Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1539 ggr
Magi-cat
2014-02-26 18:08

Vägra palmolja!

Head&Shoulders har en smutsig hemlighet - orangutanghabitat skövlas i jakten på billig palmolja!

(Hemska bilder!)

"Palmoljesektorn är idag den enskilt största orsaken bakom att Indonesiens regnskog försvinner i en hastighet av mer än nio olympiska simbassänger varje minut"

Men det finns hopp. Flera företag har gått med på Greenpeace's krav.

http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyheter/nyheter/Orangutangkyrkogard-funnen-pa-palmoljeplantage/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
TjockaBerta
2014-02-26 18:12
#1

Ja det är fruktansvärt. Jag för också en privat liten bojkott mot soja, majs och bananer.

>>>Malum domesticum<<<

KimE
2014-02-26 18:28
#2

Lyssnade på en indonesier som föreläste om skogsbruk de såg det inte något problem att skogen försvann de var i stort behov av mark att bygga bostäder och jordbruksmark.

monstermash
2014-02-26 21:44
#3

Skriver ett arbete om just palmolja i skolan just nu. Väldigt intressant.

#2 - Lokalbefolkningarna har det inte bra. Ibland blir de inte ens varnade innan deras egna fruktträdgårdar ryker för att bli plantager. Vattnet förorenas också.

KallaMigMimmi
2014-03-02 17:26
#4

jepp och tyvärr är ju choklad med på bojkott listan också, ganska mycket som man får avstå när man ska tänka på miljön, suchi är också byebye:/

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

moondancer
2014-03-02 19:42
#5

#4 Inte all choklad och all suchi är dålig ;) Det finns ett fåtal som är okej.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

KallaMigMimmi
2014-03-02 19:56
#6

#5 Oo finns det :o , villka är dom?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
moondancer
2014-03-02 20:34
#7

Suchi beror helt på vilken fisk det är i, går lätt att kolla med fiskguiden från WWF (Länk

Choklad går att hitta, men man får kolla lite på märkningar och läsa på lite om vad dom betyder. Här är iaf lite choklad som ser okej ut efter en snabb titt: http://www.hallbarlivsstil-webbmagasin.com/#/ekologisk-choklad/4536323778

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

tlover
2014-03-03 11:40
#8

#4 gör egen sushi!

Jag gör ovo-vegetarisk sushi (exakt vad som är i beror på vad som är på säsong) och alla i släkten även köttare tycker om min mer än köpt 😃

l'm back

vallhund
2014-03-10 14:28
#9

Länge sedan jag kunde njuta av friterade prawns.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

monstermash
2014-03-10 16:25
#10

Visste ni förresten att hälften av alla produkter i en vanlig mataffär innehåller palmolja? Det är inte heller bara maträtter som innehåller det, utan även bland annat smink. Eller att WWF inte rekommenderar att bojkotta palmolja, utan att köpa miljöcertifierad RSPO palmolja istället. För det är inte palmoljan som är problemet, utan sättet vi får fram den på (skövla regnskog). 

Vad är skillnaden?

Med RSPO palmolja bidrar du till ett mer hållbart sätt att få fram palmolja! 

Man undviker kemiska bekämpningsmedel vilket är bättre för miljön. Det finns även andra fördelar med RSPO-palmolja. Det är långt ifrån klockrent, men det är ett steg i rätt väg.

Magi-cat
2014-03-10 16:37
#11

#10 Kan man lita på den där miljöcertifierade palmoljan?

Odlas den på ett hållbart sätt utan skövling?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

monstermash
2014-03-10 22:03
#12

Det är det bästa alternativet just nu. Palmolja är svårt att undvika i produkter i vilket fall som helst, så bojkott är det närmsta omöjligt. 

RSPO-palmolja är inte klockrent och lämnar mycket att önska… Ju fler som får upp ögonen och köper produkter med RSPO-palmolja, desto högre krav kan ställas. 

Jag har mer detaljerad information när jag sitter vid skoldatorn.

vallhund
2014-03-11 02:17
#13

Man kan börja med att inte köpa produkter som innehåller ospecificerade vegetabiliska fetter. 

Regnskogar skövlas i bl a Sydamerika o Indonesien för att miljömuppar skall kunna känna sig duktiga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
KallaMigMimmi
2014-03-11 23:11
#14

vill försöka att köpa mat och produkter med så lite tillsatser som helst även om dom är märkta. jag står fast vid att det är många saker man får avstå för att hålla hoppet uppe för miljön. 

#13 vallhund, -Hur menar du att regnskog skövlas för miljömuppar ska känna sig duktiga? är det RSPO-oljan du menar

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

moondancer
2014-03-12 07:26
#15

Undvik att använda onödigt provocerande ord såsom "miljömuppar"!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: