Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1791 ggr
Magi-cat
1/21/18, 7:33 PM

"Blodsbatterier"

Kobolt. Blodsmetall. Barnarbete. Korruption. Tvångsförflyttning.

Plundring.

"Som alltid är det vår efterfrågan som styr. Vår teknikutveckling. Våra behov.

Elvaårige Aleko Nkankunga kommer att fortsätta att bryta vår tids mest efterfrågade mineral, och arbetet kommer att bryta ner honom.

Allt medan du och jag tar ännu en selfie med vår mobilkamera – i väntan på att kunna köra bil utan dåligt samvete."

https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Barnen och gruvarbetarna utvinner råvaran i ett avlägset hörn av Afrika. Metallen används sedan i våra teknikprylar. Välkommen till kobolthelvetet.
  • Redigerat 10/22/23, 9:56 AM av Pyttelite
Annons:
Lakritsstjärna
1/23/18, 7:51 PM
#1

Om vi ska rädda klimatet så kommer vi behöva effektivare batterier och till det behövs gruvarbete. Jag önskar att man i framtiden slutar använda billig mänsklig arbetskraft och utvecklar robotik. Jag är övertygad om att vi i dag har tekniken för att byta ut människor mot robotar i farligt gruvarbete. tyvärr så är det antagligen mycket billigare att använda unga fattiga människor. Hade hellre köpt en mobil som jag viste var tillverkad på ett sjyst sätt.

Pyttelite
1/25/18, 10:46 PM
#2

Inga problem om vi höjer priserna på våra teknikprylar så att vi kan använda robotliknande istället. Miljöproblemet kvarstår dock för hur miljövänlig är gruvdrift och skattning av dessa metaller? Sedan är väl kanske inte litiumbatterier svaret på klimatproblemen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2/5/18, 5:49 PM
#3

Kobolt.. Ministrarna upprörda över vad de får se.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPaBLA/man-far-ont-i-magen-av-att-se-barnen

Det går för långsamt…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Barn och vuxna tvingas ner i klaustrofobiska gruvhål helt utan skyddsutrustning. Aftonbladets reportage från koboltgruvorna i Kongo-Kinshasa väcker starka känsl
  • Redigerat 10/22/23, 9:56 AM av Pyttelite
landsbygdsbo
2/5/18, 7:53 PM
#4

Olja, kol, virke bomull, och spannmål är alla råvaror som tvingat människor till slavarbete eller att flytta från förstörda jordar.

Vårt sätt att leva, både vad det gäller värme, social trygghet och vad vi äter och klär oss med bygger på dessa människors lidande.

#3 Din dator hade inte funnits utan detta lidande.

Gillar jag situationen? Men jag vet ärligt talat inte hur vi kan ändra det hela radikalt.

Jag ser ingen snabb lösning som kan forceras igenom beslutsprocessen med en demokratisk majoritet i det här landet som grund.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: