Annons:
Etikettklimat
Läst 378 ggr
Tant Grön
2019-04-22 20:38

Flygandet minskar

378 000 färre flygande jämfört med förra året. Bra för klimatet och bra om folk börjar tänka lite.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2019/04/378-000-farre-flygande-jamfort-med-forra-aret

Annons:
LBB
2019-04-22 21:08
#1

Lyfter man sedan näsan över horisonten får man dessa nyheter, Flygandet inom EU ökade med 7%

https://www.etc.se/klimat/daliga-nyheter-klimatet-flygandet-fortsatter-att-oka

Sarafiaklara
2019-04-24 13:40
#2

#1 Fast artikeln du länkar till tar upp flygandet under 2018 medan TS artikel tar upp hur flygandet sett ut i år under mars. Bara att hålla tummarna för att det minskade flygandet under mars kommer att hålla i sig.

LBB
2019-04-24 13:46
#3

#2 Flygandet i och från Sverige har kanske minskat. Men flygandet i Europa ökade med 7% i fjol. Och allt pekar på en fortsatt ökning, främst från lågprisbolagen. Deras priser per km är ju oslagbart låga idag.

Sarafiaklara
2019-04-24 13:55
#4

#3 Nu kan jag inte logga in och läsa artikeln du länkar till men var det inte under 2017 flygandet ökade med 7%? Det ör iaf vad jag hittar statistik för: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Air_transport_statistics

LBB
2019-04-24 14:00
#5

#4 det var för 2018.  Men ingenting tyder på att utvecklingen vänder, speciellt vad det gäller lågprisbolagen. Allt fler européer bor eller jobbar långt fran familjen och använder lågprisbolagen för sina transporter. Nu senast träffade jag 4 stockholmare som veckopendlade mellan Sverige och Holland via Weeze,.

Sarafiaklara
2019-04-24 14:03
#6

Det här tror jag är mer aktuell statistik för flygandet i Europa under januari 2019: https://www.aci-europe.org/component/downloads/downloads/5869.html Tydligen har det minskade svenska flygandet hållt i sig i flera månader.

Annons:
LBB
2019-04-24 14:13
#7

#6

Ja det låter troligt, en ökning med 4,2% under januari för passagerarflyget….Vad som idag begränsar är väl tillträde till luftfarleder i Centraleuropa.

Men det är klart…man kan ju hävda att det är en minskning jämfört med förra årets höjning…

Sarafiaklara
2019-04-24 14:22
#8

Det är ju också positivt att svenskar reser mindre eftersom just Sverige hör till de länder där befolkningen reser mest utomlands. Sedan verkar också resandet till Turkiet och Island minskat mycket. Särskilt det minskade resandet till Turkiet drar ner ökningen för många större flygplatser i Europa.

LBB
2019-04-24 15:19
#9

Den svenska minskningen hänger nog mer på den svagare svenska kronan än ett högre miljömedvetande. De köstar helt enkelt mer numera…

kamera0710
2019-04-30 12:35
#10

Om principen "förorenaren betalar" ska gälla borde flygandet minska och lågprisbolagen försvinna.

LBB
2019-04-30 16:16
#11

#10  Problemet är väl att då lär elbilarna också få problem, med tanke på de senaste rönen, de där man jämför en merca diesel med en elbil

Och, om samhället nu får in en massa pengar för co2 utsläpp, ska man då inte fullt ut länka över dessa pengar till de markägare som äger marken som tar emot dessa emissioner, signaturen ,  förväntansfull skogsägare🙂

kamera0710
2019-04-30 17:05
#12

#11 Ja, "förorenaren betalar"-principen kan nog få en del konsekvenser.

LBB
2019-04-30 17:13
#13

Man borde väl egentligen vara ärlig och säga att vi måste återgå till 1940 tals standard på våra liv för att jordens resurser ska räcka längre, men kör det förslaget genom en valrörelse..jag tror inte det hjälper om tonårsflickor står på barrikaderna då….

Annons:
Upp till toppen
Annons: