05. Energi

Kina skakar om oljebolagen

2017-06-13 08:24 #0 av: Magi-cat

Det här är otroligt intressant: Kina storsatsar på elbilar och oljeberoendet viker!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/elbilar-och-gron-teknik-skakar-oljevarlden

Hjärta "Mind melds... the last time I heard the words "my mind to your mind", I had a headache for two weeks."

Anmäl
2017-06-13 09:36 #1 av: setfree

#0 Mycket intressant artikel.

Jag beställde en flygbiljett idag till Guangzou som inte är så långt ifrån Shenzen som nämns i artikeln. (lite fossilt bränsle går åt tyvärr men det är för långt att åka båt)

Jag ska besöka en vän som jobbar i Kina. Jag hoppas få se lite elbilar.

Jag hoppas verkligen att tekniken går fort fram. Tack för en  bra artikel Magi-cat.

Anmäl
2017-06-13 12:59 #2 av: _Fisken

Utvecklingen går fort. För nåt år sen läste jag "Kina o Indien börjar köpa (bensin)bilar. ".  Domedagen var nära och allt skulle gå åt helvete.

Anmäl
2017-08-02 19:03 #3 av: setfree

Jag kan konstatera att Kina ligger långt fram i utvecklingen. Tvåtaktsmotorer är förbjudna i de städer jag besökte bland annat i Shenchen som nämns i artikeln.

Elcyklar finns överallt och även cyklar att hyra. vi cyklade mycket. Dieselbilar är ovanliga så inga partiklar i luften heller.

Jag besökte en fabrik och pratade med en kinesisk journalist och man förundras över hur snabbt det går framåt.

Jag kan rekommendera att åka till södra Kina om ni vill uppleva ett land i snabb förändring. Dessutom är Kineserna väldigt vänliga och hjälpsamma. Att cykla runt klockan 05 på morgonen innan trafiken drar igång och lyssna till fågelsång och uppleva parker och vattendrag är oslagbart.

Anmäl
2017-08-09 13:11 #4 av: Hayabusa

#3 "Jag kan rekommendera att åka till södra Kina om ni vill uppleva ett land i snabb förändring."

Det tror jag säkert, men ska vi tänka på miljön så är det mycket bättre att låta bli att resa dit.

Anmäl
2017-08-11 14:15 #5 av: setfree

#4 OK fel av mig att uppmana till miljöutsläpp. Nu får jag dra in på annat för att kompensera för mina utsläpp av koldioxid. Glad

Anmäl
2017-08-15 11:25 #6 av: Hayabusa

#5 Hur man än vänder och vrider sig, så har man rumpan bak :) För att vara lite mer allvarlig, så är det lätt att glömma "den stora bilden". Och inte blir det enklare när man verkligen försöker ta in "den stora bilden" :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.