01. Allmänt om miljön

Preventivmedel - miljöeffekter

2017-05-14 18:08 #0 av: [memoirsofaclone]

Detta är något jag aldrig sett en diskussion om någonstans, men lyckades faktiskt hitta en artikel från 2013 som tar upp ämnet 

http://www.jordensvanner.se/2013/tema-kemi-preventivmedel-forstor-var-miljo

P-piller och liknande är ju gjorda för att ändra på hormoner, men vad händer då när de kommer ut i avloppssystemet och senare ut i våra hav och sjöar? Såklart stör de även andra djurs hormoner och reproduktion. Det kommer även genom vårt dricksvatten och kan störa männens spermieproduktion samt pubertetsutvecklingen, sägs det. Det är rätt allvarligt, samtidigt skulle ett förbud av dessa hormonstörande preventivmedel få andra negativa konsekvenser. Ett dilemma alltså, som så mycket annat som har med miljön att göra. Egentligen är ju dessa preventivmedel inget man absolut måste ha, det finns andra mediciner som också spolas ut i vattnet som är livsavgörande. Men p-piller används mest ''för nöjes skull'' så att säga.

Vad många inte vet är att det finns hormonfria p-piller, kanske något att satsa på i framtiden?

Anmäl
2017-05-14 19:26 #1 av: vendelay

Hur fungerar hormonfria p-piller? Får en fortfarande mens då?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-05-14 19:32 #2 av: [memoirsofaclone]

Jag vet faktiskt inte, det var lösningen som presenterades i artikeln. De verkar lite mindre tillförlitliga och är säkert svårare att få tag på då de är rätt okända. Hittade bara den här sidan (som dock inte verkar forskningsbaserad): http://hormonfri.nu/

Är nog inte så utvecklat än. 

Anmäl
2017-05-15 23:14 #3 av: vendelay

Okej. Jag tänker att många använder ju faktiskt p-piller i medicinskt syfte också, om en blöder väldigt mycket eller har väldigt ont under mensen t.ex. 

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-05-23 12:31 #4 av: lordgortor

Jag har ett bra förslag. Sluta med sex! Åtminstone med en partner som är fertil. Resultatet blir att inga icke önskvärda kemikalier hamnar i naturen. Dessutom som en bonus en minskande befolkning! Vinnaren blir planeten.

Anmäl
2017-05-31 19:28 #5 av: Lakritsstjärna

Tror att p-piller användningen har minskat och är på väg ner. De flesta jag känner använder andra hormonfria metoder. Det finns många andra läkemedel som kommer ut tex olika typer av antibiotika och kan då bidra till antibiotikresistens. Reningsverken är tyvärr inte gjorda att ta hand om läkemedel efter som det kostar väldigt mycket pengar att förstöra dem men det går. I Sverige har vi inte så stora problem med läkemedel i naturen men problemen är större i många U-länder

Anmäl
2017-06-18 06:15 #6 av: Roe Deer

1. Ha mindre sex?
2. Använd kondom?

Kan fungera. Ibland får man värdera sina prioriteringar och utmana sina lustar/egot... Preventivmedel förekommer inte naturligt i naturen ^^ så hm.. att ha sex utan att få barn är ju att njuta, utan att ta ansvar för ett ev. barn. Sedan är vi väldigt många på jorden, varpå preventivmedel är bra, om man vill sexa. 

Men jag tror hellre på kondomer än p-piller. Tror t.o.m det ska finnas miljövänligare varianter. 

Anmäl