11. OT - Off topic

Dyrare åka tåg än att flyga

2018-11-24 10:31 #0 av: Tant Grön

Varför är det så, undrar Nisse Edwall: https://www.metro.se/artikel/nisse-edwall-varf%C3%B6r-i-helvete-%C3%A4r-det-dyrare-att-%C3%A5ka-t%C3%A5g-%C3%A4n-att-flyga

Anmäl
2018-11-27 14:50 #1 av: LBB

Till att börja med så är det en betydligt större logistisk utmaning att köra ner en tågvagn från Stockholm till Rom. Spår, broar och stationer ska underhållas och kostnaden för vagnen tur o retur ca 1 vecka ska räknas med.

Jämfört med flyget som under samma tid hinner transportera 7 ggr fler individer med en betydligt lägre logistisk kostnad.

Miljömässigt, är flyget smutsigare, men med tanke på att tågen söder om malmö går på diesel och kolgenererad el så...

För individen är valet att på krångliga vägar boka flera bolag för transporten med tåg jämfört med en biljett och ett bolag med flyget.

Och så tidsaspekten, jag tar mig från Stockholm till rom på ca 5 timmar med framkörning via flyg...närmare 2 dygn via tåg. Visserligen är det trevligare med tåg...men så mycket trevligare vete hundan

Anmäl
2018-11-29 06:43 #2 av: kamera0710

Ja, det här borde gå att ändra med politisk vilja, så att det också lönar sig att färdas miljövänligt.

Anmäl
2018-11-29 06:53 #3 av: LBB

#2 Det ändrar ju inte det faktumet, att om jag ska ner till München på ett jobb, så tar en resa dit inkl 1 dags arbete hela veckan om jag tar tåget, och ca 2 dagar om jag flyger, tom en dag om jag har tur.

Anmäl
2018-11-29 15:34 #4 av: kamera0710

#3 Nej, men det bör kosta att skita ner. Kanske vi måste dra ner på det totala resandet?

Anmäl
2018-11-29 16:28 #5 av: LBB

Det rättvisaste borde ju vara att alla får en individuell pott med co2 utsläpp i form av poäng. När man sedan reser så dras påäng bort och hamnar under noll får man köpa. Om man , som jag, genom min verksamhet binder kol, ja då får man naturligtvis extrapoäng Skrattar

Anmäl
2018-11-29 16:35 #6 av: kamera0710

Ja, det där med utsläpp per capita är även min grundinställning.

Anmäl
2018-11-29 18:55 #7 av: LBB

#6  Ett utsläpp per kapita som fördelas för varje land..för det är ju landytan som tar upp emissionerna.

Då betyder det ex  att ett land med 5 invånare per kvadratkm , där får varje medborgare initialt 200 poäng

I ett land med 30 invånare per kvadratkm skulle varje invånare få 33,33 poäng.

Sedan skulle man i ex EU värdera poängen mot co2 utsläpp

Men då misstänker jag att du inte är med längre

Anmäl
2018-11-30 06:10 #8 av: kamera0710

#7 "Men då misstänker jag att du inte är med längre" 

Frågan är ju också om du själv är med eller inte.Cool

https://miljo.ifokus.se/discussions/5ab9e2ecce12c4794f001f69-okunskap-pa-hog-niva?participating-1

Anmäl
2018-11-30 07:40 #9 av: LBB

#8 jodå jag är med, och tack vare mitt skogsinnehav så bidrar ja possitivt till kol balansen ;)

Anmäl
2018-12-12 22:40 #10 av: KimE

#9 Hur menar du då? Gräver du ner träden i en myr för att binda kolet?

Anmäl
2018-12-12 22:46 #11 av: LBB

#10 nej, jag binder kolet i ca 50år då avverkas de dvs beståndet gallras, då blir det mest massaved, sedan binder träden kol i ytterligare 50/60 år avverkas och 40% gär till bygge o möbler, 40% pappersmassa och 20% grot dvs energi.  och så börjar cykeln om.   Även am man inte avverkade så skulle kolet frigöras efter 150 till 200 år..till ingen nytta.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.