Annons:
Etikettenergi
Läst 2491 ggr
kattella
2/10/15, 9:52 AM

Test om hur du förstör miljön

detta test handlar om hur mycket du förstör jorden. I slutändan borde du ha ett jordklot.  

lycka till! http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/calculators/

Annons:
Sehvrin
2/10/15, 10:48 AM
#1

3.4 fick jag. Men troligen lite missvisande då Sverige inte fanns med som plats att välja på (valde Luxemburg istället). Jag fattade inte riktigt alla frågor heller och alternativen passade inte alltid. Till exempel köper jag mycket saker på secondhand och lägenheten värms av fjärrvärme, vilket inte fanns med.

Sen vet jag ju att det finns saker som jag kan förbättra, som att äta mindre kött.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kattella
2/10/15, 12:00 PM
#2

Jo, det är väldigt svårt att kunna få ner det till en. Jag är vegan men fick ändå 4! Mitt mål till nästa år är att få två! :)

Grace2009
2/10/15, 6:21 PM
#3

1,9 planeter, nej dra mig baklänges. Trodde inte att jag skulle vara så bra! Sen är det klart, vi har inga två planeter så ekvationen går ej upp ändå…

kattella
2/11/15, 8:48 AM
#4

Oj! Herregud, grattis :)

[Torpedtass]
2/12/15, 8:24 PM
#5

2,1 får jag, största problemet är huset vi bor i vilket är svårt att ändra på.

kattella
2/12/15, 9:11 PM
#6

Jo det är klart!

Annons:
Halvdansken
2/13/15, 7:34 PM
#7

6  eller nåt. Pga att vi har ett stort hus och kör bil till jobb.
Att vi sen odlar egna grönsaker, köper ekologisk så ofta som möjligt  osv räknas inte.  Fånig test.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kattella
2/13/15, 8:05 PM
#8

#7 är det verkligen så fånigt? kanske för dig, men andra som gör det, det får ju andra att tänka till

Varga
2/14/15, 12:40 AM
#9

Jag tycker att det är ett av de bättre testen - även om det inte finns alla alternativ som man skulle önska så får det en att fundera själv. Sen ska man ju inte ta det jätteallvarligt, men ändå tänka till! Jag fick 2.2, och då lever jag otroligt miljösnålt (speciellt för att bo i Stockholm…) men det finns säkert saker jag kan förbättra! Tyvärr så verkar boende vara en stor bov för många idag, och det är även en punkt som är svår att göra något åt…

Jag gick tex och släckte lampan i hallen när jag gjort testen, för det hade jag glömt. Då fick jag känna mig lite duktig, haha ;)

tlover
2/14/15, 3:10 PM
#10

Om man har tilläggsisolerat och treglasfönster är det ett lågenergihus då?

edit:det har värmeåtervinningssystem också

l'm back

vallhund
2/14/15, 3:16 PM
#11

Jag lyckades till min förvåning komma upp i 1,7 trots att jag äter kött o fisk samt åker bil till jobbet.

I liknande tester som är mer specifika för Skandinavien så brukar jag landa på 50-60% lägre än genomsnittet i min landsände.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattella
2/14/15, 3:39 PM
#12

wow!

VildaVittra
2/15/15, 2:55 PM
#13

1,2 planeter landade jag på, och det är för att testet exempelvis inte räknar mitt hus som miljövänligt, då det är byggt före 1980. På mer detaljerade tester hamnar jag på 0,7.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2/15/15, 3:00 PM
#14

Jag hamnade på 5 planeter 😞men jag måste erkänna att jag inte alltid läste frågorna så noga heller.

Min största miljöbov är nog att huset jag bor i är för stort, men vi planerar att bygga ett energi/passivt hus som inte har lika mycket dö-utrymme som detta hus (detta hus kommer då att hyras ut antagligen).

Vi gillar inte huset men vi älskar platsen (gården är ärvd så vi hade inte så mycket att säga till om ang huset).

l'm back

JonasDuregard
2/18/15, 12:18 AM
#15

Att välja Luxemburg är antagligen ganska missvisande för resultatet.

Jag valde Schweiz och landade på 2.1, men många frågor saknade helt eller delvis relevanta svarsalternativ. 

Sedan gjorde jag om testet och svarade så miljövänligt det gick på alla frågor (bo sju personer i en kall enrummare och så vidare). Fick 1.1. Verkar som det är kört oavsett vad man svarar med andra ord 🤔.

Blanksteg
3/9/15, 10:25 PM
#16

Valde Luxemburg och fick 2,6. Huset (lägenhetsbyggnad) jag bor i kan jag ju inte ändra på…

Varga
3/10/15, 3:57 PM
#17

#16 Nej det är svårt att ändra på boendet, man får göra så gott man kan med allt annat! Sänka värmen, inte ha saker i eluttagen som man inte använder och släcka lampor till exempel :)

Blanksteg
3/10/15, 4:23 PM
#18

#17: Ja precis :)

Pyttelite
5/8/23, 1:10 PM
#19

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


What is your Ecological Footprint? How many planets does it take to support your lifestyle? Take this free quiz to find out!
Upp till toppen
Annons: