Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2039 ggr
fylgian
2014-03-14 19:37

Vad beror dagens miljöproblem på?

Kort och gott, jag är nyfiken på vad ni ser som den största orsaken till dagens miljöproblem. Vad är det som gör att giftiga kemikalier alltid ersätts med nya? Vad är det som gör att vi måste fortsätta släppa ut mängder med avgaser och orsaka klimatförändringar med vårt sätt att leva? 

Vad tror du och varför? Och om du har en aning, vad tror du krävs för att problemen ska lösas?

SpirituBelle

http://spiritubelle.wordpress.com – en blogg om att vara andligt sökande i 2000-talets Sverige

Annons:
MrsGoldfire
2014-03-14 19:44
#1

Människans dumhet är väl den största orsaken…Ekonomi som styr världen.

Har inga lösningar, tyvärr.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

dolfen
2014-03-14 23:45
#2

Vi vill köpa det nyaste, hela tiden. Vi lyssnar på försäljare som ger oss det logiska, och sanna rådet att "det är billigare att köpa nytt", än att uppgradera det gamla. Rådet är nog sant, men är det verkligen gratis att få en bättre miljö?? Men, vem vill betala? Och som #1 var inne på… Pengar.

Fialialej
2014-03-15 00:20
#3

Japp, kapitalismen är boven. Att allt ska mätas i pengar. Det är riktigt farligt eftersom pengar/vinst är kortsiktigt men för att vi ska kunna leva hållbart måste vi tänka långsiktigt.

"På natten är alla katter svarta"

dolfen
2014-03-15 19:08
#4

Hur många väljer dyra eko-bananer framför de mer pestisidbesprutade (pestisider kan bidra till ADHD). De flesta köper det billigaste. Det är rätt mycket som är upp till oss. Konsumenterna. Hur förbättra detta? Jag hade förresten tänkt att köpa ett nytt batteri till min kära gamla goa skruvdragare, men det skulle bli dyrt. Det slutade med att jag köpte en ny. Den har en lampa, men känns inte lika go som min gamla skruvdragare. Kan det vara så att industrin skiter i att anstränga sig till att försöka vara hållbar? (Bara för att få sälja mer?) Eko-thinking borde ju vara/ge något positivt för alla företag.

fylgian
2014-03-17 11:17
#5

#4 Bra tanke, jag väljer också eko-bananer och eko-kaffe bland annat. Självklart vill vi ha mat utan att arbetarna på odlingarna ska drabbas av tumörer och obehagliga födelsedefekter på deras barn. Och de flesta är säkert överens om att kemikalierester inte är något man vill lägga på våra barns tallrik.

Problemet med ekologisk odling är att det kräver dubbelt så stora odlingsytor för samma mängd mat. Och större åkermarker kräver skövling av regnskog, vilket redan i dag är ett stort problem. Så om maten ska räcka till jordens befolkning är frågan om det är gångbart att ställa om all odling till ekologisk.

SpirituBelle

http://spiritubelle.wordpress.com – en blogg om att vara andligt sökande i 2000-talets Sverige

fylgian
2014-03-17 11:19
#6

#1 #2 #3 Tror ni att kapitalismen ställas om så att det hållbara är det som ger vinst?

SpirituBelle

http://spiritubelle.wordpress.com – en blogg om att vara andligt sökande i 2000-talets Sverige

Annons:
Magi-cat
2014-03-17 12:02
#7

#6 Nej, det tror inte jag. Det vore att förändra hela kapitalismens karaktär och då är det inte kapitalism längre.

Kapitalismen går ut på att det finns enskilda ägare av produktionsmedel. Dessa strävar efter att bli allt rikare och dominera marknaden. Konsumtion är ett av nyckelorden.

En hållbar ekonomi som långsiktigt ser till naturens, djurens och människans bästa, och största möjliga vinst kortsiktigt till stora multinationella bolag är en paradox.

Fast man kan alltid sträva efter förbättringar så mycket det bara går…för att visa riktningen och för att man inte har så mycket annat val…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-03-17 12:04
#8

#5 Så om maten ska räcka till jordens befolkning är frågan om det är gångbart att ställa om all odling till ekologisk.

Man kan vända på det. Ska maten räcka till kan man inte samtidigt föröda jorden, utarma den och förgifta den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fylgian
2014-03-17 13:14
#9

#8 Jag håller med om att bekämpningsmedel skulle behöva användas i mindre utsträckning, men skillnaden är ju inte bara mellan att använda kemiska substanser eller inte. I ekologiskt jordbruk används organisk gödsel, medan det konventionella jordbruket använder industriellt framställd gödsel. Den industriella har visat sig långt mer effektiv när det gäller att ge näring åt jordarna och utvinna livsmedel på mindre odlingsytor. Det ekologiska jordbruket släpper visserligen inte ut miljögifter, men det bidrar i längden till högre belastning på miljön i form av övergödning och växthusgaser. Det är inte nödvändigtvis så att alla kemiskt framställda ämnen är dåliga.

Politiker och media har fastnat för begreppet "ekologiskt" som något positivt, medan många av forskarna inom jordbruket säger annat. Forntidsjordbruket använde inga kemikalier, men det utarmade definitivt jordarna och tvingade människorna att flytta till nya boplatser.

SpirituBelle

http://spiritubelle.wordpress.com – en blogg om att vara andligt sökande i 2000-talets Sverige

fylgian
2014-03-17 13:19
#10

#7 Näringslivets förespråkare säger att konsumismen är svaret, då det leder fram till miljövänliga alternativ. Jag vet inte om jag håller med dock. Känns lite som att säga att man löser en alkoholists problem genom att ge honom/henne alkohol.

SpirituBelle

http://spiritubelle.wordpress.com – en blogg om att vara andligt sökande i 2000-talets Sverige

Magi-cat
2014-03-17 13:21
#11

#9 Jag håller med dig om att begreppet "ekologiskt" inte är invändningsfritt, därför använde jag det inte.

Det är inte önskvärt att gå tillbaka till något forntida jordbruk med hacka och spade. Man måste ta vara på framsteg och ökat kunnande, men utan den rovdrift på jorden som nu bedrivs.

Å andra sidan får det inte bli för svårt för konsumenten som ska handla mat till middan, som är NU. Där använder jag "ekologiskt", om inte annat som markering att det är giftfritt (så långt möjligt) vi vill ha.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
2014-03-17 16:55
#12

Överbefolkning som gär att man måste tvinga ut största möjliga mängd mat på minsta möjliga yta. Plus att det inte finns jobb till alla, eller fysisk plats, därför bor folk på platser som är utsatta vid orkaner och andra naturkatastrofer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dolfen
2014-03-21 21:10
#13

Visst känns det positivt att det är många som bryr sig. Den totala försäljningsökningen av ekologiskt var under fjolåret 13 procent jämfört med året innan. (Finns säkert något googlingsbart om detta.) Vid slutet av 2013 hade det sålts eko-livsmedel för 11,6 miljarder kronor. Vi bryr oss alltså. :)

Annons:
Magi-cat
2014-03-21 21:18
#14

#13 Det är bra att bry sig. :-) Då finns det hopp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: