Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1122 ggr
Sehvrin
2015-02-08 10:05

Miljövinster med närodlat ifrågasätts

"Jordbruksverket underkänner helt Livsmedelsverkets användning av begreppen "närproducerat" och att "äta i säsong" i förslaget till nya kostråd. Enligt Jordbruksverket är innebörden otydlig och det saknas garantier för att sådana produkter ska vara bättre för miljön än andra" Läs mer här

Brukar ni köpa närproducerat? Varför och vilken definition har ni på begreppet?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Magi-cat
2015-02-08 11:29
#1

Utan att ha läst artikeln, motsatsen är långt-borta-odlat. 🙂

Ett exempel: Köpte ett paket torkade gröna ärtor på COOP. Det är av någon anledning svårt att få tag i sådana i dagligvaruhandeln. När jag kom hem och tittade närmare på paketet (Lantmännen) visade det sig att ärtorna blivit kluvna, förkokta och torkade - i….Kanada!

Helt galet förstås att köpa en processad produkt av en råvara som hör till närområdets grödor…I jämförelse med Kanada är väl nästan allt närodlat…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-08 18:24
#2

Det är väl inte handeln det gäller…🤔 (min kursiv)

"Att ersätta exempelvis svenska tomater och blomkål med andra inhemska varor då dessa inte längre är i säsong skulle vara allt för långtgående, menar Jordbruksverket, som varnar för att det kan vara handelsstörande."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/miljovinsterna-for-narproducerat-ifragasatts_4317633.svd

Visst kanske exakta definitioner saknas, men är det så svårt i praktiken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sehvrin
2015-02-08 19:18
#3

#2 Det handlar ju delvis om handel också, eftersom många lyssnar på Livsmedelsverkets rekommendationer kan det påverka vad konsumenterna köper. EU verkar ju vara lite kinkig på om bara inrikesprodukter får en fördel genom påverkan från myndigheter.

Jag kan hålla med Jordbruksverket att det är viktigt med definitioner: hur ska man annars kunna använda råden konkret?

För mig är närodlat närmare än svenskproducerat, typ att det odlats inom det län jag bor i (nu bor jag i ett ganska stort län: Jönköpings). Jag är inte så noga med att köpa närodlat, men jag försöker köpa svenskt i så stor utsträckning som möjligt. Är inte jättenoga med att äta i säsong, men lite så blir det eftersom jag ofta låter plånboken bestämma grönsak.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JonasDuregard
2015-02-15 10:42
#4

Jag tror det finns en tendens att överskatta miljöfördelarna med närodlat. Kanske för att man överskattar hur stor del av matens miljöpåverkan som kommer av transporter.

KimE
2015-02-17 13:45
#5

Ortens charkuteri har produktion i Norrbotten ,Ångermanland och i Serbien vad är när producerat och var kommer fodret ifrån?

Upp till toppen
Annons: