Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 808 ggr
Sofia Brolin
2018-07-08 20:41

Miljövänliga produkter

Hej!

I den här chatten kan man skriva in miljövänliga produkter.

Här kommer jag med en produkt:

En grillelement tänkte jag skriva om. Den kan man hitta på vanliga elektronik affärer tex Bosch. Maten blir mycket godare och man behöver inte använda tändvätska som är dåligt för miljön. Det är hållbart och det sparar på naturen=)

Annons:
Sofia Brolin
2018-07-08 20:43
#1

Det kan också kallas för BBQ lighter🙂

landsbygdsbo
2018-07-09 10:34
#2

Tänder med spån jag framställt ur törved (Tall som angripits av tyrsvamp) extremt lättantänligt. Miljövänligt + att jag slipper dra ut en förlängningssladd ner till stranden ;)

Codonopsis
2018-07-09 15:53
#3

Marknadsföring av produkter har ett enda syfte, att locka till inköp.  Reklammakarna är skickliga och vet att känslomässiga argument är ett säkert sätt att nå konsumenter.  Vem vill inte känna sig god genom att inhandla hållbara produkter som skonar klimatet och naturen? Detta utnyttjas alltför ofta idag för allsköns produkter, kallas "greenwashing" där en produkt påstås vara miljövänlig men inte är det. 

Nu vet jag inte vad ett grillelement är men berätta gärna mera på vilket sätt det är hållbart och hur det sparar på naturen?

Såvitt jag vet är det bästa sättet att värna om naturen att avstå från onödiga produkter, att bli en lågpresterande konsument och lära sig skilja mellan vad jag behöver och vad jag vill ha.

Sofia Brolin
2018-07-12 20:35
#4

Jag tycker det är ett hållbart och bra för att man värmer upp den på nån minut och sedan lägger man ner den bland kolen och väntar man i en kvart och kolen blir så varm att den börjar brinna av sig själv sen drar jag ut kontakten och lägger den på ett säkert ställe, det sparar på tändvätska  som görs av uteslutande av fossila. När tändvätskan förbränns bildas koldioxid som påverkar klimatet.

Den är gjord av järn och den är hållbar tycker jag och självklart kan man ha andra åsikter om den här produkten men det här är vad jag tycker om varan.Jag tycker att det med spån låter som en jättebra ide, det måste jag testa nån gång.

[Roe Deer]
2018-07-15 11:56
#5

Jättebra chatt/tråd! 
Jag är själv minimalist och naturvän, så att säga jag fokuserar på få men användbara prylar som fyller en väsentlig funktion och inte belastar miljön så väldans: butiker/företag som satsar på eller har dessa i sitt sortiment:
massivt trä istället för folie, faner eller liknande processkrävande produkter som naturen inte kan bryta ner naturligt och som dessutom är känsligare. 
Plastfria kläder och mer satsning på material i tencel/lyocell, hampa, bambu, rayon, modal, lin och liknande naturfibrer. Undvik sådant som sprids i såväl tillverkning som tvättvatten. Jag har en gräns på max 20% polyester i mina kläder (dock med viss generösare mängd i regn-och ytterkläder och väskor). Nöt ner kläderna innan du köper nya!
Plastrensa hemmet och livsstilen för att visa tillverkare att vi inte vill ha sådan skit på planeten <3 Planera och ha som mål att producera så mkt du kan från grunden.
Tvätt/Dusch: giftfria tvålar från bl.a. 
http://maliniratan.se/ 
Där finns schampo-och balsamkakor men även tvålar för disk- och skurvatten. Lägg bara ner tvålen en stund i vattnet och tag sedan upp igen. Varva gärna mellan två så hinner de torka upp mellan varven (på tvålfat).

Annons:
KimE
2018-08-02 12:16
#7

"Plastfria kläder och mer satsning på material i tencel/lyocell,  bambu"

Tencel och bambu viskos är plastmaterial även om de framställts genom att omvandla organiska material via resurskrävande kemiska processer. Olja och kol har också varit växter en gång i tiden.

Åsa S
2018-09-20 12:20
#8

Använda flergångskasse istället för plastpåsar.

Använda goda bakterier när man städar istället för kemikalier finns företag som säljer städprodukter med bakterier typ mikrojord, bokashi.se.

komposter vanliga eller bokashi så man kan återvinna så mycket man kan av sina egna sopor.

kattöga
2018-10-10 08:35
#9

Diskborstar av trä och tagel sköter disken här i huset. Håller mycket bättre än plastskräpet man hittar i varje livsmedelsaffär. Och - håller även plasten borta…!

Bild: Holger Ellgaard Creative Commons Erkännande DelaLika 4.0 Internationell

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2018-10-10 10:00
#10

För kattägare: Ekologiskt kattströ - istället för den "fasansfulla" kattsanden gjord av bentonit och som inte kan brytas ner, utan bara bygger sopberg.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pyttelite
2023-07-02 11:36
#11

#10: Varning för att byta kattströ - det är katterna som väljer kattströ inte människorna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: