Annons:
Etikettklimat
Läst 845 ggr
Tant Grön
10/13/18, 6:31 PM

Ta ett flygfritt år

Annons:
tlover
10/13/18, 6:36 PM
#1

Mina år är i princip alltid flygfria (har flygit vid två tillfällen i livet. Är 31)

l'm back

Tant Grön
10/13/18, 6:41 PM
#2

Flyger inte heller, sista gången var på 90-talet. Tycker att miljön är viktigare än att jag skall åka till Thailand.

MonicaLagerquist
10/13/18, 6:41 PM
#3

Har inte gjort många flygresor tidigare i mitt liv var 30 innan jag flög första gången och sen har det blivit ca 6 flygningar är nu närmare 60.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/13/18, 6:44 PM
#4

Mina år är också mestadels flygfria. Har inte flugit någonstans de senaste åren. Minns inte exakt när jag flög senast, men då var det ett inrikesflyg. Tror det var 12-13 år sedan. De gånger jag flugit de senaste 20-25 åren (minst) har varit i tjänsten. Om jag minns rätt så har jag inte flugit privat sedan början av 1980-talet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
12/12/23, 11:36 AM
#5

Planerar ni för ett flygfritt 2024?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 12/12/23, 11:36 AM av Pyttelite
Maria
12/12/23, 11:41 AM
#6

Japp.
Har inte åkt flygplan sedan 2013.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
12/12/23, 12:34 PM
#7

Ja, absolut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
12/12/23, 12:45 PM
#8

Att leva flygfritt är inte bara ett av de mest effektiva sätten att minska dina egna utsläpp, det är ett viktigt ställningstagande som visar din omgivning att du tar klimatkrisen på allvar och är beredd att ställa om.

Det får i sin tur fler att inse hur allvarligt läget är, vilket är nödvändigt om vi ska lyckas genomföra den politiska omställning som krävs. Vi människor påverkas starkt av varandras beteende – vilket innebär att en förändring kan gå fort.

Läs mer här:

https://vihallerosspajorden.se


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


R
12/12/23, 4:00 PM
#9

Det är nog närmare 20 år sedan jag flög sist. Förr reste jag mycket runtom i världen för att uppleva djur och natur i Afrika, Indien, Amazonas osv. Numera anser jag att det är viktigare att dessa platser får ha en framtid än att jag får se dem. Jag tycker fortfarande mycket om att resa, men numera blir det inte flyg utan någon bussresa i Europa varje år. Även där finns mycket att upptäcka. (Tåg hade varit ännu mer hållbart, men verkar lite bökigare.)

DesK
12/12/23, 4:41 PM
#10

Ja, inga problem, dom senaste 10 åren har jag flugit 2 gånger. Dom flesta åren i mitt liv har varit flygfria.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CFIT
12/17/23, 2:22 AM
#11

Att flyga är inte en miljöfråga…… det är en klassfråga!

Så kom igen nu! Erkänn att ni alla hade flugit jorden runt 50 ggr och besökt den här jordens alla bästa paradis…..om ni bara haft råd…. eller?

Hade du hellre suttit på ett regnigt Böda sand på Öland av princip än i en Sea Bungalow på Bora Bora om du hade haft råd?

Pyttelite
12/17/23, 2:44 AM
#12

#11: Till viss del har du ju rätt och då handlar det ju inte bara om att flyga utan konsumtion överhuvudtaget.

Förr i tiden fanns avlatsbrev idag finns det klimatkompensering med ungefär samma syfte.

Tyvärr lever jag själv inte upp till alla klimatmål då flyg ligger mig varmt om hjärtat.

https://climatehero.typeform.com/to/OeI8tHCq?typeform-source=climatehero.me&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsvWrBhC0ARIsAO4E6f9lNJ_zYlVfU0OJC-XPwYEhMWTi49Hid35wZeL8GV9b7dYS6rKxSmYaAsODEALw_wcB#source=GoogleKeywords


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vad är din flygresas klimatavtryck?Här kan du snabbt och enkelt beräkna klimatpåverkan från flygresor.
Maria
12/17/23, 7:34 AM
#13

Sista gången jag flög var 2013 och jag har inga önskningar om att göra det igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
CFIT
12/21/23, 11:16 PM
#14

#12: Exagt!! Den här planeten räddas inte av att vi flyger mindre. Den räddas av att vi konsumerar mindre.

Och då kan jag stoltsera med hål i kalsongerna, en klädstil fullständigt utanför dagens mode, men framför allt….. jag skiter fullständigt i vad Bianca Ingrosso säger och tycker!

Och det tycker jag ger mig rätten att flyga som passagerare till Spanien vart 5:e år! 😃❤

DesK
12/22/23, 12:19 AM
#15

Det är på tok för billigt att flyga! Idag har jag råd att flyga jorden runt, men jag avstår från det också. Så det där kom igen-snacket är skitsnack.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 12/22/23, 12:28 AM av DesK
CFIT
12/22/23, 1:09 AM
#16

#15: Du har helt rätt i att det är för billigt att flyga. Men inte ur ett klimatperspektiv utan ur ett makroekonomiskt perspektiv.

Så tro mig… om du har råd, så passa på nu. För om vi inte ändrar våra perspektiv ganska så omgående så kommer vi att tvingas se på (medans klimatet gå helt "åt skogen") när kineser, indier och araber kommer att resa jorden runt 50 ggr mer än vad vi någonsin gjorde…….när vi väl hade chansen.

Så Gott samvete……. ja, det kommer nog att tillhöra de som valde att inte flyga jorden runt, trots att de en gång kunnat.

Upp till toppen
Annons: