04. Klimat

Tips på hur man kan flyga klimatsmart!

2018-09-21 15:39 #0 av: Eda

I en blogg från 2013 läste jag att om man t.ex. köpte c:a 50 träd av Vi-skogen räckte det för återplantering av det man gjorde av med, när det gäller koldioxid, på en flygresa tur och retur till London!

För att inte tala om hur många träd det går åt för att flyga fram och tillbaka till Thailand.

I följande länk till bloggen kan man också läsa om jämförelse mellan koldioxidutsläpp för tåg, buss och båt. 

Se: http://malinnilssonnoren.se/2013/05/11/forkolnad-luft-och-forfattare/

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2018-09-21 16:36 #1 av: Loka03

Viktig och bra information på den bloggen om klimatet! :)

Hmm jag tror såhär. Eftersom att flygplanen är högre upp och släpper ut koldioxid så spelar det ingen roll om man planterar träd som ändå kommer ta flera år att bli så stora som möjligt. Detta händer nu och klimatet kan inte vänta. Men vem vet det kanske funkar. Men är det så viktigt egentligen att man åker till t,ex Thailand eller andra ganska långa resor. Jag tycker att man borde skärpa lagen om flygandet. Eftersom att flyget går ju regelbundet och släpper ut men politikerna pratar bara om bilar mm. Fast flyget egentligen är värre för jorden eftersom att det släpper ut närmare atmosfären.
Men jag förstår poängen med inlägget. :)

Sedan så får man också vara lite tidsmedveten eftersom att det där inlägget skrevs för 5 år sedan och nu är klimatet ännu värre. Men som sagt vem vet det kanske funkar! :)

Anmäl
2018-09-21 19:46 #2 av: Eda

Om det funkar vet inte jag heller, men jag tycker artikeln var tankeväckande. Själv åker min man och jag ofta utomlands men så gott som uteslutande med tåg eller buss. Vi har vid det här laget gjort minst 6 resor till Italien med tåg.

Anmäl
2018-09-21 20:43 #3 av: Loka03

#2 Tyckte desamma det var bra information och bra att ni har åkt tåg till Italien! Det borde fler göra :)

Anmäl
2018-09-22 08:54 #4 av: Eda

När det gäller Vi-skogen, som jag tycker verka vara ett bra projekt, som förutom att plantera träd i östra Afrika (Uganda, Rwanda, Kenya & Tanzania) också hjälper fattiga människor till att få ett arbete. Vad jag också tycker är bra är att man kan bidra till dem genom deras tack- och gåvokort som man kan ge till "personer som har allt" och som inte vill ha eller behöver något mer.

Om någon vill läsa mer om deras arbete, se: https://viskogen.se/vart-arbete/

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.