlas med att det finns ett stigande intresse för vegetariska produkter. , eftersom det behovet kan lösas på annat vis , med andra grödor.

Enligt växtodlare så ligger en kommersiell odling av de båda sorter av ätbara lupiner minst 10 år bort, för norra Europa.

Pyttelite
2019-06-25 18:48
#36

#35 Vilka andra grödor har lika stort eller större proteinbidrag tycker du? PS. Studie från SLU : https://stud.epsilon.slu.se/9928/1/berkey_c_20170125.pdf Ds.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-25 18:58
#37

#6 Per ha med dagens sorter så är väl både ärter o bönor ett bättre alternativ.   Det handlar ju inte om att jämföra ett kila ärter med 1 kg lupiner. Utan hur mycket du kan skörda per ha. Och där blir lupinerna omkörda med råge.

Pyttelite
2019-06-25 19:04
#38

#37 Tror faktiskt att andelen protein per böna är mer intressant än hur mycket protein bonden kan odla. Är man inte intresserad av att få en proteinkälla som ger mycket protein per vikt med tanke på att det är ett substitut för animaliska produkter?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-25 19:16
#39

#37  För din argumentering är det ju det. Men för alla som arbetar med jordbruk är ju utfallet per Ha det intressanta, inte om du får ut 10 bönor med jättehög proteinhalt. 

För du ska väl inte fylla behov om hundratals ton med 10 kg bönor?  Nej tänkte väl det.

Alltså måste du få fram en lönsam mängd protein per Ha oavsett om det handlar om lupiner, ärtor eller bönor.

Som jag tidigare sade, det handlar om ett förädlingsarbete som ska ta fram en sort som uppfyller följande kriterier och som  tar tiotals år att genomföra.

1 hög proteinhalt

2 okänslig för svampangrepp

anpassade till ett nordiskt klimat

4 och som ger en avkastning som betalar marken, maskinerna, mantimmarna och de råvaror som behövs.

Pyttelite
2019-06-25 19:26
#40

#39 Tråkigt att du underskattar miljörörelsen och viljan att äta vegetariskt eller att ersätta animaliska produkter. Det är en köpstark grupp som nog inte bryr sig specifikt om bondens utfall. Lupiner är frosthärdiga ner till -8 grader och anses vara en mycket lämplig produkt att satsa på enligt bla den studie som jag refererat till ovan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-06-25 19:30
#41

Några siffror att jämföra med avseende bönodling i Sverige; https://stud.epsilon.slu.se/10636/7/eriksson_n_170821.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
LBB
2019-06-25 20:14
#42

#41   ja där hittar du ju fakta som bekräftar det jag säger.  Både soja och lupin ligger nära gränsen för odling av klimatskäl. Man påpekar ju lupinens känslighet för svampangrepp + att marken måste vara ogräsfri vid sådd (round upp behandlad?

Till det hela kommer att hare, rådjur med flera är förtjusta i grödan  så, så enkelt är det inte….och vid försöken i norra Sverige så hade man väl ett utfall på genomsnitt  666 kg/ha cirka…då går det åt många ha. (1000 kg/Ha och år samt skörde-bortfall 1 av 3 år)

Pyttelite
2019-06-25 20:43
#43

#42 Nu är det väl så att man inte måste odla allt överallt. Det finns ju andra begränsningar inte sant eller jordar som ska odlas med andra grödor. Hur var det nu 3000 - 4000 kg/ha i södra Sverige. Jämför det mot sojabönan. 🌞 Sen kan du ju läsa studien i inlägg #36 som har en annan uppfattning än du.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-26 08:41
#44

#43 Då borde du nog läsa på lite mer, man skriver vid goda förhållande kan en viss sort avkasta 3-4 ton/Ha. Det betyder på de allra bästa jordarna och med de allra bästa väderleksförhållandena.  Vid normala förhållanden och genomsnittliga jordar, kanske hälften och med lite otur , inget utfall alls.

Jämför man då med konventionella arter så kan ju exempelvis vete under goda förhållande avkasta över 10 ton per Ha. Eller en betydligt normalare siffra, runt 5 ton, där lupiner med betydligt större osäkerhet avkastar 1 till 2 ton.

För om det nu vore en så lönsam affär att odla lupiner, varför görs det då inte?

Jå förmodligen för att osäkerhet vid odlingen är för stor, risken är för hög i förhållande till avkastningen.   Så växtförädlingen behöver, som jag tidigare påpeket ytterligare tid…

Pyttelite
2019-06-26 17:59
#45

#44 Intresset för alternativ proteinkällor har ökat. Det finns en annan marknad för detta idag än tidigare. Konsumenterna är villiga att spendera pengar på köttersättningar. Växtförädling har gått framåt och växtzonerna förändras även i Sverige. Det pågår mycket forskning om alternativa proteinkällor världen över inklusive Tyskland så andelen odlade bönväxter kommer garanterat att öka framöver. Det gäller att hänga med i utvecklingen! 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-27 11:01
#46

#45   Ja och vad av det  jag säger motsäger det? Jag pekar på vikten av växtförädling samtidigt som jag poängterar vikten av att all kommersiell odling måste ha ekonomi att stå på. Värdena som står på spel för de presumtiva odlarna är alldeles för störa för att man ska falla för rosaröda löften om höga avkastningar och odlingsäkehet, när dessa inte är vidimerade av statistik o forskningsodlingar.

Att det finns individer som lägger överpriser på köttsubstrat är väl ingen hemlighet. Men för familjen Svensson med 2 barn och en normal inkomst så är det knappast ngt alternativ. Man drar ner på animalieprodukter och äter mer grönt, Men de snordyra köttsubstraten överlämnar man åt fantasterna.

Pyttelite
2019-06-27 18:59
#47

#46 Det finns inga rosaröda löften om någon avkastning. Ditt resonemang har en del svagheter.

Hög kvantitet innebär inte per definition höga vinster!

Lupiner har små krav därför kan de odlas på jordar som annars skulle ge låg avkastning för t ex vete.

Lupin kan användas som jordförbättring och kan vara ett inslag i växelbruk som är en förutsättning för kravodling.

När det gäller familjen Svensson som vill äta vegetariskt eller som till och med har vegandrömmar är det knappast dyrare med lupinprotein än med animaliskprotein.

Överhuvudtaget är vegetarisk/vegansk mat inte dyrare än "traditionell mat". Det finns dessutom många hälsofördelar att byta ut animaliskt protein mot vegetariskt.

Andelen produkter innehållande lupiner som proteinkälla ökar. Det finns till och med "kaffe" som är gjort på lupiner.

Australien står för ca 85% av produktionen av matlupiner i världen.

Lupiner är dessutom en mycket gammal växt som inte varit genförädlad på samma sätt som andra vegetabilier och även det är en fördel. 

Summa summarum lupinen som proteinkälla har framtiden för sig - återkom om några år så får vi se vem som fick rätt. 😉


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-06-27 19:21
#48

#46   Oavsett vilka teorier du lägger fram , är den den enskilde odlaren som avgör om det lönar sig att ta risken. Lupiner liksom alla baljväxter kan användas som förgrodda i växtföljden. Men det är då betydligt lättare att så in klöver som insådd i ex korn.

Summa summarum så säger du ju slutligen det jag sagt hela tiden, låt växtförädlarna jobba tillsammans med de bönder som är intresserade så får vi se om de får fram användbara sorter om ca 5 till 10 år.

Vad det gäller veganska alternativ, så kostar det om det ska smaka,,men jag håller med gröten är billig

Annons:
JMW
2019-07-24 08:43
#49

Som svar till TS så älskar jag lupiner. Har det på min tomt, egensådda med annorlunda färger. Jag har aldrig haft problem med att de sprider sig. De har snällt hållit sig på den plats jag satte dem för bortåt 20 år sedan.

Magi-cat
2019-11-04 17:27
#50

Kreativt sätt att använda "invasiva" växtarter. 🙂

Man gör vackert papper av dem! (artikel från 2015)

https://makezine.com/2015/04/16/making-paper-invasive-plants/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
2019-11-04 18:51
#51

Som gammal papperstillverkare vet jag hur mycket jobb , energi och framförallt hur mycket vatten det går åt för att göra papper  så kör du 😉

Upp till toppen
Annons: