Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2194 ggr
Magi-cat
2014-01-04 22:06

Klimatet nära en "tipping point"?

Artikel i Aftonbladet om den varma vintern, klimatförändringar och farhågorna för global uppvärmning…Blir den här typen av vintrar det normala och vad innebär det?

Som om inte allt det man inte kan göra något åt vore nog, har Ryssland börjat borra i de känsliga regionerna i Arktis för att ta upp olja.

Haven blir sura av högre koldioxid i luften och konsekvenserna därav är svåröverskådliga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18111971.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Amateus]
2014-01-05 00:28
#1

Jag har hört något om att tjälen i den sibiriska tundran börjat tina, och att detta gör att metangasen som varit instängd, nu sipprar ut. Men vindruveodlingarna i England och här i Sverige gynnas av klimatförändringarna.

Halvdansken
2014-01-06 13:25
#2

I ett BBC program om bronsåldern berättades det att ca 750 f. kr blev klimatet snabbt kallare (på ca 50 år). Det innebar en katastrof med minskad befolkning och avstannande utveckling. tack o lov (!) blev det varmare igen ca 200 år senare. Då man ju mycket riktigt odlade vin i norra Europa. Högkonjunkturen blomstrade.
Varför är det så hemskt med ett mildare klimat? Växtena behöver co2, regnmängden ökar, färre folk dör, man kan odla upp nya områden, oljeförbrukningen går ner osv.

Lite konstigt bara att 3 hårda vintar är "väder", men en mild december är bevis på klimatförändringar…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Torahzen]
2014-01-09 10:27
#3

Norden skulle gynnas av mildare klimat. Vad värre är de miljoner klimatflyktingar som skulle behöva flytta pga att öknen sprider ut sig, sjöar och skogar torkar ut.

Jag hittade denna artikeln, men den är fortfarande aktuell då vi inte minskar våra utsläpp i den takt vi tänkt:

http://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2005-2/klimathotet-allt-tydligare

Tant Grön
2014-01-09 18:24
#4

Jag tvivlar på att Sverige skulle gynnas av mildare klimat. Havet stiger och dränker mycket land. Mer regn som ger översvämningar och underminerar marken. Har sett när jag gått i skogen skogsvägar som har stora sprickor av allt regn. Asfalt med sprickor ser jag oftare nu. Kan bli fler skred, hus som rasar etc. Fler skadedjur som vi nu inte har….

[Torahzen]
2014-01-09 20:00
#5

Det är också en effekt av mildare klimat, en effekt vi inte vill ha såklart.

Halvdansken
2014-01-09 23:29
#6

Vill ni ha det kallare?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Tant Grön
2014-01-09 23:50
#7

Jag gillar inte vinter och kyla, men vill inte ha en miljökatastrof. Försöker leva så miljövänligt som jag kan. Vill inte vara orsak till katastrofer i andra fattiga länder….utrotning av isbjörnar m.m.

JonasDuregard
2014-01-09 23:58
#8

Det mest positiva man ärligt kan säga om klimatförändringar är att deras konsekvenser är svåra att förutsäga 😕. Utopin som beskrivs i #2 är nog inte särskilt sannolik.

#0 "Artikel i Aftonbladet om den varma vintern […]"

Problemet med att övertolka varmt väder är att man göder de som nästa dag kommer övertolka kallt väder. Man får se över några år om man ska kunna uttala sig om utvecklingen, enskilda kalla eller varma vintrar i något område säger inte mycket.

Halvdansken
2014-01-10 15:14
#9

Miljökatastrofer (utfiskning, plastberg i oceanerna, grundvattenfögiftning pga konstgödning, sojaodlig i regnskogen, industriutsläpp osv) är inte samma sak som klimatförändringar.
Om man är bekymrad för isbjörnarna, så ska man kanske först sluta med jakt av dem. Dessutom har de överlevt varmare perioder. De är fantastiska simmare.
Skåne är svenskt pga "den lilla istiden" på 1600-talet. Klimatet har skiftat "lokal" även under kortare perioder. Krigsvintrarna är också kända för extremkyla.
Klimatet ändrar sig, för 10-15.000 år sen var stora delar av Europa täckt med is. På vikingatiden hade man jordbruk på Grönland.
Solens aktivitet påverkar klimatet mer än en liten höjning av Co2. Att lägga ner miljarder på att försöka förändra klimatet är slöseri med pengar som kan användas till att skydda de folk som bor i utsatta områden för tex stormar.

Jovisst ska man hålla koll på utsläppen, men klimatpolitiken har gått helt överstyr, där miljöförstöringen tyvärr glömts bort.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JonasDuregard
2014-01-10 15:55
#10

#9 "Om man är bekymrad för isbjörnarna, så ska man kanske först sluta med jakt av dem."

Eller så gör man båda delar. Har lite svårt att se hur det ena skulle utesluta det andra.

Men du har säkert rätt i att isbjörnarna inte är de värst drabbade.

"Jovisst ska man hålla koll på utsläppen, men klimatpolitiken har gått helt överstyr, där miljöförstöringen tyvärr glömts bort."

En intressant tes men jag tror det blir svårt att driva den seriöst samtidigt som du har en ovetenskaplig inställning till CO2 utsläppens klimatpåverkan. (Tänker på uttalanden i stil med "Solens aktivitet påverkar klimatet mer än en liten höjning av Co2")

[Torahzen]
2014-01-10 18:54
#11

Jag instämmer med Jonas att det ena utesluter inte det andra.

Kolla på youtube, det finns en massa klipp om global warming , bla med Al Gore.

Halvdansken
2014-01-11 00:28
#12

Och man kan också gå in och läsa på Klimatupplysningen. Där finns det betydligt mer vetenskapliga artiklar än Al Gores föreläsningar.

Om solen tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JonasDuregard
2014-01-11 00:43
#13

#12 Suck. Är det inte bättre att gå till vetenskapliga källor direkt om det är det man är intresserad av? Det borde vara bättre än både Al Gore och Klimatförnekningen.

Men jag antar att om du stöttar stockholmsinitiativet så är du bara intresserad av att plocka just de körsbär som stödjer din tes ur den vetenskapliga fruktkorgen?

Annons:
Halvdansken
2014-01-11 00:56
#14

Det länkas till vetenskapliga källor även från Klimatupprlysningen. Men visst, man söker väl efter saker som bekräftar sin egen uppfattning.  På samma sätt som de som tror på Al Gore & co letar efter sina körsbär.  

Jag vet inte vad som skulle få mig att ändra min inställning till denna hysteriska (och dyra) klimathysteri som är igång nu.

Och nej…  de där "97 % av alla forskare" håller inte om det var det du tänkte på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: