Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1025 ggr
Sehvrin
9/30/14, 10:08 AM

Sveriges fotavtryck allt större

Sveriges "fotavtryck" i världen, dvs hur stor miljöpåverkan vi har ökar trots mer medvetenhet. Skulle hela världen leva som Sveriges befolkning skulle det gå åt 3,7 jordklot (vilket är lite jobbigt då vi bara har ett). Läs mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5978241 Vad tror ni krävs för att Sverige ska minska sitt fotavtryck?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Taxelina1
9/30/14, 10:12 AM
#1

Vad jag än gör så räcker det inte till. Kanske de länder som ligger runt om vårt land kunde göra mer. För jag är övertygad om att en del föroreningar kommer hit med luften.

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
9/30/14, 10:17 AM
#2

#1 Luftföroreningar sprider sig över hela jordklotet så att påstå att våra grannländer skall göra mer o att du inte kan minska ditt eget fotavtryck är mer än lovligt naivt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Carpinus]
9/30/14, 10:18 AM
#3

En anledning nämns i artikeln, när man säger "Då får vi ta del av de utsläpp som orsakas av produktion i andra länder, för produkter vi själva konsumerar."

Hade vi haft en egen textilindustri kvar t.ex. hade vi kunnat ta ett större ansvar för miljöpåverkan från tillverkningen. Men kostnadsutvecklingen har sedan länge gjort att tillverkningen hamnat i länder där vi har svårt att styra utvecklingen. Vi kan påverka genom ändrade köpvanor, men vi har ju ingen rätt att bestämma andra länders politik, och då blir det som det blir. Och det gäller inte bara textilindustrin, samma sak är det inom andra branscher där låglöneländer övertagit produktionen och därmed påverkan på miljön.

Taxelina1
9/30/14, 10:21 AM
#4

#2 Jag har inte påstått någonting som DU påstår här.

Nu är det väl ändå så att vi har en gemensam värld och vi får dra våra strån till stacken allihop.

Hälsning från en stor djurvänCool

Gronstedt
9/30/14, 10:22 AM
#5

#1: Ingen har sagt att det åvilar en enda individ att spara in hela det energislöseri som är för mycket. Det betyder inte att individen inte är ansvarig för att spara så mycket som den kan. Varje gram koldioxid du inte släpper ut är ett gram mindre, oavsett vad man gör i andra länder.

#0: Jag undrar hur Sveriges fotavtryck skulle förändras om alla sänkte inomhustemperaturen till 16 °C. Eller för den delen bara till 18 °C, vilket i mitt tycke är groteskt och obehagligt varmt.

JonasDuregard
10/2/14, 12:52 AM
#6

"Eller för den delen bara till 18 °C, vilket i mitt tycke är groteskt och obehagligt varmt."

Om du behöver ha det så svalt även på sommarmånaderna så förtar det kanske en del av vinsten med att sänka temperaturen på vintern 🙂.

Annons:
Gronstedt
10/2/14, 9:36 AM
#7

#6: Men det behöver jag inte, så det är inget problem.

[Torahzen]
10/17/14, 10:40 PM
#8

Vi behöver ändra vår konsumtion. Det är alldeles för lätt och billigt att köpa nytt istället för att reparera. Vi behöver vårda våra saker. Köpa tjänster istället för så mycket saker. Köpa mer ekologiskt och ansvarsfullt som fairtrade.

Generellt sätt så har vi det lite för bra ekonomiskt (obs, jag raljerar).

Upp till toppen
Annons: