Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2559 ggr
Halvdansken
2014-02-16 22:36

Hur vargar kan påverka flodernas lopp

Fantastisk 4 minutersfilm (engelsk med text) om hur naturen påvekades när man åter-introducerade vargar i Yellowstone.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

  • Redigerat 2023-10-22 11:14 av Pyttelite
Annons:
Halvdansken
2014-02-16 22:37
#1

Problem att länka till videon….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
2014-02-16 22:43
#2

Problem även för oss som inte förstår engelska flytande. 😉

Men att vargen är ett miljöproblem på flera områden är ju bekant.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Halvdansken
2014-02-16 22:48
#3

Tvärtom… det var en väldigt positiv förändring.  Har du sett filmen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

monstermash
2014-02-16 22:52
#4

Tolkar #2 som att han har svårt med videon för att han inte förstår engelska så bra. Då kvittar det väl om man har sett videon eller inte.

Anders 50
2014-02-16 22:57
#5

Som jag skrev så är inte min engelska så pass att jag kollade filmen. Men kan ana filmskaparens budskap, att vargförekomst är positivt för naturen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

monstermash
2014-02-16 23:03
#6

#5 - Varför uttalade du dig i #2 om att de är miljöproblem, om du nu förstår budskapet med filmen?

Annons:
Halvdansken
2014-02-16 23:04
#7

Väldigt positivt Anders.
Gräsätarnas beteende ändrades, så växtligheten kom tillbaka, vilket betydde fler fåglar, och flodernas banker stabiliserades när växtligheten höll på jorden, fler träd därmed fler bävrar som dämde upp floderna, vilket gav mer liv till vattnet osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
2014-02-16 23:27
#8

#6 Läs vad jag skriver, tack.  Men jag kan väl vara snäll och tala om vad du inte läste…Att det var filmskaparens budskap jag anade, inte mitt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

monstermash
2014-02-16 23:44
#9

#8 - Men suck, vad less jag blir på folk som inte kan diskutera utan att börja bli otrevliga! 🤢

Vad får du ut av det? Eller snarare, vad vill du ha ut av dina uttalanden? En diskussion? Eftersom du ändå inte förstår filmen tycker jag det är klumpigt av dig att uttala dig om att "att vargen är ett miljöproblem på flera områden" - och därefter säger du att du anar filmskaparens budskap.

Med andra ord säger du emot filmskaparens budskap utan att riktigt veta vad han försöker förmedla. Nej, det går inte ihop för mig!

Anders 50
2014-02-17 00:03
#10

#9 Men snälla du! Varför skulle du överhuvudtaget lägga dig i och kommentera mig?

Det är ju du som är otrevlig och lägger ord i min mun som jag aldrig sagt. Jag blir alltid irriterad på folk som tolkar inlägg som de själva vill, därför mitt svar.

Vad är det i mitt inlägg i #5 som du irriterar dig på?

Och det inlägget är riktat till Halvdansken, såg inte att du kom emellan.

Läs nu tråden från början igen, sakta, och tänk, innan du uttalar dig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KimE
2014-02-17 09:43
#11

En överdriven tolkning av vargens betydelse. De har inte med några siffror på hur mycket småvilt det fanns före och insättningen normalt så varierar populationerna över tid.

moondancer
2014-02-17 10:26
#12

#11 Detta är inte överdrivet, utan har följts noga av flertalet biologer både innan och efter vargarna återkom till området.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
2014-02-17 17:25
#13

#11. Hur vet du att det inte finns siffror på det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anders 50
2014-02-17 19:05
#14

Läste om Håkan Sand idag, som kommenterat rovdjurens påverkan på ekosystemet, angående en jämförelse med Yellowstone. Han är tillsammans med Camilla Wikenros den som sägs vara kunnigast på området här i landet.

Hittade artikeln. Intressant läsning.

https://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/01/forskare-rovdjurens-effekter-overdrivna/

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Filosofiskt, lite löjligt och som att jämföra äpplen med päron. SLU-forskare Håkan Sand sågar mediernas rapportering av rovdjurens påstådda effekter på ekosystemet.
  • Redigerat 2023-10-22 11:14 av Pyttelite
tlover
2014-02-18 09:24
#15

tack för länken, jag såg den där för ett bra tag sen och vill kunna hänvisa till den (tex i vargtråden på etisk djurhållning nu) men jag glömmer jämt vad den heter.

l'm back

monstermash
2014-02-18 10:41
#16

#10 - Suck.

Tänker du svara på frågorna eller fjanta omkring mer med personangrepp?

moondancer
2014-02-18 14:56
#17

Skulle uppskatta om det kunde hållas en bättre ton i den här tråden. inget onödigt bråkande tack.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

NaturNörd
2014-02-20 11:31
#18

Jag är nyfiken på vad Anders 50 i #2 menar med att vargen är ett miljöproblem?

Har aldrig hört något liknande förutom när jag har pratat med jägare som påstår att vargen slår minst 2 älgar om dagen och så kommer att utrota älgen (vilket är ju bara påhitt utan belägg).

Vad har du för källa för ett sådant påstående?

Anders 50
2014-02-20 13:19
#19

#18 Vilken tur att du hittade iFokus idag, och blev medlem! Och hann hitta Miljö iFokus så snabbt och skriva ett inlägg redan efter knappa timmen! 😃

Men du ska få ett svar i alla fall: Du kanske känner till att det finns folk som lever med varg i sin miljö och att de upplever detta som ett problem? Med allt ifrån rädsla om sina barn till rädsla om sina djur, fått sin livskvalitet förstörd. Jag tolkar detta som ett miljöproblem för dem.

Och angående den finstilta frågan längst ner så undrar jag om jag har påstått något sådant och behöver ge dig en källa till det?

För övrigt kommer jag inte kommentera detta eller dig mer, även om frågan kommer från ännu en "ny medlem" här på forumet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

NaturNörd
2014-02-20 14:47
#20

#19. Ok jag förstår vad du menar och ja det är ett problem och en faktor som ska tas på allvar i diskussionen om varg. Jag skulle däremot personligen inte tolka ordet miljöproblem på det sättet. Jag tycker att generellt så kan "miljöproblem" ses som någonting som påverkar miljön (alltså naturen, luften, vattnet, mm.) negativt inte någonting som påverkar en persons levnadsmiljö. Det där med att jag ville ha en källa är för att jag tänkte på miljöproblem enligt min tolkning och ville då veta hur man ser vargen som ett hot för miljön. Det är inte det du menade och då behöver inte jag någon källa. Jag är mycket väl medveten om att vargen är ett problem för många svenskar. Jag tyckte diskussionen var intressant och ville höra din åsikt. Ditt påhopp på mig om att jag är en ny användare och förtjänar därför egentligen inte något svar är ganska löjligt. Det har ingenting med någonting att göra. Tillbaka till diskussion om videon. Jäkligt intressant och det är tänkbart att liknande kan hända i Sverige om vi får ett större vargbestånd. Man ska dock tänka på ett Yellow Stone är en gigantisk nationalpark utan bebyggelser och människar så är det verkligen samma förhållanden?

Annons:
KimE
2014-02-20 16:35
#21

Det finns inget som tyder på att det skulle bli mer lövträd eller varierande vilt i sverige om rovdjuren tilläts härja fritt. Älgen äter tallar(bryter stammen på vintern) i högre utsträckning än björk (repar löv sommartid) så tallen gynnas om älgstammen minskas. Rådjuren fanns upp till dalarna på 1600t då det fanns lag på att allmogen skulle hålla rovdjursdrev senare då kravet att jaga rovdjur försvann så trycktes rådjuren tillbaka till södra sverige.

MrsGoldfire
2014-02-26 21:16
#22

Det är invecklat att jämföra med andra länder och vilka arter de har där och på vilket sätt jägarna jagar.

Men fler bävrar vill vi inte ha… de ställer till problem redan som det är och de verkar öka i antal/utbredning.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Magi-cat
2014-03-03 10:54
#23

Otroligt intressant film!

Där ser man hur en komponent i ekosystemet påverkar helheten - och hur en nära nog orörd Natur kan hålla sin balans själv och mångfalden främjas…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2014-03-10 14:18
#24

#19

Så trevlig man kan vara, ett ypperligt sätt att välkomna nya ifokusmedlemmar!
🤮

En del av oss har bedrivit lantbruk med djurhållning i vargland o en del av oss bor i vargrevir utan att bli paranoida för det. 

Varför uttalar du dig om en film vars speakerröst du inte förstår? Bättre att fråga. Ditt sätt att behandla/avfärda NatrurNörd är ett klassiskt exempel härskarteknik.

Representanter från jägarförbunden skulle jag inte klassificera som landets ledande experter på vargfrågor.

Dags att läsa om iFokus grundregler?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anders 50
2014-03-10 14:54
#25

#24 Du verkar ju också trevlig, men som många här väldigt hemlig och anonym. Men det verkar inte som du läst och fattat mina inlägg och svar, eller läst påståendet från Naturnörd i #18.  

Att läsa och att tyda vad folk skriver är väldigt viktigt på sådana här forum. 

Och snälla du, kom inte liksom NaturNörd med påstående som jag inte gjort, som med det du skriver om experter på vargfrågor i slutet av ditt inlägg. Vem nämner jägarförbundens experter?

Och på tal om att vara trevlig så brukar jag svara trevligt när jag får trevliga kommentarer.  Testa så får du se! 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

vallhund
2014-03-10 16:18
#26

#25 jag kan vara väldigt trevlig när jag inte uppfattas/beskrivs som mindre vetande/kretin av någon som uppenbarligen har språkförståelseproblem.

Eftersom du länkar till en artikel i https://svenskjakt.se av forskare som inte återfinns i internationella sammanhang så ligger det nära till hands att de knappast klassas som experter.

Läs på igen om iFokus regler. Jag har inte mindre rätt att uttala mig för att jag väljer att vara anonym o använda mig av nicket vallhund/Vallis.

Eftersom jag är både Sajtvärd o Medarbetare så vet ganska många vem jag är IRL, vem inget som du behöver veta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

  • Redigerat 2023-10-22 11:15 av Pyttelite
Carmarino
2018-05-01 15:21
#27

Gammal tråd visserligen, men videon i #1 är (numera?) textad på svenska. Så de som inte förstår engelska kan koppla in undertexter, och läsa vad som sägs.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
moondancer
2018-05-01 16:37
#28

#27 Härligt :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: