Annons:
Etikettlivsstil
Läst 564 ggr
Jennie21
10/10/18, 8:06 AM

Olika sätt att göra ditt hem klimatsmart

Överallt börjar vi märka av klimatförändringarna och många börja tänka på vad de själva kan göra för att hjälpa till. En del saker är lätta att åtgärda och kostar inte så mycket, medan andra kan vara rätt dyra att investera i. Här får du lite tips på hur du kan bidra till en bra miljö och du kan börja redan idag.

**Energibovar
**Glödlampor är riktiga energibovar och skulle du byta ut femton glödlampor mot lågenergilampor i hemmet, skulle du minska din elförbrukning med mer än sexhundra kronor per år och för hela Sverige skulle man spara så mycket el som över 300 000 villor förbrukar. Lågenergilampor har utvecklats mycket om man jämför med de första som kom, och även om de är dyrare tjänar du in pengarna eftersom de drar mindre el och varar dessutom mycket längre.

**Ny Medarbetare i köket
**Om du inte ha upptäckt nyttan med din vattenkokare, mer än att koka vatten är det dags att du gör det nu. Genom att koka upp vatten i vattenkokaren istället för på spisen sparar du både el och pengar. En vattenkokare förbrukar nämligen mycket mindre el än en spis och dessutom går det mycket snabbare.

**Solljus, en viktig energikälla
**Solen är en stor energikälla och här kan du göra mycket för miljön. Att installera solpaneler hemma är en bra och miljövänlig lösning och att solenergi i Sverige ökar beror på att det finns många fördelar med solenergi. Solljus kan omvandlas direkt till el och användas någon annanstans eller lagras. Här finns inga farliga biprodukter eller annat som avges i processen, men att köpa solpaneler är en dyr investering och det finns en del saker att tänka på när du köper solkraftssystem och det är klokt att läsa på så mycket som möjligt innan.

**En grad kan göra mycket
**Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg för jorden, kan en grad vara. Genom att sänka inomhustemperaturen med en grad på dagen och till arton grader på natten, minskas koldioxidutsläppen och för en normal villa med elelement innebär det även ett antal hundralappar extra i plånboken per månad. Andra saker du kan göra för miljön är att dricka kranvatten istället för att köpa vatten, tvätta och diska bara när maskinen är helt full och när du köper nya elprodukter eller vitvaror, välj produkter som är märkta med ett A och gärna med några plus efter.

Annons:
JonasDuregard
11/14/18, 5:37 PM
#1

LED-lampor är kanske att föredra framför lågenergilampor?

Gronstedt
11/22/18, 10:24 AM
#2

Och som så ofta bortser man helt från samband och följdverkningar och gör allting till svartvita sanningar.

Glödlampor har sämre verkningsgrad som ljuskällor, men den energi de inte avger som ljus kommer till nytta i form av värme, som därmed inte behöver tillföras från bostadens uppvärmningssystem.

Vattenkastrullen på spisen kanske förbrukar mer effekt för att värma vattnet, men samtidigt minskar belastningen på uppvärmningssystemet och vattenånga tillförs  bostadsluften, vilket ofta är önskvärt vintertid.

Så visst, bor man med varmhyra kanske elräkningen blir lägre, men är sanningen verkligen så svartvit för samhällets totala energiförbrukning?

Tant Grön
11/22/18, 10:36 AM
#3

Man måste väl också räkna hållbarhet för lampan. Glödlampor håller inte så länge, lågenergilampor håller en evighet, vet inte hur det är med LED, men gissar på att dom håller länge.
#1 Har tänkt att byta ut mina lågenergi mot LED efterhand som de går sönder. Än har jag bara bytt ut en lågenergilampa.

JonasDuregard
11/22/18, 11:09 AM
#4

#2 "Glödlampor har sämre verkningsgrad som ljuskällor, men den energi de inte avger som ljus kommer till nytta i form av värme, som därmed inte behöver tillföras från bostadens uppvärmningssystem."

Taket är ett väldigt dåligt ställe att placera ett element (läs på om kallras till exempel), och direktverkande el är fruktansvärt ineffektivt för uppvärmning, så det argumentet håller inte.  Du gör dessutom en hel massa andra antaganden om uppvärmningssystemet, till exempel att det är på från första början och att det regleras av mätningar som kan känna av värmen från lampan. 

Man skulle kunna använda samma argument för att lämna kylskåpsdörren öppen, visst det förbrukar en massa energi, men den blir ju till värme i slutändan så det är inget nämnvärt problem. 

"Så visst, bor man med varmhyra kanske elräkningen blir lägre, men är sanningen verkligen så svartvit för samhällets totala energiförbrukning?"

Ja. 

Det är möjligt att det finns någon person i Sverige som kunde ha  glödlampor utan energiförlust, men det skulle i princip kräva att de värmer med direktverkande el året runt och placerar alla sina lampor under fönster, så det är i så fall människor med helt andra problem 🙂.

JonasDuregard
11/22/18, 11:17 AM
#5

#3 LED håller i genomsnitt betydligt längre än andra lampor, inklusive lågenergilampor (vanliga siffror är runt tre gånger längre). 

Det jag gillar mest med med LED är att den lyser med full styrka utan uppvärmningstid, lågenergilampan i mitt sovrumstak var helt värdelös på det enda jag använde den till: Att tända den på morgonen för att snabbt hitta något i garderoben 🙂.

Tant Grön
11/22/18, 11:21 AM
#6

#5 Jag har såna som tänder snabbt utom en. Vad tror du, man skall väl inte byta ut fungerande lågenergilampor mot LED?

Annons:
Gronstedt
11/22/18, 11:53 AM
#7

#4: Nix, jag gör inga antaganden utöver att påståendet att en viss lamptyp har större belysningsverkningsgrad inte täcker alla aspekter av energiekvationen. Du tillskriver mig påståenden jag aldrig gjort om du försöker ge sken av att jag antytt att glödlampor har bättre energiverkningsgrad än andra ljuskällor. 

Sedan vet jag inte om du noterat att det i vissa fall förekommer ljuskällor placerade på andra ställen än i tak? Eller, för den delen, att det förekommer lamparmaturer med reflektorer? Punktbelysningar placerade på olika ställen och höjder i ett vardagsrum kan ge avsevärd värmetillförsel, i synnerhet vid de ställen där människor befinner sig, eftersom man vanligen tänder lampan där man är - i alla fall om man läser eller sysslar med något handarbete. Konvektion från sådana värmekällor kan också påverka rummets värmedistribution mer eller mindre gynnsamt. En enda 60 W glödlampa lämpligt placerad i ett hönshus kan eliminera behovet att installera annat uppvärmningssystem. Fönsterlampor har fortfarande sin ursprungliga funktion att motverka kallras - alla fönster i hela världen har inte idealiska isoleringsvärden, även om du gärna vill tro att de bara innehas av "människor med helt andra problem". Exemplen på situationer där glödlampor inte självklart är sämst kan göras många. I detta, som i andra sammanhang, är det inte fel att reflektera över hela situationen.

Självklart finns det ingen, i Sverige eller någon annan stans, som har glödlampor utan energiförlust. Det samma gäller naturligtvis alla belysningssystem (och övriga system), eftersom inget system någonsin är förlustfritt.

Andra aspekter som inte nämns, men som borde tillmätas betydelse för den samlade bedömningen, är energiförbrukning vid tillverkning och transport, miljökonsekvenser av hantering av ingående material etc. för olika slags belysningskällor. Men nej, verkningsgraden i provbänk är det enda som diskuteras.

Upp till toppen
Annons: