Annons:
Etikettklimat
Läst 2035 ggr
Magi-cat
6/12/19, 7:52 AM

Klimatförnekelse och högernationalism

Intressant projekt på Chalmers om klimatförnekelse.

"Med Chalmers som nav etableras nu världens första, globala forskarnätverk om klimatförnekelse. Bland annat studeras hur högernationalismens framfart i Europa bidragit till att klimatförnekelse ökat – där en rykande färsk forskningspublikation visar kopplingen mellan konservatism, främlingsfientlighet och klimatförnekelse.

/…/

– Två starka grupper har gått samman i den här frågan: utvinningsindustrin och högernationalister. Kombinationen gör frågan aktuell på ett oerhört mycket mer dramatiskt sätt än tidigare, samtidigt som tidsspannet som vi har på oss att agera krymper.

Det säger Chalmersforskaren Martin Hultman, docent i teknik-, vetenskaps och miljöstudier och forskningsledare för det omfattande projektet ”Varför tas inte klimatvetenskapen på allvar? Studier av klimatförnekelse”, som nu samlar världens främsta forskare inom området."

https://www.chalmers.se/sv/institutioner/tme/nyheter/Sidor/Klimatf%C3%B6rnekelse-starkt-kopplad-till-h%C3%B6gernationalism.aspx?fbclid=IwAR2rRDMpisTPXf3rKGPe9Cu2agcVPZQfznmcSFGX32kcx3O62CitBzA5xtE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
6/12/19, 8:00 AM
#1

Så viktig länk!

Läs noga och begrunda! Att blunda hjälper ingen, att sätta sig in i  frågan är av yttersta vikt, medan det finns tid. Mvh/WL🌺

Magi-cat
6/12/19, 8:03 AM
#2

🌺❤️☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6/12/19, 8:12 AM
#3

Ett mycket viktigt ämne och spännande att följa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
6/12/19, 8:53 AM
#4

Är väl ganska vanligt att ytterkantsgrupperingar inte ser längre än vad näsan räcker. Får man makten så exploateras naturen och följder, skador döls i görligaste mån.  På närmare håll än USA;s populistiska grupperingar ser vi spåren i bla östra Tyskland, Polen , Ryssland och andra östblocksländer som konsekvent blundade för överexploateringens följder. Ytterligare ett bevis för släktskapet mellan höger o vänster (i)nationalism

kamera0710
6/18/19, 5:58 PM
#5

När jag hör en del högernationalister uttala sig om Greta Thunberg undrar jag om de inte innerst inne beklagar att hon inte ägnar sig åt bilbränder och annat våld och skadegörelse. Det blir ju lite svårare att raljera om fredligt engagemang.

kamera0710
8/15/19, 12:21 PM
#6

Katerina Janouch bekräftar påståendet:

"Så här är det: Jag själv skäms inte ett dugg för hur jag lever. För jag vet att allt det där bara är idiotisk propaganda, som är till för att kollra bort mig och resten av landets normala medborgare. Maktmissbrukarna i regeringen vill få ner mig på knä och tuta i mig att jag ska ha skuldkänslor för vad jag äter och hur jag lever. Glöm det, säger jag. Jag flyger så mycket jag vill, jag shoppar kläder ifall jag har råd och jag äter gärna kött. Det där vegetariska snacket står mig upp i halsen."

http://katerinamagasin.se/skam-ar-det-sista-folk-behover-kanna-det-ar-politikerna-som-borde-skammas-ogonen-ur-sig/

Annons:
Condor
8/15/19, 12:57 PM
#7

Man får inte glömma Kina.  I genomsnitt var 2012 varje av de 1,35 miljarder Kineserna ansvariga för 7.000 kg Co2 utsläpp. Det är 50 % mer än genomsnittet per person i världen. Men de får tillbaka, med tanke på att taifonerna ökar där. 1,35 miljarder människor är inga "ytterskantgrupper". 

En del högerpopulister börjar att lära, åtminstone att man inte vill avstå från rösterna av folk som vill rädda klimatet.  Exempel, FPÖ i Österrike. Den gamla partichefen förnekade klimatförändringen.  Den nya partichefen har plötsligt upptäckt sin "kärlek" till klimatet. Eller bättre sagt, att klimatpolitiken kan vara avgörande för en hel del röster. Nu vill han göra klimat- och miljöpolitiken till en viktig del av partiprogrammet. 😂

Men alla politiker pratar en hel del, utan att verkligen göra någonting. Med tanke på att den stora majoriteten partier och politiker anser att vi måste göra någonting, borde man göra mycket mer.  I Tyskland och Österrike diskuterades det att införa en köttskatt. Men nästan inget parti vågade ge utala sig för en köttskatt. Det skulle betyda att förlora en massa röster. Argumentet var att schnitzel inte får bli till lyx. I Österrike vågade inte ens miljöpartiet uttala sig för en köttskatt. Endast "Liste Jetzt", ett 4 % parti vågade det. Kanske jag därför kommer att ge dom min röst.

LBB
8/15/19, 2:19 PM
#8

Miljöpolitik kräver att man är påläst, att de som ska välja ens parti är pålästa…alltså inget för de "ölhalls-partier som poppat upp de senaste åren. Där gäller bara quick - fix som "pöbeln" lätt kan köpa

Condor
8/15/19, 3:17 PM
#9

#8

När börjar du med påläsningen?

LBB
8/15/19, 3:50 PM
#10

#9 har redan börjat, men inte från din sagobok ;´😉

Condor
8/15/19, 5:27 PM
#11

#10 jag författar inga böcker, men jag gissar att din älsklingsförfattare heter Adolf.

LBB
8/15/19, 6:10 PM
#12

#11 Så var det den bok som stod på din bokhylla? med tanke på den faktakunskap o de åsikter du företräder så förklarar det ju en del 😃 Fast jag gissar ju inte , håller mig hellre till fakta

FataMorgana
8/15/19, 6:30 PM
#13

#12

Du håller dig till fakta? Du som ljög ihop det här i den andra tråden : "Vad inläggen handlade om, var att de rättmätiga, dvs de som hade papperen för marken försvarade sin rätt. Mot människor som ockuperade marken.."  

Annons:
LBB
8/15/19, 9:06 PM
#14

#13  det var en aning mer komplicerat, vilket jag beskrev. Ingen förutom den brasilianska staten hade väl äganderätten. Av de parter som bråkade om marken hade vär småbönderna en intention från den förra regeringen att de skulle få marken och den andra gruppen en intention från sittande regering att de skulle få marken.  Den grupp som idag har sittande regerings stöd motade väl bort ockupanter som hade den förra regeringens stöd…

Condor
8/16/19, 10:48 AM
#15

#12+14

LBB, du har inte hållit dig till någon sorts fakta i alla diskussioner med mig. Du svamlar t.ex. om avtal som inte existerar och du ljuger ihop att jag skulle ha varit villig att bryta mot dessa avtal. Man kan inte vara villig att bryta mot avtal som inte existerar.  Till och med efter att jag visade dig att avtalet som du svamlar om inte existerar (inlägg 75 i den andra tråden) fortsätter du att svamla om det. Jag har aldrig mött en person som ljuger så mycket och så klumpigt som du.

FataMorgana
8/16/19, 11:24 AM
#16

#14  

För din information, är ockupanter de som jagar bort folk från deras hem och livsrum. De är inte agrarindustrin som blir bortjagade, utan de är de som jagar bort folk från sina hem och livsrum . 

"Es ist das Herzstück des brasilianischen Agrobusiness mit seinen riesenhaften Ländereien, die sich von Jahr zu Jahr weiter ausdehnen – in die Wälder, in die Reservate von Indianern, in Naturschutzgebiete und die Äcker kleinerer Bauern…       … die wenig Rücksicht nehmen auf Recht und Gesetz, "

Här kan du läsa mer om urinvånarnas kamp om bevarandet av sina livsrum: 

https://www.arte.tv/de/articles/brasilien-der-kampf-der-ureinwohner-um-ihren-lebensraum

LBB
8/16/19, 6:50 PM
#17

#16

Indianer som fördrivs, fördrivs av illegala guldgrävare och folk som vill avverka sågbart virke.

De marklösa bönder som fördrevs var ingen ursprungsbefolkning, de var mestiser.

Und das bedeutet das es 2 verschidene Geschichten sind  ursäkta stavningen…

moondancer
8/16/19, 7:21 PM
#18

Bråka om rätt ämne i rätt tråd tack

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

FataMorgana
8/17/19, 11:44 AM
#19

#17 

Även agrarindustrin fördriver Indianerna från sina reservat. Det framkommer tydligt i länkarna. I allafall fördrivs ingen av rättmätiga människor som skulle ha papper på marken som du påstod att det hela handlade om. Läs gärna länkarna igen om det är oklart för dig. 

Annars ber jag moondancer om ursäkt för att jag kapade tråden för annat ämne och lämnar diskussionen här. Om du vill, kan du gärna flytta bort inläggen härifrån till den andra tråden, om det inte är för jobbigt, eller ta bort dem helt om du hellre vill. Ville bara visa hur lite LBB håller sig till fakta ;)

kamera0710
9/30/19, 5:42 AM
#20

SD:s Tobias Andersson har "intervjuat" demonstranter. Undrar om han aktivt valt de sämsta svar han fick…

Annons:
kamera0710
10/1/19, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

.

LBB
10/1/19, 11:56 AM
#22

Får man fråga, vad har ngn här aktivt gjort för att exempelvis binda upp och lagra co2…förutom att prata?

kamera0710
10/1/19, 12:11 PM
#23

#22 Dragit ner på köttätandet. Sedan några år väljer jag vegetarisk lunch minst en dag i veckan. Tar tåg i första hand vid längre resor inrikes, har flugit inrikes en gång under mina 51 år. 

Sedan påstår jag inte att jag är något klimathelgon.

moondancer
10/1/19, 4:46 PM
#24

#22 Bland annat övergått till en mer vegetarisk föda, jobbar hårdare på närodlat. Tänker på vad jag köper, köper mkt begangnat. Upplyser folk om klimatet, bekämpar klimatförnekare så mycket jag kan. Reser med tåg när jag reser långt, samåker medelsträckor och går/cyklar överallt annars.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LBB
10/1/19, 7:38 PM
#25

Jag äter kött ekologiskt dvs vilt. + nöt,och fågel samt fisk om den ej stammar från industrialiserad produktion eller är rödlistad.

Till det så planterar jag skog. andra sorter än gran i allt högre omfattning.

Eldar med ved (restprodukter från skogsbruket)

kamera0710
10/2/19, 5:38 AM
#26

Har heller inte satt några barn/nya konsumenter av begränsade naturresurser till världen.

kamera0710
10/2/19, 2:47 PM
#27

En annan sak som slår mig när jag hör många högernationalister uttala sig om klimatfrågan är att det ofta eller alltid verkar handla om val mellan två extrema positioner; antingen vräka i sig kött eller sluta helt, antingen flyga som en dåre eller bara cykla och gå. Snurrigt.

Annons:
LBB
10/2/19, 3:49 PM
#28

Norge har ju flaggat för en intressant ide..som lilla blygsamma jag tidigare fört fram. Att bilar ska förses med plomberad gps-puck och med den som bas betala vägskatt. Olika per kilometer beroende på var och när man nyttjar vägen.

Att under rusningstid använda huvudled in till Oslo skulle kunna kosta 75 ggr mer än att mitt i natten köra på en landsväg ute på landet. BRA!!! Samma typ av puck skulle utländska bilar o lastbilar påtvingas då man kommer in till landet  naturligtvis till ett pris. Detta skulle sedan kopplas till ett betalkort och ett genomsnittligt belopp skulle låsas, 500 kr för personbil, 5000 för lastbil. Och påträffas man inom landet då med utgången puck = extremt dyra avgifter.

kamera0710
10/2/19, 4:26 PM
#29

#28 Låter som en bra idé.

LBB
10/2/19, 4:29 PM
#30

Nackdelen = den personliga integriteten.

Fördelen är, att det inte går att skriva SUV;en på morsan i Säffle och köra med den billigare i Stockholm. Vilket det skulle bli om ägarens hemort skulle avgöra bil/vägskatten

Du betalar för den väg o tid du nyttjar.

[Hayabusa]
10/3/19, 2:01 PM
#31

#23 Hur många flygresor totalt, utrikes som inrikes, har du gjort de senaste 20 åren? Hur många av dem kan sorteras in under "nöje/hobby"?

Även tågresor tär på jordens resurser.

kamera0710
10/3/19, 2:53 PM
#32

#31 En utlandsresa vart åttonde år (sex totalt) i genomsnitt under mina 51 levnadsår. En nöjesresa till London och 5 skådarresor till olika delar av Medelhavsområdet.

Hur mycket klimatpåverkan har du och de döttrar du satt till världen?

[Hayabusa]
10/3/19, 2:58 PM
#33

#32 Oj, vad du har rest! 

Min & döttrarnas klimatpåverkan är minimal. Vi lever asketiskt.

kamera0710
10/3/19, 3:00 PM
#34

#33 Är ni veganer eller vegetarianer också?

Annons:
[Hayabusa]
10/3/19, 3:04 PM
#35

#34 Sanna mina ord. Ok, fisk äter jag någon gång då & då.  Men den fångas lokalt.

[Hayabusa]
10/3/19, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#32 På tal om "mina döttrar"…

kamera0710
10/3/19, 3:08 PM
#37

#36 Javisst, fler invånare med hög levnadsstandard ger mer miljöpåverkan.

[Hayabusa]
10/3/19, 3:12 PM
#38

#37 Med andra ord: motverka hög levnadsstandard & jordens befolkningsmängd

kamera0710
10/3/19, 3:17 PM
#39

#38 Vore nog bra om vi på sikt kan minska världens befolkning, med fredliga medel naturligtvis. Hänvisar än en gång till den här mannen och håller helt med om att de som släpper ut mest är de som främst ska minska utsläppen.

[Hayabusa]
10/3/19, 3:30 PM
#40

#39 1980 var vi 4 miljarder, nu är vi c:a 7 miljarder. Visst påverkar levnadsstandard, men volymen av människor går inte att skoja bort. Även om vi skulle dra ner standarden till ett minimum så kvarstår volymen.  En volym som dessutom ökar. 

Indien 1980: 700 miljoner

Indien 2019: 1.400.000 miljoner

Det är en ökning som är större än EU´s nuvarande befolkningsmängd. I ett slags rättvisescenario skulle EU dra ner sin standard medan Indiens befolkning höjde sin (i genomsnitt). Var landar vi då?  Status Quo eller sämre.

Min syn på saken är att DET som släpper ut mest måste minska.  Även om hela EU med industri, befolkning osv skulle raderas från kartan så skulle problematiken leva kvar och, sannolikt,  förvärras.

kamera0710
10/3/19, 3:41 PM
#41

#40 Jag anser att fördelningsfrågorna är viktiga i sammanhanget, ja. Men också befolkningsmängden, som jag redan tagit upp.

Har du läst Factfulness av Rosling? Om inte rekommenderar jag den.

Annons:
[Hayabusa]
10/3/19, 3:49 PM
#42

#41 Då är rutan som berör befolkningsmängd (på Bingoplanen i #21) berättigad. Ju fler människor vi är desto svårare blir det att lösa fördelningsfrågan.

kamera0710
10/3/19, 3:52 PM
#43

#42 Ja, och enligt demografiska experter håller ju befolkningsmängden på att plana ut och stabiliseras, även om totala befolkningen ökar i några decennier till. Källa till detta är även här Hans Rosling.

Har du läst Factfulness?

[Hayabusa]
10/3/19, 4:04 PM
#44

#43 Kanske, kanske inte…

"Idag är vi 7,7 miljarder människor på jorden.

År 2030 har den siffran stigit till 8,5 miljarder. Blickar vi fram mot år 2100 har vi gått över 10 miljarder-sträcket, enligt en ny rapport från FN:s befolkningsdivision"

"Mellan kontinenter är det stor skillnad, i Afrika Söder om Sahara kommer antalet invånare nästintill fördubblas till år 2050 medan det i Europa och Nordamerika handlar om en tvåprocentig ökning.

De största ökningarna sker i några av världens fattigaste länder vilket gör det svårare att nå flera av de globala målen." 

Källa: www.omvarlden.se

"Factfulness" av Hans Rosling. Den har jag läst, ja. 

7,7 miljarder till 10+ miljarder är en ökning på 30% - inte den heller går att skoja bort ens med den bästa fördelningspolitik i världen.

kamera0710
10/3/19, 4:06 PM
#45

#44 Har inte försökt skoja bort något.

[Hayabusa]
10/3/19, 4:12 PM
#46

#45 Nä, men "plana ut och stabiliseras" - där hade Rosling kanske fel?

kamera0710
10/3/19, 4:20 PM
#47

#46 Vi får väl se om de experter han satt sin tilltro till har fel. Jag utesluter inte att så är fallet. Ur ett debattinlägg i somras (betalvägg):

"Prognoser tyder på att jordens befolkning planar ut vid cirka 11 miljarder människor vid nästa sekelskifte (2100). Men nog skulle det vara bra om antalet planade ut redan innan vi blivit så många. Vågar någon tro att naturresurserna ska räcka till ytterligare tre till fyra miljarder människor (i EU är vi 513 miljoner), att vi kan sluta att avverka jordens skogar, att vi kan begränsa utfiskningen av haven, att den odlingsbara marken räcker till, att pollinatörer finns för grödorna, att vatten finns att dricka och så vidare. Vågar vi tro att vi kan klara klimatmålen med en sådan befolkningsökning?"

Minns inte exakt vilken tidpunkt Rosling angav. Men åter, folkmängden är viktig i sammanhanget.

https://www.dn.se/debatt/fortsatt-befolkningsokning-hot-mot-klimat-och-miljo/

[Hayabusa]
10/3/19, 4:29 PM
#48

#47 Personligen tror att befolkningsmängden måste plana ut innan vi når 10-11 miljarder och helst minska dessutom. Vad som väntar annars kan vi bara spekulera kring, men bra är det inte.

Annons:
kamera0710
10/4/19, 5:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Apropå att skoja bort…

kamera0710
10/4/19, 5:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Alliansens Livets Ord-filial (som ju alltmer blivit en lightvariant av SD) kommenterar klimatfrågan.

[Hayabusa]
10/4/19, 7:01 AM
#51

#49 Haha, inser att du inte förstår uttrycket "det skojar man inte bort", men alldeles bortsett ifrån det så gillar jag Jens Ganman. Han säger vettiga saker med glimten i ögat - han får mitt handhjärta för dagen ❤️🙂

#50 Glömde du inte bort "Stampen" och friskolorna..?

kamera0710
10/4/19, 12:12 PM
#52

#51 Det blir säkert anledning att återkomma till statligt understödda Stampen och till friskolorna. Jag antar att du också återkommer till musliiimerna förr eller senare.🙂

[Hayabusa]
10/4/19, 12:25 PM
#53

#52 Haha, nä…inte som kombo Islam/miljöfrågor åtminstone :) PS Varför använder du 3 ”i” i ordet ”Muslimerna”?

kamera0710
1/28/20, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

.

Tant Grön
1/28/20, 8:11 PM
#55

#54 😂

Annons:
NiklasTyreso
2/4/20, 5:57 PM
#56

Den politiska polariseringen är ett hot mot miljön. Människor som vill ha samma migrationspolitik som Finland kan inte samtidigt rösta på ett parti med Miljöpartiets gröna ekonomiska politik. Det demokratiska systemet har misslyckats med att skapa partier med restriktiv migrationspolitik i kombination med en seriös miljöpolitik.

kamera0710
8/1/20, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

.

Roslagen.
8/21/20, 7:09 PM
#58

Miljöpartiet har alltid särbehandlats av media, även om det blivit mycket bättre sedan de ingick i sin första regering 2014.

Bolund däremot har i statens budget 2020, som ju som bekant inte är en servettskiss enligt egen utsago från den rödgröna röran, räknat med 262,5 miljoner kronor per månad. Intäkterna i budgeten för maj och juni är 525 miljoner kronor.

https://uvell.se/2020/08/21/plastpaseskatten-ett-vantat-ekonomiskt-fiasko/

kamera0710
8/21/20, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

#58 Själv ger jag inte mycket för en källa som försökte illustrera kommunistiska dödsläger med en bild på grodan Kermit. 

https://aktuelltfokus.se/weidmo-uvells-muppande-fick-kermit-att-trenda-pa-twitter/

Denna kommentar har tagits bort.
Roslagen.
8/21/20, 7:21 PM
#61

Bild

kamera0710
8/21/20, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

#61 Så din nästa "källa" är Steget Efter, också känd för faktakoll a la Rebecca.

Annons:
[Hayabusa]
8/22/20, 9:05 AM
#63

#61 Ligger ju en del i den teckningen :)

[Hayabusa]
8/22/20, 9:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

#58 Apropå skatten på plastpåsar, så finns det ett "skattevänligt" alternativ. 20 påsar av god kvalitet för 17:90. Påsar gjorda av återvunnen plast och förpackningen har dessutom en trevlig miljömärkning.

Roslagen.
8/28/20, 8:21 AM
Roslagen.
8/28/20, 8:34 AM
#66

#58 Själv ger jag inte mycket för en källa som blockerar alla på twitter som inte delar Marcus Jerring åsikter hur kan du posta ett inlägg av Jerring som hatar diskussion?

LBB
8/28/20, 10:17 AM
#67

Idag är det högerkonservativa som verkar blunda för miljöproblemen. Historiskt sett är det ju de vänsterkonservativa som förorsakat de vidrigaste miljöproblemen

kamera0710
8/28/20, 11:58 AM
#68

#66 Det finns många andra källor till Rebecca Weidmo-Uvells Kermit-fadäs. Själv har jag inte twitter, även om jag läser där en hel del.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kamera0710
11/2/20, 5:33 AM
#70

Elisabeth Höglund, som numera torgför både klimatförnekande och högernationalistiska åsikter, är upprörd över att Greta Thunberg ska vara chefredaktör på DN för en dag.

I ett debattinlägg i Expressen skriver hon:

"Hon är nu så inflytelserik att hon är utnämnd till chefredaktör för Sveriges största morgontidning Dagens Nyheter för en dag. Den 6 december ska Greta Thunberg leda redaktionens arbete med att ta fram en tidning som ska vara redigerad helt i hennes smak. Den ska handla om klimatet – men hon understryker att tidningen inte ska publicera åsikter om klimatet utan enbart vetenskaplig fakta.

Som om vetenskap inte är lika mycket åsikter som fakta. Om det inte handlade om åsikter i den vetenskapliga världen skulle väl inte vetenskapsmän och kvinnor ständigt vara i luven på varandra och beskylla varandra för all sortens felaktigheter? Så kom inte och säg att forskare inte har åsikter."

Då kan väl jag framföra följande "vetenskapliga åsikt": Kanske ger Elisabeth Höglund anledning att ompröva min tidigare skepsis mot att det vandrar omkring rymdödlor i mänsklig skepnad här på jorden?

https://www.expressen.se/debatt/greta-som-chefredaktor-ar-ett-haveri-utan-dess-like/

Upp till toppen
Annons: