08. Miljönyheter

Bly i vattnet, USA

2017-11-21 18:18 #0 av: Huygens

En undersökning visar att över 3800 områden i USA har 2 - 4 ggr så höga halter av bly i dricksvattnet, som nivåerna uppmätta i Flint. (YT/Holly Zeeliger, 2017-11-19, 17 min)

Man kan fundera på varför USA har högre förekomst av ADHD hos barn än i andra delar av världen.

Anmäl
2017-11-21 18:32 #1 av: DonQuijote

De har troligen inte högre förekomst av ADHD men överdiagnostisering (liksom övermedicinering i övrigt) är ett problem där. Finns det förresten studier som visat på ett samband mellan intag av bly under längre period och ADHD? Att det får konsekvenser vet jag men jag har aldrig hört ADHD nämnas som en av dem. 

Anmäl
2017-11-21 18:48 #2 av: Huygens

Bly är ju en känd tungmetall, så man skulle tycka att blyförgiftat vatten borde bli omedelbart upptäckt, allt sedan 1960-talet. Speciellt i ett så tekniskt utvecklat land som USA.

3800 ställen i USA med högre halter av bly i dricksvattnet än i Flint, det måste sägas vara iögonfallande. Eller för att citera Leif GW Persson, det är häpnadsväckande.

Det är inte säkert att bly ensamt ger ADHD, men säg att något annat i kombination med bly ger den effekten? Tillsatt flour + bly i vattnet kanske. Det skulle motivera läkemedelsindustrin att medvetet motarbeta alla försök att utföra dagliga tester på dricksvattnet och kan motivera en förekomsten av höga halter av bly, ifall det gynnar profiten.

Frågan är bara, varifrån kommer allt bly i dricksvattnet?

Anmäl
2017-12-02 12:23 #3 av: Huygens

Smuts i vattnet. DM, 2017-12-02

Trump har drivit igenom en lag som gruvbolagen jublar över. Gruvbolagen behöver inte längre städa upp efter sej när brytningen är klar och gruvan läcker farliga och giftiga tungmetaller i lakvattnet till omkringliggande vattendrag.

Det är nu gratis att smutsa ner och förgifta vattentäkter för dom internationella gruvbolagen. Ungefär som det redan är i Sydamerika och Afrika.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.