Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1004 ggr
Magi-cat
2014-10-24 08:58

Non-violent silk

Läste idag i en katalog från www.imfairtrade.se att det finns "non-violent silk", vilket jag inte visste…
I vanlig silkesproduktion dödar man larven i kokongen genom kokning. 15 silkeslarver går åt för ett gram silke!

I nonviolent-varianten släpps fjärilen i kokongen ut, flyger iväg och kan fullborda sin livscykel och på så sätt bidra till den biologiska mångfalden.

Det låter som en allt igenom bra idé, tycker jag.

Läs mer här:

http://blogs.wsj.com/indiarealtime/2011/01/04/taking-the-violence-out-of-silk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-10-29 21:02
#1

Det är inte uppenbart att man bidrar till mångfald genom att släppa ut miljontals industriellt uppfödda malar i naturen. Man kan lätt tänka sig raka motsatsen.

"Det låter som en allt igenom bra idé, tycker jag."

Kanske det. Eller så utrotar de mullbärsträden.

JonasDuregard
2014-10-29 22:17
#2

Kollade runt lite, och om de använder samma sorts silkeslarver som övriga silkesindustrin så finns det ingen risk att de skadar ekosystemet: Larverna är nämligen så sönderavlade att de förlorat flygförmågan.

Antagligen dör de ganska snabbt (och mer plågsamt än i kokande vatten). Det verkar också gå åt många gånger fler silkeslarver om man gör på det här sättet.

Det bästa kanske är att helt undvika silke om man är oroad för larverna.

Magi-cat
2014-10-31 08:54
#3

#2 Om fjärilarna ändå dör en plågsam död, bara några dagar senare än om de blivit kokade är det naturligtvis inte mycket bevänt med non-violent, även om det kan vara besvärligt att ta ställning till graden av plåga.

I länken jag gav låter det som om de fladdrar iväg på sina vingar

"Mr. Rajaiah reckons he has saved “billions” of silkworms since he first started weaving peace silk back in 1990. His company’s website shows animated pictures of moths fluttering their wings and “Free to Live” pop-out signs."

men det går inte att komma in på länken som visas.

Silket är naturligtvis mycket dyrare än annat silke, men Mr Rajaiah (som har patent) gör det inte för pengar utan "for passion".

Man får hoppas att väverskorna har det så bra som det sägs och får skälig lön…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-31 09:08
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: