Annons:
Etikettenergi
Läst 650 ggr
Magi-cat
8/25/17, 8:29 AM

Power walk som gör skäl för sitt namn

Intressant teknik med fotsteg till framtiden! 

På en "smart shopping street" i London omvandlas fotgängarnas promenad till ström.

Energin kan omedelbart användas till att lysa upp lamporna i parken, t.ex.

På den här gatan, Bird street, tänker man på allt:

Bänkarna där vandraren kan vila ut renar luften. Förorenad luft sugs in nertill på bänken och kommer renad ut genom armstöden!

Butikerna är t.o.m. målade med en färg som renar luften.

https://www.bbc.com/news/av/technology-40483211/footsteps-power-lights-on-london-s-smart-street


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

An electricity-generating pavement is one of the innovations being trialled on a new "smart street".
  • Redigerat 10/22/23, 10:58 AM av Pyttelite
Annons:
Pyttelite
10/22/23, 11:00 AM
#1
Magi-cat
10/22/23, 11:55 AM
#2

#1 Det där hade jag glömt!

Det låter ju himla bra, att praktiskt taget promenera fram ljus. 🙂😎🌟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
10/22/23, 12:48 PM
#3

#2: Det låter som ett coolt koncept. Men i praktiken har förmodligen tillverkning av all teknik en större påverkan under dess livslängd på klimatet, än energiproduktion på mer normala sätt haft.

Vet inte hur mycket en gatlampa drar, men låt oss tänka att det är 10x mer än en hushållslampa. 30 W. Om den är tänd mellan 12 timmar per dygn (vilket jag tror är mycket om den bara lyser när folk är där och det är mörkt), skulle det bli 0,36 kWh per dygn, ca 130 kWh / år.

Vad är inbäddade utsläppen från tillverkning, transport, inbyggnation av gångbanan? Svårt att svara på, men den här prylen skulle behöva en väldigt lång livslängd för att betala för sig CO2-mässigt tror jag.

Svensk energimix släpper ut 20 g CO2 per kWh. 2,6 kg per år för lampan.

En lastbil släpper ut ca 150 g CO2 per körd kilometer. Att använda lampan i 1 år motsvarar då ca 1,7 mil med lastbilen. Hur långt behövde en enda lastbil köra för att frakta material till fabriker och gatan där prylen installerades?

Hur mycket energi gick åt för att tillverka prylarna?

Hur mycket jag en älskar kreativa tekniska lösningar och uppfinningar, för det gör jag verkligen, så kommer det ju aldrig gå att konkurrera skalmässigt jämfört med att använda producerad el från förnybara källor.

Men om man helt ignorerar hela värdekedjan, är det ju coolt att det går att skapa vägar som förser belysningen med energi.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
10/22/23, 1:33 PM
#4

#3 Så är det nog med mycket är jag rädd för. Det låter bra men tar man med hela processen med allt vad det innebär (inklusive utvinning av jordartsmetaller i andra länder osv osv.) så är det kanske inte alltid så bra.
Mot detta brukar det invändas att det går säkert att lösa med teknikens hjälp … 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
10/22/23, 1:48 PM
#5

#3: Vi har dessutom vissa sträckor med belysning som aktiveras om man cyklar och går - men rolig idé iallafall.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
10/22/23, 2:27 PM
#6

#5 Riktigt ljus idé! 👍💡🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
johan
10/22/23, 9:14 PM
#7

#5: Ja, det är ganska vanligt i Stockholm också att lampor lyser svagt hela tiden, men när någon rör sig i närheten lyser dom skarpare. Men en rörelsesensor i en befintlig stolpe är så mycket enklare att tillverka och installera.

#4: Ja jag gillar som sagt uppfinningsrikedomen. Och det finns tonvis med exempel på att någon uppfunnit något, men det är sedan inom ett helt annat område som någon tar det vidare och gör något riktigt användbart av det.

Så att göra prototyperna tror jag ändå är nettopositivt. Att bygga om varje gångbana är kanske mindre värdefullt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
1/4/24, 11:26 PM
#8

Nytt försök med Powerwalk.

Nu görs ett nytt försök i Nederländerna med att sätta solpaneler på cykelvägar. Det görs för att få mer grön energi, skriver Ny Teknik.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/cykelbanor-tackta-med-solceller-ska-ge-mer-gron-energi


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nu görs ett nytt försök i Nederländerna med att sätta solpaneler på cykelvägar.Det görs för att få mer grön energi, skriver Ny Teknik.Vid ett tidigare ...
Upp till toppen
Annons: