Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 566 ggr
Tant Grön
12/29/18, 10:02 PM

Välj den fula

Nästa gång du köper frukt och grönsaker, så välj inte de mest perfekta, utan ta frukt med skönhetsfel och krokiga morötter. Det slängs ofattbara mängder med frukt och grönt, bara för att vi vill att de skall vara perfekta.

Annons:
Stallmima
12/29/18, 11:16 PM
#1

Försöker verkligen att inte vara "petig" när jag handlar, vet att det slängs massor med mat som har skönhetsfel eller blivit överbeställt av matföretag. Tyvärr är det vi konsumenter som har den uppfattningen att vissa saker inte är bra för utseendets skull.

Magi-cat
12/30/18, 8:55 AM
#2

#0 Det ska jag tänka på! Det är otroligt hemskt att slänga felfria morötter och gurkor t.ex. bara för att de är krokiga, det är bara kul med personlighet, ju!

Men jag tycker inte man kan skylla på konsumenterna, de/vi är ju vana vid hur det ser ut i de oändliga diskarna med livsmedel! Det är lätt att invaggas i tron att något är fel om det avviker.

Det är industrin som tagit fram rakhetsnormerna då det är effektivare att packa grönsaker som ser ut på ett visst sätt och således ger störst vinst när de ska köras oändliga sträckor på vägarna…

Fram för variation!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
12/30/18, 9:05 AM
#3

Sist jag handlade clementiner och morötter så valde jag frukten som hade lite fläckar och morötter som var lite krokiga. Det var på Willys, kanske att dom börjat tänka på svinnet och därför tagit in frukt och grönt som inte var helt perfekt.

Magi-cat
12/30/18, 9:29 AM
#4

Som med äpplen….Det var ett rikt äppelår i år. Men hemmaodlade äpplen har sina skavanker, de är olika stora, ser lite individuella ut och får rynkigt skal vid lagring.

"Köpefrukten" är alltid perfekt, äpplena likadana och och har inga individuella skiljaktigheter. Det är ju inte naturligt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
12/16/23, 9:49 AM
#5

Jag köper mycket frukt och grönsaker som är bortsorterade men lite billigare.

Gör man ugnsrostade grönsaker är det inte helt fel att de är lite gamla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: