Annons:
Etikettklimat
Läst 2298 ggr
LillaMy!
5/28/19, 9:10 AM

Skolstrejk

Hej! Idag skolstrejkar jag för klimatet! Men har ni förslag på vad jag kan göra idag? Alltså för klimatet? Jag har meddelat alla i klassen att jag gör detta, men det är en hel del som är emot mig och tycker att jag är konstig… Hur ska jag göra? Jag vill ju inte bli ovän med någon. Tyvärr råkar jag ju bo där de flesta typ struntar i klimatet och inte alls värkar ha fattat hur viktigt det är! (Alltså de kör runt i stora ”fossilbilar” och många åker på flygresor minst en gång per år) Jag är trött på det här! Men jag är samtidig rädd att jag har gjort något som kommer att göra att många är emot mig… Vad tycker ni? Är det bra att jag skolstrejkar? Vad ska jag göra för att de andra i klassen inte ska vara emot mig? Hur ska jag få de att förstå? Jag kan ibland ha lite svårt för att ”prata”, eller vad man nu ska säga. Skriva brukar oftast inte vara något problem. Jag är faktiskt lite rädd. Just nu alltså. Jag har ganska länge velat göra det här och Greta är faktiskt min idol. :) Men just nu är jag mest bara rädd, rädd för att jag gjorde det här själv och för att jag som sagt kan vara dålig på att prata med folk och försvara mig. Jag vill ju göra det här! Men nu när jag har gjort det… så känns det inte så bra för att jag är rädd att folk är emot mig. Jag är mest ”rädd” för de andra i klassen. Jag känner mig väldigt utsatt och ensam. Jag ville bara skriva av mig lite. Så förlåt om jag råkade upprepa något flera gånger eller så…

Annons:
Herveaux
5/28/19, 9:19 AM
#1

Jag förstår inte hur det på något vis gynnar klimatet att Greta/du/andra Greta-anhängare skolkar från skolan?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LillaMy!
5/28/19, 9:37 AM
#2

#1 Vi gör det för att få uppmärksamhet och för att visa att vi är beredda att strunta i skolan, att lära sig saker och att få en bra utbildning om inte alla tar tag i det hela och gör något åt problemet! Om det inte händer något så är det ingen idé att gå i skolan för att vi ändå inte har någon framtid här på jorden! Det kan vara svårt för oss barn/ungdomar att göra något åt klimatfrågan/problemen, men det här är en sak som vi faktiskt kan göra!

[Göstage]
5/28/19, 9:49 AM
#3

#0 "Idag skolstrejkar jag för klimatet! Men har ni förslag på vad jag kan göra idag? "

Jag tycker att det räcker att läsa de två första meningarna för att inse att du kanske inte har tänkt igenom själv vad du vill. Hade känts mer meningsfullt om du först hade skissat på vad du kan och vill göra, och därefter ta beslutet om den där strejken. Som Nalle Puh sa: "Det är lättare att veta hur man ska gå om man vet vart man är på väg."

"Vad tycker ni? Är det bra att jag skolstrejkar?"

Vad tycker du själv?  Om du själv inte vet det så kan knappast heller någon annan svara. Men eftersom du frågar; nej, jag tycker inte att det är någon bra idé.

#2 Javisst kan ni strejka. Men vad tror du att det leder till? Vill man åstadkomma en förändring så är det nog bättre att sköta studierna och utbilda sig för att kunna bidra till den utveckling man vill se. Att sitta hemma och känna sig intressant leder knappast till någon förändring.

Roslagen.
5/28/19, 9:53 AM
#4

#0 Är du villig att ge upp din smartmobiltelefon och dator och alla saker i plast? Har ni i familjen bil så sälj den genast och skaffa er cyklar istället eller gå. mobilen kan ersättas med en knappmobil. Och du kan använda dator på närmsta bibliotek.

Ska du nå fram till andra människor måste du själv ta ansvar för miljön köp inga nya kläder utan väl att handla hos myrorna och liknande återbruk är miljövänligt och bli vegan.

Herveaux
5/28/19, 10:06 AM
#5

#2 Att tro att politiker och framförallt företagshöjdare ska  tänka om för att ungdomar vägrar gå till skolan tycker jag är så otroligt naivt.
Det rör inte dom i ryggen vad du gör med din utbildning eller ditt liv.
Svenska politiker kan stå och flina med Greta på bild för fina väljarsiffror men om alla svenska ungdomar skulle sluta gå i skolan kommer det snarare bli hårdare straff för olovlig frånvaro än att man lägger mer krut på klimatfrågorna.

Sverige står för 0,2% av världens utsläpp, medans Kina ligger på nära 30%.
Varför skulle Kinas makthavare bry sig om du går i skolan?

Bättre då att gå i skolan, få en bra utbildning och vara med och forska fram nya innovationer som faktiskt kan förändra hur vi använder resurser och vad vi släpper ut. Att sumpa sin egen utbildning (speciellt om man bara går i grundskolan) är ju verkligen att lägga ansvaret att lösa problemet på andra medans man själv bokstavligen bara sitter på rumpan med armarna i kors och väntar på en förändring.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LillaMy!
5/28/19, 10:35 AM
#6

#2 Men om väldigt många skolstrejkar för klimatet, så värkar det ju (enligt mig) väldigt konstigt om folk istället för att göra något åt problemet med klimatet bara väljer att sätta höga straff för frånvaro! Alltså hör ni inte själva hur konstigt det låter! Klimatförändringarna är ju något som gör att det blir förändring på ett dåligt sätt för ALLA!! Om de bara skulle sätta höga straff för att vi inte går i skolan så kommer antagligen vi alla att dö!! Och förresten så är klimatförändringarna något som pågår NU!! Om det inte händer något nu så kommer det inte spela någon roll om jag sköter skolan bra och sedan om flera år börjar forska på hur man kan stoppa klimatförändringarna, FÖR DÅ KOMMER DET REDAN VARA FÖRSENT!

Annons:
LillaMy!
5/28/19, 10:36 AM
#7

#6 jag menade till #5 och inte till #2

LillaMy!
5/28/19, 10:36 AM
#8

#6 jag menade till #5 och inte till #2

LillaMy!
5/28/19, 10:36 AM
#9

#6 jag menade till #5 och inte till #2

Roslagen.
5/28/19, 10:39 AM
#10

Men vad är du villig att göra det måste du kunna veta för att rädda klimatet du måste ju offra något?

Din mobil, datorn, familjens bil. sluta handla kläder vilket vill du ge upp?

Herveaux
5/28/19, 10:57 AM
#11

#6 Jordens klimat har alltid förändrats. 
---
I en annan tråd på Tonåringar iFokus, skrev jag det här svaret:
_Jag är en sån där som kallas för klimatförnekare eller klimatskeptiker, jag tror med andra ord inte att vi människor och våra utsläpp är vad som förändrar jordens klimat. Att vi förstör miljön med våra utsläpp - absolut, men inte det är vi som ligger bakom temperaturförändringar m.m.

Jordens klimat har alltid förändrats, efter en snabb googling så hittade jag den här lättlästa lilla artikeln från Historiska Museet:
https://historiska.se/upptack-historien/artikel/hur-var-klimatet-under-forhistorien/

Jorden har haft mycket högre och mycket lägre temperaturer än vad vi har idag. 
..och här är vi! Vinkar

Jag vill inte säga till dig, eller någon av er, vad ni ska tro eller inte tro, men jag håller helt klart med Xseros här ovanför att dagens klimatprat har gått aningens bananas…
_---
Tror du på allvar att folk vid makten inte skulle göra större insatser om planeten skulle gå under inom 50år med nuvarande klimatpolitik?
Du kan vara lugn, du kommer inte dö p.g.a klimatförändringarna men har chansen att vara med och hjälpa framtida generationer att ta bättre hand om miljön, men för det måste du ha en utbildning.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LillaMy!
5/28/19, 11:02 AM
#12

#10 Jag tänker ha kvar min mobil så länge det bara går. Jag har en iPhone se och innan det hade jag en iPhone 4 som var min mammas gamla. Anledningen till att jag fick en ny var att den förra var så gammal att man inte kunde ”uppdatera” den mer och då kunde jag nästan inte göra något på den. Annars hade jag haft kvar den. Jag har ingen egen dator och har aldrig haft någon. Vi har två elbilar, men när vi ändå har dom så kan vi ju lika gärna ha kvar de eftersom de inte släpper ut några avgaser. Jag brukar bara köpa kläder om mina gamla har blivit för små eller om de har gått sönder. Det beror väldigt mycket på att jag inte tycker att det är kul att köpa kläder (vilket ganska många andra tycker är kul). Jag gillar att gå runt och titta på begagnade saker så i fortsättningen så skulle jag ju absolut kunna sluta med att köpa nya kläder, för jag tycker ju ändå inte att det är så kul!

LillaMy!
5/28/19, 11:02 AM
#13

#10 Jag tänker ha kvar min mobil så länge det bara går. Jag har en iPhone se och innan det hade jag en iPhone 4 som var min mammas gamla. Anledningen till att jag fick en ny var att den förra var så gammal att man inte kunde ”uppdatera” den mer och då kunde jag nästan inte göra något på den. Annars hade jag haft kvar den. Jag har ingen egen dator och har aldrig haft någon. Vi har två elbilar, men när vi ändå har dom så kan vi ju lika gärna ha kvar de eftersom de inte släpper ut några avgaser. Jag brukar bara köpa kläder om mina gamla har blivit för små eller om de har gått sönder. Det beror väldigt mycket på att jag inte tycker att det är kul att köpa kläder (vilket ganska många andra tycker är kul). Jag gillar att gå runt och titta på begagnade saker så i fortsättningen så skulle jag ju absolut kunna sluta med att köpa nya kläder, för jag tycker ju ändå inte att det är så kul!

Annons:
Roslagen.
5/28/19, 11:13 AM
#14

#13 Sälj dom genast batteriet till elbilar är en miljöbov köp cyklar istället och din iPhone bör bytas ut till Fairphone. Det är saker du måste ge upp för att du ska kunna påverka andra och vara trovärdig.

LillaMy!
5/28/19, 12:19 PM
#15

#14. Men elbilar är fortfarande mycket bättre än ”fossilbilar” även om batterierna är miljöbovar! Vi laddar de bara med el från vattenkraft och vindkraft, och förresten så spelar det ju ingen roll om vi säljer de eller har kvar för om vi säljer bilarna så kommer ju någon annan att använda de. Om vi säljer de så kanske de nya ägarna sedan efter några år väljer att skrota bilarna medans vi istället skulle återvinna!

LillaMy!
5/28/19, 12:30 PM
#16

#14 Hur lever/bor du? Vad gör du för klimatet?

Sindri
5/28/19, 3:30 PM
#17

Nu tycker jag att väldigt många var väldigt negativa här!
Framtiden tillhör inte oss utan ungdomarna/barnen.  Vi skall vara glada att de överhuvudtaget reflekterar och visar vilja att göra något, inte sitta på våra höga hästar och vara nedlåtande bara för att de inte vet allt som vi vet.
Visst finns det saker man kan göra för att göra miljön/klimatet lite bättre.
Människan är dock en rätt bekväm och konservativ varelse, vi ändrar inte gärna vårt beteende om det inte är absolut livsnödvändigt, och ibland inte ens då. Vi har en fantastisk förmåga att blunda för sådant som känns lite för obekvämt.
Och visst är det svårt att vända en atlantångare, allt är så inrutat och lullar på i gamla spår och vi tror inte att något går att förändra. Och vilken åtgärd är bättre än en annan? Hur man än vänder sig har man ändan bak….

Jag tycker t ex det känns jättefint med elbil, men det finns baksidor med det också. Det finns t ex inte material till alla batterier som skulle behövas om alla skulle ha elbil.
Brytning av metaller till dessa batterier sker ofta i fattiga/mindre utvecklade länder med underbetald, outbildad arbetskraft som inte är tillräckligt informerade och skyddade mot risker.

Jag tror mest på utbildning och information. Ingen kan inte göra allt, men alla kan göra något. Att hela tiden tänka efter vad man gör, hur man gör det och hur det påverkar miljön är en bra början. Det finns hela tiden något nytt man kan lära sig.
Jag tror också på att om folk visar vilja till förändring så kommer marknaden att anpassa sig.

För 30 år sedan introducerades oblekt toalettpapper i Sverige. De flesta tillverkare var oerhört skeptiska -Vem vill torka sig med det papperet? resonerade de. Det visade sig att "alla" ville det, det dröjde inte länge förrän efterfrågan gick om produktionen.
Jag tror det kommer att vara likadant med mycket, finns utbudet väljer vi det som är bäst för vår miljö/framtid/våra barns framtid.

Det finns så oerhört mycket vi kan göra i det lilla. Många bäckar små…..Bara att läsa på och informera sig.

Vad gäller vad TS kan göra, så kanske det hade varit bättre att förbereda sig lite mer. Att bara var hemma ger kanske inte så stor effekt, men att skolstrejka för att t ex gå i en demonstration för klimatet/miljön är en annan sak.

Det finns säkert områden i skolarbetet som du kan vinkla in på miljö/klimat. Gör noggrann research och skriv. Det finns väl alltid någon som tänker som du?
Kanske kan ni tillsammans t ex föreslå något som kan göras bättre i skolan? Minska slöseri med papper, pennor etc. Något som kan ändras i skolbespisningen? intervjua gärna skolpersonalen och fråga om de kan komma på något som kan bli bättre.
Kanske starta en kampanj - hur skall vår skola bli mer klimatsmart.
Visst - för många är det svårt att ge upp bekvämlighet, men om man börjar med något som man inte blir så direkt berörd av kan det vara lättare.

Du kan alltid börja själv - så småningom kommer någon att hänga på. Alla vågar inte alltid säga vad de tänker.

Tur att Greta inte frågade först och fick sånt mothugg - då hade mycket varit annorlunda idag.

Kanske kan många börja samköra till olika aktiviteter där du bor? Det kan också skapa nya kontakter och mer samhörighet bland människor.

Att börja med att kritisera folk och tala om vad de gör för fel är aldrig bra. Ofta räcker det att ställa en fråga - Vad skulle du kunna göra för en bättre miljö? Vad gör du idag?

Herveaux
5/28/19, 7:09 PM
#18

#17 Negativ, mothugg? Vi har skolplikt i Sverige, svårare än så är det inte,
Jag kommer aldrig uppmuntra till skolk.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Roslagen.
5/29/19, 9:17 AM
#19

#17 Det är toppen att ungdomarna är miljömedvetna så ska det vara. Det betyder samtidigt att dom måste själva se vad dom kan göra för att minska sin klimatpåverkan. Många ungdomar inser inte att dom själva är en miljöbov. Det finns otroligt mycket i hemmet som påverkar klimatet som plast, TV-apparater, bilar, resor. 

Jag gav förslag på att cykla som är bäst för miljön men även återbruk och bli vegan. Jag cyklar till och från jobbet och mina barn tar sig till sina fotbollsträningar med antingen cykel eller buss istället för bil. Vi storhandlar även 1 gång i månaden istället för en gång i veckan.

moondancer
5/29/19, 10:12 PM
#20

Det är fantastiskt att ungdommar har visat sin miljömedvetenhet såpass mycket att det nu har blivit en global rörelse med öjlighet att påverka beslutsfattare.

#11 Svagt argument att klimatet alltid har förändrats. Ja, det har förändrats men det som sker nu är i en takt och omfattning som inte är det normala.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Kimda
5/30/19, 1:20 AM
#21

#18 Plikt… För att senare kunna skylla ifrån sig med den (och sedan andra världskriget tog slut) ansvarslösa frasen: "-Jag lydde bara order."

Herveaux
5/30/19, 9:28 AM
#22

#21 Haha, vad dillar du om?😂 
Nu ska ju inte kidsen bara följa 'order' utan svensk lagstiftning.
(Läs mer om skolplikt i Kap. 7  Skolplikt och rätt till utbildning
2 §   Barn som är bosatta i Sverige har skolplikt enligt föreskrifterna i detta kapitel)
Man behöver inte direkt välja mellan att vara miljömedveten/'klimatsmart' och att gå i skolan… Som flera nämnt tidigare i tråden är ofta nyckeln till nya genombrott  just utbildning. 

Borde inte alla vuxna (eller iaf föräldrar) också börja strejka för klimatet?
Jag menar, dom har ju tydligen fött sina barn rakt in i klimat-döden.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
5/30/19, 12:14 PM
#23

Och vi som har skaffat barn bör ju ta på oss skämskepsen direkt för vi är ju de största miljöbovarna…….

Herveaux
5/30/19, 12:22 PM
#24

#23 Ja som det låter hos domedagsförespråkarna så är ju planeten överbefolkad och det är tydligen barn och ungdomars ansvar att rädda planeten så, ja, en beställning av ett stort lass dumstrutar till alla oss vuxna och en dubbel-skäms utgåva till föräldrar verkar vara på sin plats. 

Själv tycker jag att vi alla har ett ansvar att ta hand om miljön, och att vi vuxna ska föregå med gott exempel för den nya generationen. 
Som sagt tidigare ser jag inte skolk som varken ett alternativ till att vara miljökämpe eller som något man ska uppmuntra till.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kimda
5/30/19, 7:44 PM
#25

#22 & #24. Och du lägger alltså medvetet denna diskussionen på så låg nivå att du hånar och använder nonsensord som "domedagsförespråkarna" och visar öppet att du anser att planeten INTE är överbefolkad. Självklart har vi alla ansvar för miljö och klimat. Varför då hacka på en persons initiativ som har, och kommer, påverkat i positivriktning riktning? Jag tror att många klimatförnekare helt enkelt är avundsjuka. "Du ska inte tro att du är något!"-mentalitet.

Herveaux
5/30/19, 8:02 PM
#26

#25 "Låg nivå"? …och det kommer från någon som i inlägget innan liknar svensk skolplikt med nazismens marionetter…🥵
Varför skulle jag sticka under stol med att jag inte tror att planeten är överbefolkad?  Jag har inga problem med att stå för mina åsikter. 

Jaså? TS hade ju för sjutton inte ens en idé om vad hon skulle göra under sin dag av klimatstrejk, hur menar du att en dags skolk drev Greta-rörelsen i en positiv riktning? Jag tror snarare tvärtom. 

Så klimatförnekare är avundsjuka…? Det var en ny en.😂
Jag förstår inte vad jag (vi) skulle vara avundsjuka på…eller varför men jaja, alla har rätt till sin åsikt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kimda
5/31/19, 12:12 AM
#27

#26 Ja du har rätt att inte "tro" på vetenskapsmännen som i många år sagt att något måste göras.

Annons:
Herveaux
5/31/19, 8:31 AM
#29

#27 #28 Exakt och jag väljer att tro på forskarna som inte står bakom rönen att det är människan som ligger bakom klimatförändringarna. Ex. Dr. Jay Lehr, Heartland Institute, lästips: https://www.heartland.org/_template-assets/documents/Replies%20to%20Judge%20Alsup%20Eight%20Questions.pdf
Posta på du, min åsikt kommer inte ändras för det.🙂

Förståeligt att många skeptiker och förnekare finns på högerkanten eftersom det var vänsterfolket som drog igång cirkusen. 
(Nån mer som minns skämtet Al Gore's An Inconvenient Truth tex?)

Känns som att det heller inte kan sägas tillräckligt många gånger:
Klimatskeptiker förnekar inte klimatförändringarna.
Vi förnekar att det är människan som ligger bakom klimatförändringarna.

OT: Intressant vilken häxjakt det är på oss som vägrar rätta in oss i ledet.
Tro på Gud? Fine, alla har rätt till sin tro bla, bla, bla. 
Förneka att människan ligger bakom klimatförändringarna? Idiotförklarad.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
5/31/19, 4:21 PM
#30

Tillägg till #29:
Läste precis att An Inconvenient Truth inte längre får visas i Storbritanniens skolor utan medföljande noteringar av alla de faktafel som finns i filmen. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7037671.stm

Faktafelen:
1. The film claims that melting snows on Mount Kilimanjaro evidence global warming. 
The Government’s expert was forced to concede that this is not correct.
2. The film suggests that evidence from ice cores proves that rising CO2 causes temperature increases over 650,000 years. 
The Court found that the film was misleading: over that period the rises in CO2 lagged behind the temperature rises by 800-2000 years.
3. The film uses emotive images of Hurricane Katrina and suggests that this has been caused by global warming. 
The Government’s expert had to accept that it was “not possible” to attribute one-off events to global warming.
4. The film shows the drying up of Lake Chad and claims that this was caused by global warming. 
The Government’s expert had to accept that this was not the case.
5. The film claims that a study showed that polar bears had drowned due to disappearing arctic ice. 
It turned out that Mr Gore had misread the study: in fact four polar bears drowned and this was because of a particularly violent storm.
6. The film threatens that global warming could stop the Gulf Stream throwing Europe into an ice age:
the Claimant’s evidence was that this was a scientific impossibility.
7. The film blames global warming for species losses including coral reef bleaching. 
The Government could not find any evidence to support this claim.
8. The film suggests that sea levels could rise by 7 m causing the displacement of millions of people.
In fact the evidence is that sea levels are expected to rise by about 40 cm over the next hundred years and that there is no such threat of massive migration.
9. The film claims that rising sea levels has caused the evacuation of certain Pacific islands to New Zealand. 
The Government was unable to substantiate this and the Court observed that this appears to be a false claim

Also, the Court's interim ruling included the following:
1. The film suggests that the Greenland ice covering could melt causing sea levels to rise dangerously. 
The evidence is that Greenland will not melt for millennia.
2. The film suggests that the Antarctic ice covering is melting,
the evidence was that it is in fact increasing.
_Källa: https://friendsofscience.org/assets/documents/FOS%20Essay/British_High_Court_Ruling_on_An_Inconvenient_Truth.html

_Hoppsan…Skrattar

Faktafelen på svenska:
https://www.nyteknik.se/energi/nio-obekvama-fel-br-br-i-al-gores-miljofilm-6413761

Läs hela domen här:
http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2007/2288.html


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

moondancer
5/31/19, 4:30 PM
#31

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Herveaux
5/31/19, 4:42 PM
#32

#31 Jaså, ska ni skylla på vulkanerna nu också…? Dom har ju inte funnits här i några miljoner år så det är klart att dom har börjat krångla till det för klimatet nu först.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

moondancer
5/31/19, 7:07 PM
#33

#32 Läs hela artikeln så kanske du förstår bättre vad som står…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LBB
6/3/19, 7:07 PM
#34

Det intressanta kring hela palavret med skolstrejken och dess företrädare är ju att inga egentliga förslag till lösningar presenteras. Ungefär som om man lungt konstaterar att båten sjunker men sedan struntar man i att ta reda på vad man kan göra åt det.

Annons:
Kimda
6/5/19, 1:26 AM
#35

#34 Ska man inte kräva något av de som tjänar grova pengar på att sänka skutan!? Och varför bortse från det man redan vet man kan göra, samt varför fortsätta med sådant man vet man inte borde göra?

LBB
6/5/19, 9:03 AM
#36

#35  Vem tjänar grova pengar?  Företaget som med hjälp av gifter och diesel producerar billiga livsmedel eller den ensamma mamman som får möjlighet att köpa dessa billiga livsmedel?. Eller billiga kläder.  Problemet är mer mångfacetterat än vad de på barrikaderna vill låtsas om.

Billiga flygresor till semesterorter ger naturligtvis emissioner, men även mat på bordet för dem som i dessa länder arbetar inom turistindustrin.

[Jimmy.L]
6/9/19, 8:46 AM
#37

Varför hyllar alla Greta?

Pratet om klimatet har man ju gjort sen 80-talet när jag växte upp. Så det är inget nytt eller att forskare har pratat om smältande is sen 20-30 tillbaka i tiden men nu plötsligt är Greta den som kan och vet bäst? 

Nog första gången jag håller med LBB. Man måste ha konkreta förslag och inte drabbas av panik när Greta säger att det snart är försent på vilka studier bygger hon det på och i så fall varför samarbetar hon inte med forskningen? Och nu ska hon till USA säger hon vad hände med att dra ner på resandet?

LBB
6/9/19, 9:05 AM
#38

#37 På frågan varför. Så handlar det nog mer om symbolvärde. En ung människa agerar för sin egen framtids skull. Och när den mediala vågen når en viss täthet så blir den självgående. Sökande ungdomar, deprimerade ungdomar, engagerade ungdomar..alla hänger sina förhoppningar på henne som ngn form av Messias.

För hennes skull kan man bara hoppas att allt slutar väl.

Magi-cat
6/9/19, 9:14 AM
#39

Greta Thunberg säger aldrig att hon "kan och vet bäst". Hon uttalar vad forskare kommit fram till!

Nu även Airbus - snacka om inspiration!

Heja Greta! ☀️ Och alla som står upp för jorden! 🌺

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-paverkar-greta-thunberg-airbus/?fbclid=IwAR06O42QdqBO884CsfqnF35A81WncNwHx4CsX-dFKtuI14OwZft9MuXg7RA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
6/9/19, 9:56 AM
#40

#39 Vilka forskare säger det är försent om 10 år då? Greta tjatar om att det är försent om 10 år att göra något så det måste ju finnas en källa till det samt är det fastställt eller är det en teori? 

Som sagt man har pratat om klimatet sen 80-talet och vår påverkan av jorden men vilka belägg har hon mer än hon har läst. har hon någon undersökning eller är det hennes teorier. 

Såg en bild när hon satt på ett tåg fullt med plastförpackningar framför sig, samma förpackningar som hamnar i våra hav det ger inte respekt.

moondancer
6/9/19, 11:43 AM
#41

#40 Menar du att hon kommer kasta sina plastförpackningar i haven?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Jimmy.L]
6/9/19, 11:54 AM
#42

#41 Har jag påstått det?  Det jag säger är att samma typ av plast hamnar i havet och det är inte respektfullt att be andra att skärpa sig när man själv struntar i larmen hur haven mår.

Hur tycker du det ser ut om jag ber någon inte kasta skräp i naturen så gör jag det själv?

Magi-cat
6/9/19, 12:08 PM
#43

"Fullt med plastförpackningar framför sig"? 
Är det angående detta?:

"Det finns även en föreläsare som protesterar högljutt eftersom hon har köpt en smörgås på tåget, som kommer i en plastförpackning, och på sätt påverkar hon miljöförstöring orsakad av plast i haven."

https://www.latice.org/milj/servinmj1904sv.html

Mer ur länken:

"Dessutom, har Greta inte gjort kampanj som expert. Hennes budskap i Davos, Bryssel, överallt, var: snälla lyssna på vetenskapsmännen. Det finns ett gammalt kinesiskt ordspråk som säger: bråka aldrig med dina allierade."

Det är som att en del riktigt anstränger sig att hitta fel istället för att uppmuntra denna unga engagerade tjej! Det är riktigt plågsamt att läsa en del kommentarer i media.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
6/9/19, 12:11 PM
#44

#39 att vi är på väg mot allvarliga förändringar i klimatet råder nog egentligen ingen tvekan om, med ngr få undantag.  Men det är ju egentligen det enda Greta kommer med. För att ngn ska glorifieras så som hon , borde hon väl komma med förslag  hur…..

Att som den rödgröna röran i regeringskansliet bara beskatta är på sikt kontraproduktivt. Det skadar landet som helhet.

Jag talade en gång med en gammal båtbyggare, han sade att det finns flera steg av primära behov man måste fylla för att det ska fungera.

1 rent fysiskt..plats för kroppen     omedelbart

2 luft   inom ngn minut

3vatten o toalett  inom 12 timmar

4 sovutrymmer, mat  inom ngt dygn

Vad vi än väljer att göra måste vi, som lever just nu ha jobb, boende, mat etc.

Att begära miljöhänsyn som inkräktar på ovanstående fungerar inte. Det måste andra lösningar till. Att göra det praktiskt omöjligt att bo och arbeta i glesbygd dödar landsbygden och förtätar städerna. som exempel

[Jimmy.L]
6/9/19, 12:21 PM
#45

#43 Tro du det är en enda plastförpackningen hon har använt?

Greta har inte påverkat industrin eller tillverkningen. Hon har påverkat några att bli veganer och några att sluta flyga men det är allt.

Det är som en sekt Greta vi följer och dyrkar dig trots du inte har påverkat något land. 

Greta saknar utbildning, hon har aldrig lagt fram en forskningsrapport, eller undersökt hur illa det är ändå hon är den vi ska lyssna på. 

Vad ska vi ha forskare till kan du berätta det för mig vi har ju Greta hon kan och vet bäst alla andra har fel. 🥵 😓

Låt Greta bli världsledare hon löser klimatkrisen. 🥳

Magi-cat
6/9/19, 2:04 PM
#46

#45 SEKT? 😮

Obehagligt hur du uttrycker dig på ett miljöforum. 

Jag lämnar tråden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
6/9/19, 2:15 PM
#47

#46 Tydligen är vi fler, blev det jobbigt att bemöta sanningen?

https://www.jp.se/article/david-linden-thunberg-dyrkan-gor-mig-radd/

Kimda
6/9/19, 2:17 PM
#48

Det enda syftet med #45 är att provocera. Bemöta eller inte bemöta? Jag väljer att endast notera #45s syfte.

Annons:
[Jimmy.L]
6/9/19, 2:21 PM
#49

#48 På vilket sätt.

Kan jag få svar av er tack!

  • Har Greta studerat miljön?
  • Har Greta forskat och lagt fram sin forskning?
  • Har Greta en utbildning inom miljön?
LBB
6/9/19, 5:03 PM
#50

#49  man behöver väl knappast ha en professorstitel för att, genom att ta del av de fakta som ligger på bordet, konstatera att vi radikalt har påverkat vår livsmiljö de senaste 150 åren.

[Jimmy.L]
6/9/19, 5:32 PM
#51

#50 Nej men varför skulle Greta vara vår frälsare som många tror. 

Sen skriver hennes mamma i sin bok:

”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.”

Det är ju helt omöjligt att se koldioxid. men tydligen har Greta krafter som alla andra saknar. 

Alla som inte hyllar Greta anses ju vara klimatförnekare enligt hennes mamma håller du med om det?

Greta ställde ju krav på sina föräldrar att slut flyga och bli vegan. Jag trodde det var vuxna som skulle vara den som bestämmer? Här har dom ju låtit henne bestämma för att slippa bråk vilket hon tar upp i media och i boken. 

Jag har aldrig förnekat att det finns en klimathot men någon måtta får det väl ändå vara på hylla en 16-årig tjej som inte vet mer än forskarna.

Lussan20
6/9/19, 6:07 PM
#52

Våra barn oroas och jag tror att det var maktlösheten inför framtiden med global uppvärmning mm som fick Greta att strejka för miljön. Hon fick utlopp för sin oro och att strejka har varit en mänsklig rättighet länge i andra sammanhang.

Jag har arbetat hela mitt liv med barn och ungdomar lyssnat på deras tankar och oro. Det är dom som ska ta hand om våra sopor i framtiden lösa problemen med sopbergen, haven fulla av plast. Även om man är jätterädd så kan man inte blunda utan ta våra barns oro på allvar och bekräfta deras kamp för vår överlevnad.

Den som inte tror på vad all forskning kommit fram till tror inte på att jorden är rund,att bakterier finns, osv. De unga har annat inkännande och deras ångest visar sig i allt högre i allt högre självmordssiffror. Jag hejar på de unga som visar framtidshopp att de vill förändra vår värld  till det bättre.

En god väns dotter dog ung , lämnade sina små barn, hennes önskan var att alla skulle ge pengar till VIskogen och 10000 träd planterades till hennes minne.

Unga vill, unga kan! Fina Greta vi håller på dig. Jag är lärare men stödjer de ungas kamp för en bättre värld! Mvh/WL🌺

[Jimmy.L]
6/9/19, 6:09 PM
#53

#52 Så Greta kan se koldioxider med blotta ögat?  Är det något som även skolan lär ut?

Lussan20
6/9/19, 6:13 PM
#54

Vi försöker lära barnen allt från medmänsklighet, respekt, alla människors lika värde och att det som göms i snö kommer upp i tö. jag är gammal nog för att minnas mycket, bla den tysta sommaren. Greta behöver inte se koldioxider, hon får forskningsrapporter som vi andra…

Lussan20
6/9/19, 6:15 PM
#55

respekt till Lilla My och Greta, tjejer som inte tystas, fint!

Annons:
[Jimmy.L]
6/9/19, 6:16 PM
#56

#54 Men hennes mamma skriver ju att Greta kan se koldioxider med blotta ögat.

Är det sant eller inte?  Kan man se något som inte går att se?

Lussan20
6/9/19, 6:49 PM
#57

Hon menar nog att man kan se resultatet av koldioxider. Men det vet väl mamman bäst, vad hon sagt eller inte! Det kan man se med blotta ögat!

[Jimmy.L]
6/9/19, 6:56 PM
#58

#57 Det står i hennes bok exakt detta.

”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra  koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.”

Lussan20
6/9/19, 7:40 PM
#59

En symbolisk bild av det som sker med andra sopor kanske. Men hennes kamp ligger i tiden för att medvetandegöra läget. Det är unga flickor nu som kämpar för vår underbara planet. Malala , Greta, Fadime, Celia mfl.

[Jimmy.L]
6/9/19, 8:03 PM
#60

Ger upp att försöka diskutera hur man utnyttjar Greta. 

Jag hoppas hon tröttnar på detta inom några år, tänk vilket liv det blir då på dom som hyllar henne.

LBB
6/10/19, 8:21 AM
#61

Det är väl alltid så att organisationer söker och finner användbara galjonsfigurer. Det tragiska är väl att när dessa galjonsfigurers användbarhet minska så brukar organisationerna vara lika snabba att dumpa dem.  Kan bara hoppas att den unga tjejen landar på fötterna efter äventyret och inte totalt tappar fotfästet.

Lussan20
6/10/19, 8:46 AM
#62

Dom unga är vår framtid, vårt hopp . De ska ta hand om oss då vi blir gamla. Det är starkt av alla unga att ha en drivkraft för en bättre värld, som ska uppmuntras och uppskattas. det finns så mycket mörker att ljusglimtarna ger energi att kämpa för andra som har samma goda vilja…

Annons:
LBB
6/10/19, 8:48 AM
#63

#62där håller jag med. Men samtidigt när detta nyttjas/utnyttjas så riskerar dessa unga ofta att i slutändan bli besvikna och blåsta.

kamera0710
6/20/19, 2:02 PM
#64

Ena stunden klagas det på att ungdomar inte engagerar sig. ("Annat var det när jag var ung.") Här har en ung tjej börjat engagera sig, väcka opinion och fått många med sig, då är tydligen inte det heller bra.

Kommer att tänka på när jag haft egna små engagemang i någon fråga, exempelvis ringa jakttidningars redaktörer och påminna dem om att de inte är ambassadörer för hela Sveriges glesbygdsbefolkning i rovdjursfrågan. En del har kommenterat detta med: "Det måste väl finnas vettigare saker att engagera sig i!?"

Jag har då ställt motfrågan "Du menar så'nt som du är engagerad i?." Då blir det märkligt tyst…

kamera0710
6/20/19, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

.

LBB
6/20/19, 5:00 PM
#66

Tja det är väl inte mer avvikande än att vara socialist..man lever i en drömvärld långt bort från realiteterna 😉

kamera0710
6/20/19, 5:44 PM
#67

#66 Vad gäller politisk åskådning och syn på fakta kanske du har lust att fortsätta i den här länkade tråden, som du startade under din tidigare signatur. Jag har tagit upp en del där.

https://aktuellt.ifokus.se/discussions/5941524c8e0e74461e00131d-varfor-har-vansterfolk-sa-se-historiska-fakta?participating-1

kamera0710
6/20/19, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

.

LBB
6/20/19, 7:47 PM
#69

#67 att tro på att jordens och vår historia bara är 6000 år gammal är väl lika naivt som att tro att tesen "från var och en hans förmåga och till var och efter hans behov" ska fungera i verkligheten.

Vad det gäller debatter så verkar ju Sara Skyttedahl göra rätt bra ifrån sig.

Vad det gäller Greta så har jag vissa farhågor om hur hennes äventyr ska sluta. Just nu är hon en attraktiv galjonsfigur i en rörelse som verkar ha svårt att redovisa genomförbara lösningar, utan bara visioner om en framtid som ska räddas.

Annons:
kamera0710
6/21/19, 2:12 AM
#70

#69 Lika naivt är att tro på ständig ekonomisk tillväxt på en begränsad planet om vi ska kunna minska mänsklighetens klimatpåverkan. 

Hänvisar till Rosling än en gång, som garanterat hade större kunskap än Skyttedal i dessa frågor. 😎Synd att han gick bort så tidigt.

Men, som sagt, återkom gärna i debatten du initierade och som jag länkar till i #67.

LBB
6/21/19, 7:03 AM
#71

Om du istället förklarar hur man ska få ner utsläppen samtidigt som det görs i en demokratisk process så läser jag lösningen med intresse.

För vi måste väl ner på standard och resursutnyttjande , ner på nivåer från före 1945 för att det hela ska fungera. Då kommer den tredje världen ha lyfts kraftigt och vi sjunkit motsvarande.  Men hur säljer du in det budskapet till den som röstar fram beslutsfattare? Jag är inte beredd att avstå från värmen i kåken, internet, bil och den frihet resor innebär. Hur många svenskar är det? Genom att höja priset på dessa resurser så blir ju den lyxen, den friheten ett exklusivt ngt enbart för de rika.

En resursfördelning, internationellt och geografiskt är en väg att gå.

Det gynnar fattiga  och eller länder med lågt antal människor per kvadratkilometer.

Men som sagt..sälj in det till  de tunga länderna USA och Kina.

Att stå på barrikaden och kräva att…men inte förklara hur , är rätt meningslöst.

kamera0710
6/21/19, 9:28 AM
#72

#71 Kanske är majoriteten emot detta, då får vi ju också vara beredda på konsekvenserna.

kamera0710
7/6/19, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Det verkar som vissa som ogillar Greta Thuberg kastar sig över tangenterna först och tänker sedan.

"Den borgliga debattören och författaren, Rebecca Weidmo Uvell, påstår att Greta Thunberg håller föreläsningar för 20 000 dollar och hänvisar till ett amerikanskt företag. Nu visar det sig att företaget Weidmo Uvell hänvisar till, försöker kränga föreläsningar med Ingvar Kamprad – ett och ett halvt år efter hans död."

Liberalen Johan Norberg noterar att även han, utan vetskap, var listad som talare hos samma företag. Men Uvell hävdar bestämt att hon har rätt och kritikerna fel…

https://aktuelltfokus.se/rebecca-weidmo-uvell-fortsatter-sprida-logner-om-greta-thunberg/

moondancer
7/6/19, 7:48 PM
#74

Ja, hon är väldigt…speciell

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

kamera0710
7/7/19, 5:44 AM
#75

#74 Ja, jag kollade hennes krystade försvar på Twitter, påpekanden om att Kamprad är med som talare hos företaget vägrar hon att kommentera…

kamera0710
9/27/19, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Tankar från twitter. Den som undrar vad grodan Kermit har med det hela att göra kan läsa den länkade artikeln.

https://aktuelltfokus.se/weidmo-uvells-muppande-fick-kermit-att-trenda-pa-twitter/

Annons:
kamera0710
1/3/20, 12:34 PM
#77

Kommentar i Svenska Dagbladet angående en dom mot en person som hotat Greta Thunberg. Tyvärr bakom betalvägg.

"Klimataktivisten Greta Thunberg avslutade året med att pryda tidningsomslag och toppa listor. Tidskriften Nature hade med henne i sin uppställning av ”Ten people who mattered in science in 2019” och framhöll hur forskare i decennier varnat för klimatförändringar men att ingen av dem har kunnat dra till sig uppmärksamhet på det sätt Greta Thunberg har gjort.

Time Magazine utsåg henne till Person of the Year. Och i Sverige var det  under året enbart statsministern som var mer omskriven i pressen.

Uppmärksamheten har en baksida. Greta Thunberg och hennes familj utsätts för hån och hat på internet, från såväl etablissemang (president Donald Trump) och anonyma trollkonton. Hatet får ibland en förlängning i den fysiska verkligheten. Under våren 2019 skickades flera brev hem till medlemmarna i Greta Thunbergs familj. Breven innehöll detaljer om familjemedlemmarna och allvarliga hot, riktade mot Greta och hennes lillasyster. Hoten medförde oro och rädsla.

Mannen, JP, som skickade breven har erkänt att han skrivit dem. Han har berättat att han samlat på sig information om familjen på internet och att hans syfte var att skrämmas. Tingsrätten dömde honom för grovt olaga hot med följande motivering."

"Mannen som hotade familjen Ernman/Thunberg var motiverad av att försöka begränsa Sveriges i dag kanske mest inflytelserika opinionsbildare. Han ville inskränka det öppna politiska samtalet genom att skrämma ett barn till tystnad.

Demokratiangrepp borde kosta mer än en villkorlig dom, oavsett om den kombineras med samhällstjänst eller böter. Det finns redan ett brott som tar sikte på detta – brott mot medborgerlig frihet – men regeln fungerar inte i praktiken. Det är hög tid att se över den."

https://www.svd.se/lagt-straff-for-att-skramma-och-forsoka-tysta-greta

kamera0710
1/3/20, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Från Samnytt och deras syn på yttrandefrihet, med språkkunskap på hög nivå.

https://samnytt.se/klimat-gretas-krav-till-facebook-stoppa-alla-som-ifragasatter-mig/

LBB
1/3/20, 4:09 PM
#79

Jag skulle tro att hon menar dem som far ut med otidigheter och hot..Inte de som sakligt bemöter henne..men uttalandet är ju gefundenes fressen för just den gruppen …

Upp till toppen
Annons: