Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 458 ggr
Tant Grön
12/8/18, 9:26 AM

Vad kan du göra för miljön?

Här är lite tips på vad man kan göra själv: http://www.miljoportalen.se/bo-leva/vad-kan-du-goera-foer-miljoen

Annons:
[VSK]
12/8/18, 9:50 AM
#1

Tycker det där är rätt självklara alternativ. Trodde alla gjorde det redan.

Finns många saker man kan spara in miljön på när det handlar om att köra bil. Alla miljövänner som kör bensinbilar förmodar jag att de tankar den dyrare 98 oktan. Lika så så skippa AC:n helt och hållet samt kör med rätt sorts däck (lufttryck nämns redan i länken, men man glömmer ta upp att man bör ha något högre lufttryck än vad fabrikanten rekommenderar) samt glöm allt vad stjärtvärme mm heter även om det är -20 grader. Kör aldrig med helljus såvida det inte är system som har samma effekt oavsett hel eller halvljus. Sist men inte minst motorbromsa så mkt det går. 

Kupéfläkten bör inte snurra snabbare än nödvändigt för att kunna köra säkert. 

Givetvis så bör man hålla bilen servad med bra olja och filter mm samt köra med ett ägg under gaspedalen och på så låga växlar som möjligt utan att man segdrar. 

Sen bör man inte ha skuffen full med skräp. Håller dock inte med Glenning gällande fälgkorset. 

Har säkerligen glömt nåt gällande bilkörning, men alla tips man kan komma på är bra.

Tant Grön
12/8/18, 10:01 AM
#2

Bra om ni lägger in egna tips här. Själv har jag körkort men ingen bil. Hyr en om det är nödvändigt, vilket det sällan är. Cyklar och åker kollektivt i stället.

[VSK]
12/8/18, 10:46 AM
#3

98 oktan innehåller oftast fler additiver bland annat för friktion vilket gör att motorn går lite lättare och håller längre och på så sätt kräver mindre bränsle. Visst, inte många procent skillnad per bil och år, men många bäckar små. 98 oktan har även (än så länge) samma mängd etanol året runt vilket gör att tändningen inte behöver anpassas hela tiden (effektivare motor) samt får högre vridmoment då tändningen ändras eftersom motorn inte spikar, och på så sätt så får man högre vridmoment och mindre varvtal behövs (ju större motor ju mer märks det).

AC kräver motoreffekt (bränsle) för att fungera. Lufttrycket skall man ha något högre än rekommenderat då biltillverkarna samarbetar med däcktillverkarna. Ha lite högre lufttryck så kommer bilen rulla lättare samt det kommer inte märkbart påverka däckens livslängd. För högt lufttryck och man sliter ut däckens mitt i slitagebanan betydligt snabbare.

Elvärme och annat lyx drar mer el vilket innebär att generatorn får jobba mer vilket för att det går åt mer bränsle då motorn får det tyngre. Gäller samma för både kupéfläkt och helljus. Många bäckar små. 

Motorbromsar man så stängs bränsletillförseln av/ned beroende på teknik.

Sen om man skall hårdra det hela så skall man köra med motorvärmare året om.

90% av en motorns slitage uppstår vid kallstarter och en kallstart räknas om motorn är kallare än 80 grader (om jag minns rätt). En sliten motorn är Big No No för miljön. 

Man kan faktiskt peta i sportluftfilter så motorn får andas lättare. 

Gällande etanol så ställer jag mig frågande till om det fortfarande skall räknas som miljöbränsle. Bortser man från vad tillverkning samt transport gör utan enbart går på det som sker i motorn så kräver etanolbilar betydligt oftare service (oljebyte), man får högre förbrukning (syftar nu på andel bensin i E85) samt så kan etanol ställa till en massa negativa effekter på motorns ventiler mm så motorn tappar effektivitet vilket innebär än mer gasande. Etanol innehåller dessutom 37% mindre energi än bensin vid samma volym.

Gäller mest lite "äldre" bilar som motorerna och slangar mm inte är anpassade för spriten (ventiler mm). Fords 2-liters motor som sitter i Volvo (upp till 2013 års modell) är förbättrad gentemot Fords motor i deras egna bilar. Starkare material i ventiler och ventilsäten, bättre packningar och slangar. Ingen Ford på våran gård. 

Givetvis så bör man köra med farthållare där man kan. Både bekvämt och mindre bränsleförbrukning i snitt.

Vintertips….

Om det är säg -20 ute och man inte har nån motorvärmare eller varmgarage så kan det beroende på oljans kvalitet samt motorns konstruktion ta 30 sekunder från det man startat motorn tills oljetrycket är så pass så att hela motorn smörjs. Dålig oljepump/gammal olja/fel viskositet än värre så klart. Rekommenderat är att starta motorn och låt bilen stå 1 min och sen kör iväg lugnt (man ska aldrig gasa med en kall motor) för att få upp motorns värme så fort som möjligt. Är ju friktionsmotor vi pratar om.

En kall katalysator är som bekant väldigt värdelös ur miljösynpunkt. Kör man bara korta svängar hela tiden så kommer "katten" inte hålla speciellt länge heller för den delen. 

-

Beroende på bil och normalt körsätt så behöver man ytterst sällan varva mer än 3000 rpm.

En Porsche 911 Turbo behöver 24-27 hk för att köra i 90 km/t på plant väglag. Mer än så behövs inte. 

Tror inte jag kan vidareutveckla detta mer utan att gå in på djupet.

Upp till toppen
Annons: