Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1293 ggr
Magi-cat
2014-07-14 09:21

Vid randen av extinction?

Inte så uppmuntrande läsning…

Står vi inför ett nytt massutdöende?

Arter försvinner fortare än vi hinner upptäcka dem. Fler har redan försvunnit än i många mindre utdöenden. Den värsta faktorn är förlust av habitat. Förändringarna går för fort.

"The rate today is between 100 and 1000 extinctions per million species per year. In other words our way of life may be 10,000 times more deadly than all the threats faced by animals at other times. Climate change, hunting and invasive species are all playing a part, but Pimm says habitat loss is the largest factor."

http://www.iflscience.com/environment/new-study-suggests-world-brink-next-great-extinction


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sehvrin
2014-07-14 09:35
#1

Jag hade fått för mig att vi redan var mitt uppe i ett massutdöende, så det var lite skönt att höra att det inte var så och att det fortfarande finns saker vi kan göra. En av sakerna jag tycker är läskigt med det här massutdöendet jämfört med (vad man vet om) de andra är att detta är inte drivet av en katastrofhändelse utan av en enda art: människan.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
2014-07-16 13:34
#2

Det står om detta i Illustrerad Vetenskap nr 2014:11.

"Jorden hotas åter igen av domedagen. Djurarter utrotas snabbt och håller tendensen i sig sker ett nytt massutdöende inom cirka 400 år."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-10-03 10:37
#3

Jorden har förlorat hälften av sitt vilda djurliv de senaste 40 åren.

Hälften! 😮

Snabbaste nedgången sker i färskvattnens ekosystem.

"The fastest decline among the animal populations were found in freshwater ecosystems, where numbers have plummeted by 75% since 1970. “Rivers are the bottom of the system,” said Dave Tickner, WWF’s chief freshwater adviser. “Whatever happens on the land, it all ends up in the rivers.” For example, he said, tens of billions of tonnes of effluent are dumped in the Ganges in India every year."

Så gott som bara deprimerande. Någon liten ljusglimt finns det alltid, som att uttern är tillbaka i England.

http://consciouslifenews.com/earth-lost-half-wildlife-40-years-wwf/1177132/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-10-05 11:55
#4

Det är mycket oroande att djurlivet minskar, men jag tror inte man ska tolka siffran från WWF riktigt så bokstavligt som att "antalet djur har halverats". Det är ett index som slår ihop många olika faktorer. Beroende på hur man räknar och väljer så får man olika siffror. Se till exempel: http://news.nationalgeographic.com/news/2014/09/1409030-animals-wildlife-wwf-decline-science-world/

Magi-cat
2014-10-05 12:22
#5

#4 Det är klart man kan räkna på olika sätt och få olika siffror, det är så komplext.

Kontentan är i alla fall dramatisk och djupt oroande. 

"Wildlife populations are dwindling most rapidly in the world's tropical regions, according to the report. The tropics have seen a 56 percent reduction in the index of more than 3,000 populations, which include 1,638 species, over the past 40 years."

😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-20 09:19
#6

Det är så vedervärdigt…😕

"Forskare är nu säkrare än någonsin på hur stor negativ inverkan människan har haft på naturens mångfald. Vetskapen väntas tysta kritiker som hävdar att människans inverkan inte är så stor, och också underlätta arbetet för att rädda ekosystemen i världen."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/19/ryggradsdjur-haller-pa-att-massutrotas-manniskan-snabbar-upp-50-ganger


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: