Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 802 ggr
IngridSvensson
2014-01-30 20:19

Producerat i Sverige.

Jag har funderat lite kring det här med svensktproducerat och att det är bäst att köpa svenska producerade produkter. Men då tänker jag såhär med transporter och utsläpp ur miljösynpunkt. Tänk det här scenariot; du bor i Östersund t.ex och vill köpa något schampo av ett visst märke. Är det inte bättre ur miljösynpunkt att köpa ett schampo som är norsktillverkat i Trondheim istället för svensktillverkat i typ Skåne? Bara ett exempel. Med tanke på att Trondheim ligger mycket närmre Jämtland än vad Skåne gör. En liten fundering bara.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Sehvrin
2014-01-30 20:52
#1

Det beror lite på importvägarna. Går det direkt från Trondheim till Östersund så är det ju bättre, men det är ju inte säkert att det går den vägen. Å andra sidan gäller ju det samma med närproducerat även inom Sveriges gränser. Det är en bra fundering :)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

IngridSvensson
2014-01-30 21:13
#2

Jo precis. I min tanke var importvägen direkt från Trondheim till Östersund. För om det inte är det några omvägar utan direkt från Trondheim till Östersund, så behöver väl inte svenskproducerat vara det bästa alternativet? Beroende på vart man bor i vårt avlånga land?


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

KimE
2014-01-31 12:53
#3

Råvaran till schampoot (Restprodukter vid massatillverkning kan användas som eldningsolja, bildäck eller schampoo) kan vara från Östersund lika väl oberoende på var det är tillverkat.

IngridSvensson
2014-01-31 13:54
#4

Jag tänkte i min fantasi att alla råvaror från från Trondheim och exportvägen var från Trondheim direkt till Östersund. Det är väl miljövänligare än om man köper produkter som är producerade i typ Skåne och även fraktas direkt från Skåne till Östersund. Då är väl inte svenskproducerat inte alltid det bästa, ur miljösynpunkt?


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: