Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1146 ggr
Lia
2014-10-08 20:23

Debattartikel

Hej! Jag ska skriva en debattartikel om någon miljöfråga till skolan. Problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva om. Jag är inte superinsatt i miljöfrågor, och tänkte då om jag kunde få tips på ett ämne som inte är för svårt att argumentera om!

Annons:
Tjeja
2014-10-08 20:36
#1

För eller emot kärnkraftsverk? Som Nu miljöpartiet vill ska läggas ner för att övergå till miljövänlig energi istället. Medan borgarna vill ha kärnkraften kvar och bygga nya kärnkraftsverk när de gamla blir dåliga.  Energin från kärnkraft är ren men farlig, frågan är vad man tycker är bäst.. farlig ren energi för att man tror att det inte finns andra bra alternativ. Eller om man tycker som Miljöpartiet. Att man måste avskaffa det farliga och på så sätt tvinga fram forskning som skapar både miljövänlig trygg och ren energi.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lia
2014-10-08 20:42
#2

#1 Hm, skulle det gå att koppla till Japan-incidenten för några år sen, eller är det en totalt annan sak?

Tjeja
2014-10-08 21:07
#3

Ja det kan du absolut göra! det är ett typiskt exempel på hur farligt det är med kärnkraftsverk för att få energi! Ett exempel MP använder också, och liknande sak som hände med Tjernobyl på 80-talet när vi fick en massa radioaktivt nedfall i Sverige också så man inte fick plocka bär i våra skogar här för att det var radioaktivt. 

Det är bra exempel och argument MOT att ha kvar kärnkraften! ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lia
2014-10-08 21:09
#4

#3 Haha, ja det hade känts dumt att använda Tjernobyl som ett argument FÖR kärnkraft xD

Tjeja
2014-10-08 21:16
#5

Tja.. det är ialla fall det lättaste ämnet jag kan tänka mig att hitta bra material för att skriva om i alla fall! oavsett om man är för eller emot kärnkraft!

Kolla in vad de olika partierna tycker i frågan och vad de använder för argument.  Leta andra artiklar att använda dig av. Wikipedia kan man säkert också läsa om både Tjernobylolyckan och Fukushima tror jag. 

Lycka till :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lia
2014-10-08 21:31
#6

#5 Tack för hjälpen! 🙂

Annons:
Tjeja
2014-10-08 21:37
#7

Hey du måste ju berätta hur det gick sedan och vad det blev för ämne!🌺😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Halvdansken
2014-10-13 14:23
#8

Jag tycker att plasten i oceanerna är en väldigt viktig fråga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lia
2014-10-13 15:18
#9

#8 Funderade också på det :)

Jag påbörjade artikeln, först om kärnkraft. Men det är så himla himla svårt eftersom jag inte är insatt för fem öre! Det är supersvårt att skaffa sig en uppfattning snabbt endast för en artikel. Så det allra bästa vore nog egentligen om jag kunde komma på något som rörde miljön, men som ändå inte var så himla svårt eller stort ämne. Men vad…? 🤔

Tjeja
2014-10-13 16:10
#10

Sopsortering? 

Rökning och ökade skatter på tobak? 

Panta burkar och att det inte är pant på alla burkar, tex är det ingen pant på läskburkar från importerad läsk.

Något större och mer dramatiskt men som du kanske har en egen uppfattning om redan ändå.. För och emot dödsstraff?

*brainstormar massa förslag* :)

Lycka till oavsett vilket ämne du väljer! Och berätta gärna vad det blev och hur det blev sedan :) Heja dig! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lia
2014-10-13 18:15
#11

#10 Åh, tack! Ja, rökning låter som ett bra ämne, jag ska kolla om jag får ihop lite argument i morgon. Det borde inte vara så svårt!

Bara en fråga; har dödsstraff något med miljön att göra? (med tanke på att det är mitt ämne) 🙂 och i så fall vad?

Tjeja
2014-10-13 19:06
#12

Nej tyvärr inte mycket till miljöämne.. bara ett väldigt intressant och dramatiskt ämne.

Tja.. förutom att sättet avrättningarna görs på i tex Usa säkerligen inte är speciellt miljövänliga.. men inget jag vet något om dock.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Halvdansken
2014-10-13 19:10
#13

Skövlingen av regnskogarna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: