Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 739 ggr
Sehvrin
2014-04-16 23:36

Malmjakt i skyddad natur

Lagstiftningen har hjälpt till att göra Sverige till ett Klondike för utländska företag i jakt på malm. En stor del av sökandet efter metaller pågår i vår mest värdefulla natur. Det är P1-programmet Kaliber som gjort en granskning av de undersökningstillstånd Bergstaten gett jämfört med natur som är skyddad enligt miljöbalken. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/362131?programid=1316 Det är en mycket läsvärd text. Det här med gruvdrift tycker jag är en knivig fråga: Ska samhället fortsätta som det är idag behöver vi mer metaller, dvs gruvor som bryter dem. Samtidigt är en gruva ett väldigt stort ingrepp i naturen och jag tycker det är mycket illa att Bergstaten får lov att ge undersökningstillstånd i skyddade områden utan att behöva ta hänsyn till den frågan. (Den enda typen av skyddat område de ska ta hänsyn till är nationalparker). Nä, jag tycker att miljölagstiftningen/-hänsynen borde komma in mycket tidigare i processen än vad den gör idag. Vad anser ni om svensk gruvdrift? Ska vi offra värdefulla naturområden till förmån för samhällets metallbehov?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
KimE
2014-04-17 14:49
#1

Lagen borde ändras så staten äger mineralerna så att ansvaret och skyldigheterna att återställa marken efter gruvbrytningen är gemensam.

Upp till toppen
Annons: