Annons:
Etikettenergi
Läst 1136 ggr
Magi-cat
1/31/14, 9:37 PM

Finn fem fel (minst) på kärnkraften!

Kärnkraften löser inte problem, den skapar problem…

Naturskyddsföreningen granskar kärnkraftens brister:

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/ny-rapport-finn-fem-fel-pa-karnkraften


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tralle3
1/31/14, 9:41 PM
#1

Lol, kärnkraft är ju superbra och knappast farligare än andra externa hot.

Sehvrin
1/31/14, 11:59 PM
#2

#1 Det finns en del fördelar med kärnkraft, men också många nackdelar vilka några räknas upp i länken i #0. Så jag kan inte hålla med dig om att den är superbra. Sen förstår jag inte riktigt varför du jämför kärnkraften med externa hot, det relevanta är väl att jämföra den med andra sätt att producera el. Största problemet som jag ser med kärnkraften är att miljöeffekterna är så långvariga: Uranbrytningen ger oreparerbara sår i landskapet (precis som all annan gruvverksamhet) och bränslet måste som bekant handhas med försiktighet i flera tusen år efter användning för att inte ställa till problem. Om det sker en olycka får kärnkraften så mycket mer långvariga konsekvenser än något annat kraftslag (som jag kan komma på nu, i alla fall).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Geru
2/4/14, 5:57 PM
#3

Typ allting som nämns i den artikeln är mer eller mindre löst med den nya generationens kärnkraftverk… I och med att vissa av modellerna använder redan förbrukat kärnkraftbränsle…

Men jag menar, när det kommer till mineralbrytningen, borde man inte liksom tänka på te.x. järnbrytning? Eller kol? Koppar? Alla dessa skapar lika stora miljöproblem som uranbrytning…

Och kan väl påstå att det blir mindre miljöskada om man skulle stänga kolgruvorna och endast köra uran, i och med deras energieffektivitet…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Storkebodas
2/6/14, 7:34 PM
#4

#3 Men uranet kommer ju fortfarande att ta slut, eller har de lyckats klura ut något de kan lösa det med? :)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Geru
2/6/14, 8:12 PM
#5

#4 Det är flera tusentals år dit… Och håller man ut i några hundra år lär vi ha fusionskraft som fungerar iallafall dugligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: