Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 6037 ggr
Magi-cat
2014-10-18 12:27

Quinoa - hot mot ekosystemet?

Det är svårt att hitta den där rätta balansen…

Quinoa odlas i den karga höglänta terrängen i Bolivia. 

De senaste åren har quinoa blivit en modern hälsotrend i väst och priserna har stigit. Paradoxalt nog innebär det att fattiga bolivianer själva inte har råd med den hälsosamma quinoan! De byter i stället ut den mot pasta och ris, vilket inte alls har samma innehåll av nyttiga ämnen.

De stigande priserna har också inneburit att allt fler försöker odla quinoa på de steniga sluttningarna, så marken inte längre räcker till och det blir konflikter om odlingsplättarna…

Men det är inte det enda. Ekosystemet hotas. Tidigare täckte quinoafälten 10 % av marken och lamorna betade på resten. Nu säljs lamorna för att göra plats för mer odlingar, så man går miste om den naturliga gödslingen och de känsliga jordarna utarmas. 

De nytillkomna odlarna investerar inte på plats, utan i staden, i bostäder och bilar…

Så sorgligt alltihop, tycker jag. Så känsligt det är, så sårbart och så fort det går att förstöra något som fungerat i generationer.
Och så aningslös man är själv…

http://www.svt.se/nyheter/varlden/quinoatrend-i-vast-hotar-bolivias-bonder


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
2014-10-18 14:24
#1

Såg programmet på TV och håller med om att det är sorgligt. Men samtidigt kan jag förstå bönderna. Dom var förr mycket fattiga och nu har dom råd att köpa tv och hus i staden.  Dom vill ju ha det så,  som vi tycker det är självklart att ha.
Själv gillar jag inte quinoa så mycket, men provade att odla en planta i somras.  Drev upp den inomhus först. Vet inte om det skulle gå att så direkt på friland här i Sverige. Men quinoa borde ju gå bra att odla i Europa tycker jag.

Halvdansken
2014-10-30 10:33
#2

Quinoa är en Amarant, ni vet den där krukväxten i fina färger. De går utmärkt att odla på friland, jag ska göra det när vi får ordning på köksträdgården. hela plantan är ätlig, bladen används som sallad eller spenat.
Nu är det ju möjligt att den sorten som kommer från Sydamerika är nån speciell variant som lämar sig bättre än andra amaranter till Quinoa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2014-10-30 10:36
#3

#2 Så mållor är amaranter? för quinoa är ju en målla (mjölmålla heter den på svenska)

l'm back

Halvdansken
2014-10-30 10:40
#4

Jepp. Wiki.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-10-30 10:44
#5

Det har varit mycket skriverier om Amarant i (danska) trädgårdstidningar, det har blivit lite trendigt att odla den. Men jag ska villigt erkänna att jag blev också förvånad när jag läste om det, hade ingen aning om att man kunde käka dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vallhund
2014-11-09 17:20
#6

Skulle vara intressant att läsa svaren om du postar inlägget inne på vegan iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Magi-cat
2015-10-19 07:40
#7

Mer om den mörka sidan av quinoas popularitet.

I Lima är nu quinoa dyrare än kyckling. Det som förr hade quinoa som basmat har inte längre råd med detta nyttiga födoämne, utan går över till sämre och mindre näringsrik mat.

Hur tråkigt som helst, att en utveckling som kunde varit bra visar sig närmast förödande.

http://thespiritscience.net/2015/09/30/the-dark-side-of-quinoa-no-one-talks-about/?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=facebook&utm_source=socialnetwork


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2015-10-19 15:22
#8

I Göteborg finns en Ekobutik som heter Fram. Såg när jag var där senast att dom hade quinoa som var odlad i Finland.

Magi-cat
2015-10-19 19:16
#9

#8 Det låter intressant!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
2015-10-23 17:34
#10

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: