08. Miljönyheter

Ekologiska ägg är giftiga

2016-10-12 21:26 #0 av: Huygens

Ekologiska ägg är tydligen tre gånger så giftiga som icke-ekoägg.

Orsak okänd.

Anmäl
2016-10-12 21:36 #1 av: Florrpan

Nej... du och dina rubriker. Äggen är inte "GIFTIGA", dom innehåller bara mer giftiga ämnen än konventionella ägg.

"Inga gränsvärden har överskridits."

Anmäl
2016-10-12 21:49 #2 av: Huygens

Dioxin, PCB, PFAS och kvicksilver. Ja, vad ska man säga. Och då är det ändå bara dom gifter man letat efter.

Anmäl
2016-10-12 22:36 #3 av: Huygens

Giftlarm på Kolhydrater.

Anmäl
2016-10-17 19:16 #4 av: landsbygdsbo

tre gånger giftigare? ja det stämmer väl

"Det var vid en regelbunden provtagning som det upptäcktes att halterna av miljögifterna i ekologiska ägg var tre gånger högre än för konventionella, skriver tidningen Land."

och det beror väl till del på att man gett hönsen fiskmjöl från Östersjön av

krav -orsak kanske

Anmäl
2016-11-12 08:47 #5 av: JonasDuregard

#4  Men tre gånger högre halter betyder inte tre gånger så giftigt. Är halterna små kan de vara precis lika ogiftiga. 

Vatten är också giftigt i höga doser, men tre glas vatten är inte giftigare än ett glas för den sakens skull. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2016-11-12 09:16 #6 av: landsbygdsbo

Dioxin, PCB, PFAS och kvicksilver är väl alla ämnen som akumuleras i kroppen.

Innehåller ex kyckling av en sort tre gånger så höga halter så  tar det väl bara 1/3 så lång tid innan kroppen börjar ta stryk?

Dricker du tre stora glas vatten så är sannolikheten att du måste gå ut och slå en sjua snart högre än om du dricker bara ett glas, så funkar det i alla fall för mig ...

Anmäl
2016-11-12 18:02 #7 av: Magi-cat

"Organisationen har även inlett en utredning för att hitta andra möjliga orsaker till ökningen.

Dioxin och PCB är miljögifter som lagras i kroppen under hela livet och är skadligt på lång sikt"

Från alla synpunkter sett är det förstås viktigt att ta reda på orsaken. 

Om halterna ökar i fiskmjölet säger det ju också något om tillståndet i haven...Oberörd

Hjärta "Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det." (Nalle Puh)

Anmäl
2016-12-20 13:36 #8 av: kamera0710

Har för mig att griskött från kravmärkta djur också har högre halter av bland annat tungmetaller, som de får i sig eftersom de får gå ute och böka i jorden. Jag föredrar trots allt att de får leva så naturligt som möjligt.

Anmäl
2016-12-20 17:50 #9 av: landsbygdsbo

Förklaringen är ganska enkel. krav-produktion är mindre intensiv än konventionell produktion.

Det betyder att de djur som används av KRAV oftast inte omvandlar foder till kött lika effektivt som de djur som används vid konventionell produktion.

Då går det åt mer foder per kilo kött/liter mjölk eller ägg.

Och eftersom fodret innehåller tungmetaller oavsett om det är från konventionell eller  KRAV odling så blir resultatet att KRAV producerat innehåller mer tungmetaller.

Anmäl
2016-12-21 05:32 #10 av: kamera0710

#9 Vad gäller tungmetallen kadmium har jag dock fått uppfattningen att det främst är via bökande i jorden som grisar får i sig den, men jag kan ha fel.

Anmäl
2016-12-21 09:12 #11 av: landsbygdsbo

Kadmium återfinns tyvärr i en del konstgödsel. Så jordar som konstgödslats kan haen liten andel i sig. Det som växer tar sedan upp detta. Ju långsammare det växer ju högre andel. (så brukar det vara)

Så jag kan tänka mig att krav odlat vete som odlas på åker som en gång varit konstgödsel med mineralgödsel som innehåller kadmium och så vidare.....

Anmäl
2017-08-11 14:31 #12 av: Huygens

Giftäggen med förbjudet insektgift fipronil sprider sej nu i Europa. minst 17 länder har sålt giftägg som gått till konsumenter. SR

Bilderberggruppen jobbar på högtryck för att förgifta mänskligheten. Livsmedelsverket säger att nervgiftet är ofarligt för svenskar. SR

Danska livsmedelsverket säger att det är allvarligt att förgiftade ägg sålts. SR

Anmäl
2017-08-11 15:35 #13 av: Sehvrin

#12 Fast det har väl inget med ekologisk produktion att göra? Och är helt orelaterat till trådens ursprungliga ämne (förutom att båda handlar om ägg)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anmäl
2017-08-11 15:39 #14 av: Huygens

Tråden handlar även om icke-ekoägg om du läser hela #0 noga.

Anmäl
2017-08-15 13:25 #15 av: Huygens

Giftäggen återfinns nu även i Sydkorea. Korea Times

Och ja, det rör sej om ekoägg, förgiftade med nervgiftet fipronil. Orsaken till att fipronil återfinns i sydkoreanska ekoägg är att Sydkorea inte har någon lagstiftning som straffar bönder som använder fipronil i äggen.

Sydkoreanska stormarknader jobbar nu för högtryck på att få bort ekoäggen med nervgiftet. Även vissa icke-ekoägg innehåller fipronil.

.

Dessutom har sydkorenska myndigheter upptäckt giftägg som innehåller nervgiftet bifentrin.

Det är oklart hur många ägg som totalt är förgiftade, men det rör sej om giftägg från hönsgårdar med sammanlagt 100 000-tals, kanske miljontals höns.

Anmäl
2017-08-15 14:12 #16 av: Tant Grön

Men hur kommer giftet in i äggen, är det genom fodret eller när dom tvättas?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.