01. Allmänt om miljön

Snälla - sluta smälla (om nyårsraketer och miljö)

2017-12-28 15:59 #0 av: Magi-cat

Snart är det dags för nyårsafton igen och med det fyrverkerier och smällare.

Många husdjur blir fruktansvärt rädda och stressade av smällarna och kan t.o.m. avlida.Gråter

Men även de vilda djuren far illa: 

"Nyårssmällandet skrämmer slag på många av våra vilda vänner. Däggdjur, som rävar, harar och rådjur kan få panik och fly i natten. Vill det sig riktigt illa kan de springa ut på vägar eller tunna isar. "

https://www.naturskyddsforeningen.se/snalla-sluta-smalla

Fyrverkeripjäserna innehåller dessutom miljöfarliga ämnen och tungmetaller och ibland även förbjudna kemikalier.

En del kommuner har satsat på modernare sätt att framkalla den eftersträvade wow-effekten. Lidköping t.ex. satsar på lasershow.

Bra!

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2017-12-28 16:04 #1 av: Magi-cat

Umeå too!!! Nästa år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/umea-skippar-fyrverkerier-infor-lasershow

Anmäl
2017-12-28 16:15 #2 av: Carmarino

Ett litet steg på vägen är att branschen själv vill sluta med "fyrverkerier av raket-typ. Det vill säga pjäser på en pinne som flyger iväg med hjälp av en inbyggd drivladdning för att sedan explodera högt upp i luften". Dock kan det troligtvis bli verklighet först 2019.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-vill-branschen-stoppa-raketkaoset

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-12-28 16:26 #3 av: HundochKatt

Det är ju konstigt att det inte är totalförbud mot fyrverkerier i hela landet. Framförallt pga alla djur som far illa av det. Har själv en hund som blir väldigt stressad just på nyårsafton och hon är drygt 11 år idag, så man är ju rädd för att hjärtat inte ska hålla. Men det blir väl som tidigare år, mörklägga så gott det går och spela hög musik så det dämpar ljud utifrån, sedan får grannarna säga vad f-n de vill!

Miljömässigt är det inte heller försvarsbart att fortsätta med eländet. Tycker att alla de som köper och lägger av fyrverkerier är lite väl egoistiska. Men tack och lov har det blivit bättre med åren, då det sköts smällare och raketer i tid och otid långt före nyår och långt efter men det mesta är på nyårsafton numer. Men jag skulle gärna vilja slippa allt för alla våra djurs skull. 

Sajtvärd på Teckning iFokus.

Anmäl
2017-12-28 16:29 #4 av: Magi-cat

#3 Precis, det borde snarare vara totalförbud med tanke på konsekvenserna.

Kanske är det ändå på väg åt rätt håll, äntligen...

#2 Alltid något.

Anmäl
2017-12-28 16:37 #5 av: ivanhoe81

Här har de redan börjat smälla eller de började före jul och en katt ligger under soffan och jag får ångest när det smäller

Anmäl
2017-12-28 16:38 #6 av: [KatarinePierce]

Sen så finns svin som tycker att det är okej att smälla nyårsraketer nära människor. När jag var ett barn var det väldigt nära att jag skulle få en nyårsraket på mig. Väldigt mycket av mitt hår luktade aska och rök.

Hjärta Ett hej kan göra så mycket Hjärta

Anmäl
2017-12-28 16:41 #7 av: Magi-cat

#6 Hemskt! Ännu en orsak till att det rimligen borde vara förbjudet, egentligen. Det finns alltid människor som inte kan hantera de där "leksakerna".

Anmäl
2017-12-28 17:01 #8 av: Carmarino

Här har de också börjat smälla, och det började redan innan jul. Ändå har det varit mindre smällande i år än vad det brukat vara tidigare år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-12-28 17:03 #9 av: [KatarinePierce]

Det har också börjat smälla här. Började från igår. Valpen får panik och har bajsat på sig X antal gånger 

Hjärta Ett hej kan göra så mycket Hjärta

Anmäl
2017-12-28 17:30 #10 av: OlleA

Fantastiskt bra att Naturskyddsföreningen uppmärksammar hur de vilda djuren lider av smällandet! De brukar ju alltid glömmas bort annars, men det måste vara ett helvete för dem att inte veta åt vilket håll de ska fly när det smäller lika mycket från alla håll. Även om folk tycker att jag bor "mitt i urskogen" ligger det en del hus och gårdar häromkring, och överallt ska det förstås skjutas raketer på nyårsnatten. Då lider jag djupt med mina kära rådjur, som ni kanske har sett på bild på Djurfoto ifokus. Jag är absolut för ett totalförbud mot fyrverkerier - och all heder åt de kommuner som satsar på lasershow i stället!

Olle

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.