Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1062 ggr
Josefin-Alfons
2014-08-19 16:08

Framtidstankar. Hjälp?

Jag tänker väldigt mycket om framtiden på klimatet, miljön. Jag undrar hur folk kommer att överleva om vi fortsätter som vi gör. Jag vill börja om på nytt. Jag vill leva som den människa jag är, i sin naturliga miljö. Jag vill försäkra att mina barn och barnbarn är redo för att en dag klara sig på egen hand. Utan el, utan bränsle osv. Jag vill att dom ska kunna mjölka en ko, eller veta hur man tar hand om sina växter. Hur man bygger ett hus, eller hur man skapar sin egna medicin. Hur man överlever, själv, helt enkelt. Det är iallafall det liv jag vill leva. Jag vill inte tänka på att få A på nästa prov, eller vilka byxor som matchar vilken tröja. Jag vill inte få panik över att jag bara har 1% batteri kvar på min Iphone 5, eller att jag missar ett avsnitt av paradise hotel för att jag var tvungen att bränna bort dagens kalorier på gymmet. Är det såhär en människa ska leva? Är det såhär en människa är byggd för att leva? Nej. Jag älskar djur, natur och jag vill leva med det. Frågan är, hur? Finns det något jag kan "ansluta" mig till? Människor som känner som jag? Vem kan jag fråga? Tacksam för svar.

Annons:
tlover
2014-08-19 16:20
#1

En Podcast du kanske skulle vara intresserad av är the survival podcast Han som har den är inte som många preppers visas på TV (dom som lagrat massa mat och vapen i en bunker nånstans och är smått galna allihopa) utan han betonar vikten av att kunna odla maten man äter, kunna odla lite medicinalväxter, kunna lära sina barn lite så dom får vettig kunskap, kunna laga mat etc etc (han har vapen men han är amerikan också så… det är inte så jättegalet ändå, han tar sällan upp vapen däremot). Han betonar också att tex ficklampor och batterier kan vara bra vid ett vanligt hederligt strömavbrott också inte bara en "zobieapocalyps"

hans motto är "for when times get though or even if they don't" 🙂

Många inne på hållbar livsstil i fokus försöker att bli självförsörjande i olika grad (tex jag själv) så inne hos oss är du också välkommen.

l'm back

JonasDuregard
2014-08-26 09:48
#2

#0 Jag tror det du talar om brukar kallas för självhushållning av de som utövar det. 

Det finns en hel del föreningar som sysslar med det (några ger lite sekt-vibbar). En av de större mötesplatserna på nätet är alternativ.nu, du kan ju kolla där.

Det verkar vara populärt bland anarkister och närliggande ideologier. 

Sedan vet jag inte om någon av dem "lever i människans naturliga miljö", men de är kanske nära nog i alla fall.

[Ztevo]
2014-08-30 00:44
Upp till toppen
Annons: