01. Allmänt om miljön

Miljövänligt solskydd?

2019-06-02 08:37 #0 av: Magi-cat

Det finns många varningar angående miljöfarliga ämnen i solskyddsmedel. Samtidigt varnas det för att inte använda solskydd, särskilt på barn.

Så hur gör man? Vilka miljövänliga medel finns det i handeln? Vad ska man särskilt se upp med?
Har ni några bra tips utöver det där självklara som "sola lagom" och "täcka med kläder"?GladSol

Om miljöfarliga ämnen i solskyddskräm, 2018:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljofarliga-amnen-i-solskyddskram-ats-upp-av-larver

Själv brukar jag klara mig utmärkt med att använda kokosolja och morotsolja, medan andra menar att det inte alls är bra.

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2019-06-02 09:25 #1 av: Sindri

Nej, tyvärr inte bättre än kokosolja och kläder. Eller parasoll. Det finns också små uppfällbara "strandkojor" som barnen kan vara i, de är rätt vanliga söderut. Eller också spänner man upp ett helt paviljongtak. Ungar brukar ju gilla kojor och små utrymmen så det hade jag satsat på. Vi hade ett "indiantält" när barnen var små och de älskade att sitta därinne.

Morotsolja har jag inte hört talas om. Var köper du det?

Anmäl
2019-06-02 10:15 #2 av: Magi-cat

#1 Tack för svar! GladSol
"Indiantält" låter mysigt och bra.

Morotsoljan är väl inte påfallande skyddande, mer vårdande. Crearome bl.a. har den. Min är från Lendelunden.

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2019-06-02 16:54 #3 av: Sindri

Skall genast kolla efter den. På vintern är det bara arganolja som funkar på mina fnösketorra underben, men jag skall testa morot också.

Anmäl
2019-06-03 19:04 #4 av: LBB

En rejäl stetsonhatt av mod Texas = bredbrättad + hög kulle för temperaturens skull Bildresultat för stetsonhatt texas

Anmäl
2019-06-03 19:21 #5 av: Sindri

Tummen upp

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.