Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1315 ggr
pernillaa
2014-05-07 09:15

Nedskräpning

Hej

Det var en i min närhet som tog upp det här med nedskräpning av annans mark. T.ex. om någon lämnar en skrotbil på någon annans mark. Polisen bryr sig inte om det eftersom det inte är olagligt och markägaren FÅR inte flytta den utan ägarens tillstånd och det behövs vissa papper för att skrota bilen. HUR ska man gå tillväga för att skydda miljön i sånnna här lägen? Jag menar folk som dumpar bilbatterier och bensindunkar m.m. ute i skogen, vad gäller med sånt? Måste man ha ägarens tillstånd då också? För det är ju någon som äger det också i början. Var går gränsen liksom? Vem är ansvarig för sånt här?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Magi-cat
2014-05-07 21:20
#1

Usch, vad trist med skrot i naturen!!

Det är miljöbrott att dumpa skrotbil och kommunen har ansvar att frakta bort den, men de måste kontakta ägaren först. Denne får betala premien för bortforslingen. 

Ändå växer problemet med skrotbilar som dumpas….

Ingen får dumpa annat skrot heller, det är ett brott mot miljöbalken.

Tyvärr är väl lagen lite luddig om vem som har ansvar för att ta bort skrot på allmänna platser. En del kommuner tar bort, andra inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gasoline
2014-05-08 18:16
#2

#1 Men har kommunen ansvar att ta bort skrot/bilar som finns på privat mark? 🤔

Sedan får vi inte glömma alla de saker som faktiskt inte ens är bilrelaterade som bara dumpas någonstans, har man konkat saken dit kan man nog konka den till närmsta återvinningsstation/sopstation, men så tänker ju inte allt. 

Jag har sett bla gamla tv apparater, möbler, spis.

Och så slängs otroligt mycket skit ut från bilen under färd som godispapper, fimpar, skivor och annat bös som inte ska vara i naturen.

KimE
2014-05-08 18:18
#3

Markägaren måste polisanmäla annars är ma ansvarig för att ta bort skrotet.

Upp till toppen
Annons: