Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1372 ggr
Huygens
9/17/15, 1:16 PM

Torsk utanför östra Kanada

Jag trodde att man återupptagit torskfisket utanför Kanadas östkust, läste det för ett par år sedan. Tror att kvoten var låg, kanske 30 000 ton/år (eller var det kg/år?).

Men på SVT står det att torsken inte återkommit. Någon som vet vad som gäller?

"Där kollapsade torskfisket fullständigt på 1980-talet. Trots att ett totalt fiskestopp infördes redan 1993 är torsken fortfarande så gott som helt försvunnen. Planktonätande småfisk har tagit över ekosystemet …"

Annons:
Magi-cat
9/17/15, 6:08 PM
#1

#0 2009 trodde man tydligen på en torskens återkomst, men det står ingenting i den här länken om återupptagna fiskekvoter. Jag tror inte det blev några.

http://www.yrkesfiskarna.se/nyheter/1-nyheter/881-torsken-kan-vara-pa-vag-tillbaka-utanfor-kanada.html

Det som hänt är ju inte bara att torsken tagit slut utan ett helt ekosystem som kollapsar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
9/17/15, 6:35 PM
#2

Ja, något sådant läste jag nog den gången, att Kanada hade fått upp ett torskbestånd som utgjorde ca 2 % av det tidigare torskbeståndert och att Kanada därför ansåg att man kunde tillåta torskfiske igen, dock i mindre skala.

Synd att artikeln lägger skulden på säl. Sälen är den större predatorn som håller nere sk skräpfisk vars främsta föda är torskyngel (när sådan finns att tillgå).

Minns jag rätt; när Kanadas torsk tog slut startade säljakten istället och mer än 300000 säl dödades, till flera forskares fasa och högljuda protester, men som ignorerades av det kanadensiska parlamentet.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: