Annons:
Etikettklimat
Läst 1395 ggr
Magi-cat
2014-08-07 21:14

Skogsbranden och klimatet

Ofattbart och hemskt med skogsbranden som pågår!

Har branden och klimatet med varandra att göra och kommer skogsbränder att bli vanligare i framtiden?

Tänkvärt av Göran Greider:

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/goran-greider-branden-maste-skaka-liv-i-den-stora-systemkritiken/

Vad tror ni?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
moondancer
2014-08-08 17:06
#2

Stor risk att den ökande medeltemperaturen kommer leda till ett mer extremt klimat, men bland annat torka som följd. Så risken för fler och större skogsbränder finns.

Sen är skogsbränder inte bara negativt:  http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/branden-bra-for-manga-arter

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
2014-08-09 10:11
#3

#1 Länken låter mest som gnäll. 

"När röken har skingrats får vi kanske reda på orsaken till den här branden. En gnista från någon maskin eller ett tåg, eller kanske var den anlagd? Den som tände på hade säkert en Ronson-tändare i så fall (snott från Kalle Strokirk)."

Kul. Inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sehvrin
2014-08-11 09:24
#4

De flesta klimatscenarier för Sverige ger en ökad medeltemperatur, men också ökad nederbörd och nästan ingen förändring på årets längsta torrperiod. I ett scenario (SRES A1B) blir nederbörden mindre i mellersta södra Sverige under sommaren. (Källa: http://www.smhi.se/klimatdata/Framtidens-klimat/Klimatscenarier/Europa?area=swe&var=n&sc=a1b&seas=ar&dnr=99&sp=sv&sx=0&sy=190#area=swe&dnr=99&sc=rcp85&seas=ar&var=n ) Så om skogsbränder kommer bli vanligare nånstans tror jag att det är mellersta södra Sverige (även kallad Småland). I övriga delar av landet tror jag att de kommer vara lika ovanliga/ovanligare än förut. Däremot kan jag tänka mig att risken för brand ökar i de delar av världen som kommer få ett torrare klimat. Skogsbränder kan också påverka klimatet: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5933515 Fast den nuvarande branden har nog i sig ingen större betydelse för klimatet, då den är en piss i Missisippi (utsläppsmässigt) om man ser till bränder som pågår just nu (eller ja, igår) runt om i världen: http://1.usa.gov/1sMKiH5

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AliennaII
2014-08-11 12:21
#5

#4   "De flesta klimatscenarier…"

Kan du förklara vad ett 'klimatscenarie' - som du talar om - är för någonting?

Annons:
AliennaII
2014-08-11 17:33
#7

#6, mwetterstrand

Kan DU förklara vad ett 'klimatscenarie' är för någonting?    🙂

Magi-cat
2014-08-11 17:38
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mwetterstrand
2014-08-11 17:41
#9

#7

Jag kan läsa innantill om det är det du menar?

Vad var problemet med definitionen hos SMHI - tänkbara utvecklingar, av vilka det kan finnas flera.

AliennaII
2014-08-11 22:46
#10

🎈

Jag ville bara se om den som skriver om klimatscenarier, använder begreppet utan att eg. veta vad det ÄR.

Så verkar läget vara, ja…

OM det ordet skulle finnas i en Ordbok… Hur skulle ordet definieras i Ordboken?!

(…och vad har "klimatscenarier" med trådens ämne att göra..?)

Vad tror ni?

mwetterstrand
2014-08-11 23:16
#11

#10

Jag ville bara se om den som skriver om klimatscenarier, använder begreppet utan att eg. veta vad det ÄR. Så verkar läget vara, ja…

Hur kan du dra den slutsatsen? Eftersom Sehvrin inte svarat dig får du väl citera det hen skrivit och påpeka var och hur felet begåtts.

OM det ordet skulle finnas i en Ordbok… Hur skulle ordet definieras i Ordboken?!

Jag förstår inte varför det är intressant. Ordet är väl en fri översättning av begreppet Climate change scenario, http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change_scenario. Vad det betyder har du väl fått förklarat?

och vad har "klimatscenarier" med trådens ämne att göra..?

Jag upplever att inlägget, #4, av Sehvrin har med ämnet "Skogsbranden och klimatet" att göra.

Istället för att märka ord kan du väl tala ur skägget. Din kommentar #1 och länk till Stockholmsinitiativet ger vid handen var du har dina sympatier i klimatfrågan. Vill du ifrågasätta Sehvrins slutsatser eller det Göran Greider sagt, så gör det sakligt istället för att tramsa.

moondancer
2014-08-12 05:25
#12

#11 Bra skrivet!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AliennaII
2014-08-12 17:02
#13

Jag vet inte vad 'folk' tror att "klimatscenario" är för någonting. Därav mitt klantiga försök att få en liten hint om vad "Ni" som använder det ordet tror att "Ni" säger.

Jag får väl fortsätta vara okunnig i den frågan, då… 

(Ordet är INTE "en fri översättning av Climate Change". Den översättningen lyder: "Klimatförändring")

Annons:
moondancer
2014-08-12 17:09
#14

#13 Ge dig, du har fått svar flertalet gånger i tråden

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

mwetterstrand
2014-08-12 17:20
#15

#13

Jag vet inte vad 'folk' tror att "klimatscenario" är för någonting. Därav mitt klantiga försök att få en liten hint om vad "Ni" som använder det ordet tror att "Ni" säger.

Antingen vet du inte själv vad ordet har för betydelse eller så anser du att det använts på fel sätt i inlägget. Vilket är det?

(Ordet är INTE "en fri översättning av Climate Change". Den översättningen lyder: "Klimatförändring".)

Nu skrev jag ju inte det utan Climate change scenario.

Och igen, istället för att märka ord kan du väl försöka bemöta inlägget med saklighet?

Sehvrin
2014-08-12 17:44
#16

#10 Jag använde ordet "klimatscenario" för att beskriva vad jag tittat på i SMHI:s data så att ni andra skulle kunna titta på dem själva. Det är ju att föredra i en diskussion om alla har tillgång till samma data. Jag anser mig ha hyfsad koll på vad ett klimatscenario är, även om jag inte vet vad de olika scenariorna har för utgångspunkt (men det är ju sånt som går att ta reda på). Nu hoppas jag att vi rett ut den frågan och kan fortsätta med trådens ämne: Har branden och klimatet med varandra att göra och kommer skogsbränder att bli vanligare i framtiden?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

mwetterstrand
2014-08-12 18:03
#17

#16

Tack Sehvrin. Klart som korvspad tycker jag. Är däremot inte helt säker på att klimatförändringarna nödvändigtvis kommer leda till fler skogsbränder.

Vet inte om man med säkerhet kan säga att en högre medeltemperatur leder till torrare väder, eller väder som gynnar skogsbränder. Men det är klart, minskad nederbörd bör väl innebära större risk.

Upp till toppen
Annons: