Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 720 ggr
Magi-cat
2019-01-11 08:24

Äta sågspån?!

Spånigt värre, men läser man vidare verkar det vara riktigt spännande med spån! 😃👍

Finska forskare hoppas på att framställa protein ur vanligt sågspån som ju är en biprodukt från alla sågverk.

Först vill man försöka framställa foder till odlad fisk som ett alternativ till att mata fisken med vild fisk eller sojaprotein.
Fördelen skulle vara en vinst för miljön, eftersom sågspån är växtbaserad,  inhemsk och en biprodukt.

På lite längre sikt hoppas man att det således framställda proteinet ska kunna användas som människoföda.

Men alldeles enkelt är det nu inte…Kolhydraterna måste spjälkas till enkla sockerarter som sedan kan användas som näringskälla för jäst.

"– Vi har tre olika jäststammar varav en verkar lovande, säger Risto Korpinen som är forskare vid Naturresursinstitutet Luke i Helsingfors till YLE."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sagspan-kan-bli-framtidens-proteinkalla


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
2019-01-11 09:02
#1

Fascinerande! På något sätt känns det mindre äckligt att äta sågspån än kackerlackor och andra insekter…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2019-01-11 09:09
#2

#1 Det håller jag helt med dig om! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KimE
2019-01-16 22:00
#3

Under andra världskriget så framställde man konstgjorda ägg av träråvara.

I Ingermanland så blandade ut maten med sågspån under kriget men många svalt ihjäl.

[Mulka]
2023-12-13 09:29
#4

Wow! O-:

Upp till toppen
Annons: