Annons:
Etikettmiljömärkningar
Läst 5565 ggr
Dumtdethär
2018-01-29 11:27

Flytande tvättmedel vs pulvertvättmedel

Jag läste nånstans att man hellre ska ha pulvertvättmedel än flytande tvättmedel, alltså att det är bättre för miljön. Hmm men om det är ett flytande miljömärkt tvättmedel då? (tänker på Grumme med dofter iaf), då borde det väl inte vara sämre för miljön än miljömärkt pulvertvättmedel? Och sen undrar jag också om det är så att man inte behöver sköljmedel/mjukmedel om man använder Grummes flytande tvättmedel med doft i?

Annons:
Novachan
2018-01-29 11:38
#1

Jag har hört/läst tvärtom att flytande generellt ett är bättre för miljön. Miljömärkning tryggar ju också förstås. Så jag tror inte det spelar någon roll vilket man använder om båda är miljömärkta.

Sköljmedel gör ju bara kläderna mjukare, inte renare, så det är ju inget någon tvätt behöver utan det är vad man föredrar. Vill man ha mjukare tvätt med eller utan doft så kan man välja det. Tvättmedel som redan har doft kommer ju lukta även om man inte använder sköljmedel. Skulle anta att det är miljövänligare att inte använda sköljmedel.

Har inte använt sköljmedel på flera år då jag tycker det är en onödig kostnad, tycker inte kläderna blir så mycket mjukare och tycker inte om handdukar som har tvättats med sköljmedel - de känns nästan lite blöta/fuktiga och som att de inte suger upp fukt från kroppen lika bra. Doft är inget jag vill ha så använder alltid tvättmedel utan doft, gjorde även så med sköljmedel när jag använde det.

starhawk
2018-01-29 11:55
#2

Har också hört att flytande är bättre än pulver. Beträffande sköljmedlet, skippa det det gör att frotté handdukar och supertrasor inte suger upp tillnärmelsevis så mycket vätska som normalt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ApanAnn
2018-01-29 12:03
#3

Det är nog mer att köper du flytande bär du hem och betalar för vatten istället för bara koncentrerat tvättpulver. Mer miljöpåverkan av frakt eftersom det blir tyngre och mer skrymmande… Men miljömärkt flytande är säkert bättre än icke miljömärkt pulver. Tvättpulver kan ju ha ”utfyllnad” i sig också så det är svårt att veta.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Magi-cat
2018-01-29 12:11
#4

Använder Grumme flytande och så ättika i stället för sköljmedel i tvättmaskinen. Funkar fint.

https://smasteg.nu/byt-skoeljmedel-mot-aettika


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-01-29 13:35
#5

Plastflaskan är väl inte så bra för miljön.

Novachan
2018-01-29 15:15
#6

#5 Plastflaskan går att återvinna, eftersom den är av plast

Annons:
Tant Grön
2018-01-30 10:28
#7

Hörde häromdagen att mycket plast eldas i stället för att återvinnas.

Dumtdethär
2018-01-31 12:43
#8

Tack för era svar, här är svar/frågor på era svar/kommentarer(, de kommer i ordning som ni svarade) : Sköljmedel sägs ju ta bort tvättmedelsrester, men jag tänker att om man har Grumme (som är miljömärkt) så behöver man inte ha sköljmedel. Jag har mejlat dom och frågat. Sen tänker jag också att det är smidigare att ha flytande tvättmedel för att det är lättare att spilla när man har pulver. Angående ättika som sköljmedel, luktar inte det man tvättar ättika då? Och vad menar du har ättikan för funktion? Menar du att när man lägger plast (av olika slag) i facket för plastförpackningar i soptunnan så bränns det upp när det kommer fram med sopbilen?

Tant Grön
2018-01-31 14:53
#9

#8 Ja, vad jag har hört, så bränns en hel del för de klarar inte av att återvinna allt.

starhawk
2018-01-31 16:36
#10

Vid sopförbränningsanläggningar bränner man plastpåsar. Det behövs för att få ordentlig fyr på brasan. När energikrisen slog till för åtskilliga år sedan sparade folk på sina plastpåsar då var man tvungen att spruta olja på brasan för att det skulle brinna ordentligt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tant Grön
2018-01-31 17:34
#11

Dom har problem med all plast, inte bara plastpåsar. Har för mig att det blev för varmt om dom eldade för mycket plast, alltså inte bara soppåsar. Borås  t.ex.  får också in sopor från t.ex. Norge.

Magi-cat
2018-01-31 18:41
#12

#8 Nej, det luktar inte när man använder ättika till tvätten. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2018-03-27 08:56
#13

Sköljmedel är en totalt onödig produkt som vi blivit pålurade av  fabrikanterna.
En kemikalie som bara påverkar naturen negativt, och som jag faktiskt retar mig på.

Vilken tvätt vill man ha mjuk? Inte handdukar i alla fall, då kan man inte torka sig på dem. Vilka kläder blir hårda av att tvättas? Jag har aldrig varit med om det.

Min nya Miele har en antiskrynkel-funktion som tumlar runt kläderna en stund efter avslutad tvätt. Annars använder jag tumlaren och kör någon minut för att släta ut skrynklor på tröjor och annat. Gör också att man inte behöver stryka t ex skjortor så hårt.

Annons:
Novachan
2018-03-27 10:56
#14

#13 Håller med dig! Har inte upplevt att sköljmedel gör kläderna mjukare heller, och handdukar får bara sämre uppsugningsförmåga

starhawk
2018-03-28 09:03
#15

#14: Icke att förglömma supertrasorna, dom är inte särskilt super efter att ha tvättats med sköljmedel.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2018-03-28 09:20
#16

Supertrasorna är inte super innan heller. (Om du menar microfiber) Hjälper till att spä på vårt plastberg och förstöra våra vattendrag. Använd  trasor av gamla urtvättade linne- eller bomullshanddukar istället. Eller sticka/virka trasor.

[Roe Deer]
2018-05-21 21:07
#17

Jag har aldrig använt sköljmedel och det har fungerat bra än så länge och jag är 28 år. När det kommer till pulver vs. flytande tvättmedel så har jag valt pulver av den enkla anledning att pulver kommer i pappförpackning och är mer koncentrerat än den plastförpackade flytande varianten. Självklart miljömärkt.

Har hört gott om tvättnötter också, men funderar kring huruvida smart det är att fastna för ett långväga fraktat alternativ…

starhawk
2018-05-22 07:30
#18

#17: Det går väl bra bara man går med på att skölja bort den där geggan som ofta uppstår i tvättmedelsfacket när man använder pulver.

Själv använder jag inte pulver men ibland är det just fasttorkade rester av pulver i tvättmedelsbehållaren nere i tvättstugan, inte särskilt kul!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tant Grön
2018-05-22 09:31
#19

Det beror troligen på vilket tvättmedel man har. Blir ingen gegga av mina tvättmedel, men vet att det kan bli så.

Sindri
2018-05-22 12:50
#20

Inte i min maskin heller. Jag överdoserar aldrig.

Annons:
koppargaller
2018-07-08 21:19
#21

#13 Vill man ha höga elräkningar så kan man ju använda tumlare.

Sindri
2018-07-08 23:23
#22

Om du läser ordentligt så ser du att jag bara kör den någon minut på vissa saker för att släta ut skrynklor. Är väl därför den hållt i över 30 år.

Åsa S
2018-09-20 12:29
#23

När vi fick nya tvättmaskiner i föreningen så bad firman som installerade om att vi skulle använda pulvertvättmedel för att flytande tvättmedel lättare geggade ihop rören och maskinen fick kortare livslängd då eftersom det var svårare skölja bort det än pulvertvättmedel. Själv köper jag pulver för det väger mindre och så sköljer jag igenom maskinen ibland med hett vatten och ingen tvätt i för att hålla ev. rör rena + trumman ren

Dioramabyggare
2018-10-13 18:46
#24

#17: vad är tvättnötter för något?

Upp till toppen
Annons: