Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2198 ggr
powerade
3/21/15, 3:08 PM

varför olika PH värden?

varför är det lägre PH värde i södra sverige än norra?
Någon som kan hjälpa? 

och varför är det högre på Gotland och Öland än i övriga sverige?

Annons:
tlover
3/21/15, 3:21 PM
#1

PH Värde påverkas av många olika saker tex föroreningar sänker PH med kalk (tex i kalkrik mark som på Öland/Gotland) höjer PH värdet.

Det är två av säkert väldigt många anledningar till skillnaden i PH.

Även tex växter kan förändra PH värdet

l'm back

Sehvrin
3/21/15, 4:27 PM
#2

Det kan vara så att södra Sverige fått mer surt regn än norra (föroreningar med ursprung i resten av Europa).  Numera är föroreningarna betydligt mindre, men de tidigare sura regnen har gjort så att den buffertförmåga (förmåga att neutralisera syra) försvunnit. 

Precis som tlover skriver så höjer kalk pH-värde vilket innebär att kalkrikmark har högre buffertförmåga. Kalk är också lätteroderat vilket gör att det finns fler partiklar som kan buffra syrorna, medan till exempel granit (som bland annat finns i Småland) släpper ifrån sig väldigt få partiklar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

powerade
3/21/15, 5:51 PM
#3

Barrskogen växer ofta på en grund av bergarterna granit och gnejs, vilket bidrar till ett lågt pH-värde i marken

detta har jag tagit ur wikipedia, och det känns då som att det borde vara mer surt uppe i norr eftersom det kryllar med barrträd här?:o

tlover
3/21/15, 6:18 PM
#4

#3 Barrträd gör även själva så att marken blir sur, även myrar (dvs vitmossan) gör marken sur.

Jag skulle gissa att det är den mer förorenade luften söderut som gör skillnaden, sen finns det ju områden i Jämtland och södra Lappland i alla fall som har kalkrik mark så det bidrar väl till att det räknas som mer basiskt generellt här i norr än i söder gissar jag.

l'm back

powerade
3/21/15, 6:29 PM
#5

ahh tack för all hjälp, ska försöka få ihop en liten snutt

(ska ha prov på detta därför alla funderingar:P)

Upp till toppen
Annons: