Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1136 ggr
Huygens
2015-10-23 16:34

Cancer av tobak och rött kött

Tydligen ger processat rött kött och cigaretter lika stor risk för cancer enligt WHO.

Tarmcancer, trevligt.

Annons:
ManU77
2015-12-20 12:30
#1

Att processat rött kött ger cancer är kanske inte så konstigt, då de innehåller kända cancerframkallande ämnen. Det jag tycker är skrämmande är att man behöver studera sånt för att dra den slutsatsen.

"Här har vi nåt som innehåller kända cancerframkallande ämnen. Bäst vi studerar detta och kollar om det ökar risken för cancer. (En tid senare) Ja, det ökade risken för cancer". Duh!

Däremot kan man inte dra slutsatsen att oprocessat rött kött ökar risken för cancer, eller andra sjukdomar heller för den delen.

tarantass
2016-01-14 18:31
#2

#1: nu är jag inte insatt i de här studierna, men utifrån sett kunde det till exempel ha varit så att rött kött (allt eller processat) hade innehållit cancermotverkande ämnen som man inte kände till och med större effekt än de cancerframkallande. Eller någon annan faktor x. Det som ser självklart ut håller ofta men inte alltid.

Det kan också vara viktigt att mäta effekter, även självklara sådana.

För den skull hade man kunnat ta det säkra för det osäkra och skära ner på sin konsumtion av köttet även före en undersökning.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

ManU77
2016-01-14 22:55
#3

#2 Så kan det vara, men det är nog otroligt osannolikt att något i själva processandet av kött har denna faktor X, något cancermotverkande, eftersom de processas just med ämnen som man redan vet är cancerframkallande. Därför kan jag tycka det är onödigt att göra en studie på just processat rött kött.

tarantass
2016-01-14 23:15
#4

Något i köttet kunde ha funnits som motverkade cancer. Med flera möjligheter. Ämnen kan också samverka på oväntade sätt. Så även om man skulle få det "självklara" bekräftat kan man få veta annat man inte anade.

Och, som jag skrev, till och med när man får det "självklara" bekräftat och inte får någon otippad kunskap på köpet kan det vara bra att ha siffror på storleken hos en effekt. Och besked om exakt hur den verkar, glömde jag skriva.

Sådana fakta kan ligga till grund för både praktiska åtgärder (inklusive press på lagstiftare och livsmedelstillverkare) och nytt kunskapssökande som hade varit omöjligt annars.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: