Annons:
Etikettenergi
Läst 1570 ggr
Magi-cat
2013-12-27 08:31

Solkraftverk

Det ser lite ut som sci-fi, men är ett kommersiellt solkraftverk ☀️ i Andalusien.

http://inspir3d.net/2011/07/17/the-worlds-first-247-thermosolar-power-plant/

Undrar hur det går? Solenergi måste ju vara väldigt miljövänligt…solljuset flödar alltid någonstans och tar "aldrig" slut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
moondancer
2013-12-27 22:32
#1

Sidan verkar ligga nere just nu =/

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
2013-12-28 07:36
#2

#1 Hmmm…verkar så ja. Kanske inte gick någe bra….😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sehvrin
2013-12-28 16:12
#3

Nu funkar länken igen. Man kan också läsa om anläggningen på energibolagets egen hemsida: http://www.torresolenergy.com/TORRESOL/gemasolar-plant/en

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JonasDuregard
2014-01-05 02:15
#4

#0 Även om solenergin inte tar slut så gör solcellernas livslängd det.

Så miljöpåverkan blir kvoten av miljöpåverkan från tillverkningen och dess genomsnittliga livstid i Wh.

Den kvoten blir låg men kanske inte så låg som man kunde tänka sig och framför allt är det nog en avsevärd bit till att frigöras från fossila bränslen, som används i flera steg av tillverkningen.

Om jag ska våga mig på en spådom: I framtiden kommer solkraft utvinnas ur organiska system med artificiell fotosyntes. Tänk stora fält av genmodifierade alger, där man tillsätter vatten och koldioxid och får ut något slags "sol-bränsle" typ väte eller biobränsle som sedan omvandlas till elektricitet i en generator eller en bränslecell.

Själva "solcellen", alltså algerna, är ineffektiva jämfört med solceller men kan snabbt och billigt odlas upp över stora ytor och kräver nästan inget underhåll.

Självorganisering ("emergens") tror jag är nyckeln. Att man kan ta ett litet kraftverks-frö, hälla på ett par enkla ingredienser och så bygger det automatiskt ut sig självt till önskad storlek.

En del sci-fi där ännu, men om några år kanske.

Magi-cat
2014-01-05 08:41
#5

#4 Solenergi är i alla fall en icke-ändlig resurs, i motsats till olja eller kol. Man bränner inte ut solen om man använder den.

Om miljöpåverkan vid tillverkning av solceller gör att kontentan ändå blir negativ för till ringa nytta är det tragiskt, men jag tror att det måste gå att lösa.

Ditt förslag låter ju intressant, (förutsatt att de genmodifierade algerna inte blandar sig i havet med oförutsedda följder😐). Vi får väl se.🙂☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaybrew
2014-01-10 06:29
#6

#4 Inga solceller används vid detta project utan det är vanliga stora speglar som riktar in ljuset till att värma upp ånga som driver turbiner. Det lagrar även värme i smält salt lager vilket gör att den ger stabil el även vid molnigt väder och även nattetid.

Rörande solceller så visst de försämras över tid men de håller verkligen länge, 25+ år troligen bra många fler år iom att man inte vet då de första bra solcellerna är fortfarande funktion.

Sen när man tittar på miljöpåverkan för saker och ting anser jag att tittar man bara på en generation blir bilden väldigt missvisande iom att vi numera återanvänder och har producentansvar för produkternas avfallshantering/återvinning. Är mineralerna brutna och återanvänds blir bilden mer rättvis.

Se på aluminiumburkar alternativt blybatterier. Tycker man ska göra göra en livscykelanalys över säg 5-10 generation där man även tar hänsyn till hur mkt det går att återanvända av produkten.

Fotosyntesen är ineffektiv i jämförelse med solceller med en faktor 10-100, därför skulle det vara bra om man kör på solceller och sen högeffektiva lampor led laser eller oled för algodling för att utvinna olja och flygfotogen. Samtidigt få el över till annat.

/Fridaybrew

Annons:
JonasDuregard
2014-01-10 08:46
#7

"Inga solceller används vid detta project utan det är vanliga stora speglar som riktar in ljuset till att värma upp ånga som driver turbiner."

Aha, där får jag för att jag inte kollade länken ordentligt. Står ju till och med "thermosolar" i titeln 😊.

Det som är nytt här är alltså bara att den har ett 15-timmars batteri, så att den kan användas för "baseload", alltså som stomme i ett elnät.

Kommersiella solkraftverk av den här typen har funnits åtminstone sedan 2007 (se här till exempel).

Tycker de verkar väldigt lovande, då speglar är mycket billigare och tåligare än solceller.

"Rörande solceller så visst de försämras över tid men de håller verkligen länge, 25+ år troligen bra många fler år iom att man inte vet då de första bra solcellerna är fortfarande funktion."

Men de första solcellerna är inte tillräckligt effektiva heller. Vet du om moderna solceller lika tåliga (jag säger inte att de inte är det)?

"Är mineralerna brutna och återanvänds blir bilden mer rättvis."

Sant.

"Se på aluminiumburkar alternativt blybatterier."

Fast de är avsevärt enklare att återvinna än en solcell. 

Men det forskas tydligen på det: http://www.forbes.com/sites/jenniferhicks/2013/03/26/scientists-create-recyclable-solar-cells-from-trees/

"Fotosyntesen är ineffektiv i jämförelse med solceller med en faktor 10-100, därför skulle det vara bra om man kör på solceller och sen högeffektiva lampor led laser eller oled för algodling för att utvinna olja och flygfotogen."

Det låter intressant, har du någon länk om det?

Det verkar svårt att mäta hur effektiv man kan göra fotosyntes, men det verkar röra sig om upp till ett par procents effekt åtminstone.

Fridaybrew
2014-01-10 10:14
#8

Lugnt =) Länken funkade inte troligtvis när du försökte =)

Angående livslängd på solceller uppåt 40 år anges i efterföljande länk. Dock kan det säkert förlängas ytterligare då det är såpass nytt så inga solceller har exponerats i 40 år ännu.
http://www.theecoexperts.co.uk/life-expectancy-solar-panels

14% effektivitet anges också men det finns med än högre också.

Här är en länk till degradationen hos pvs: http://energyinformative.org/lifespan-solar-panels/

Sen länk till solceller som faktiskt testades hur degradationen var efter 13 år: http://info.cat.org.uk/questions/pv/life-expectancy-solar-PV-panels

Vidare så går det att få tag i solceller för $1/w vilket länge har setts som en viktigt mål.

Alger har använts för flyfotogen tror det var Virgin atlantic som testflög ett par motorer framgångsrikt med detta för ett par år sen. Algernas akilleshäl är seperation samt filtreringen.

/Fridaybrew

JonasDuregard
2014-01-10 10:42
#9

Angående #0, en sak som jag först blev förvirrad av var "providing a higher annual capacity factor than most baseload plants such as nuclear power plants". Om man missar ordet "factor" låter det extremt positivt. Men det betyder alltså bara att solkraftverket kommer närmare sitt eget teoretiska maxvärde än vad ett kärnkraftverk brukar göra, så vitt jag lyckats avgöra är det inte ovanligt att kärnkraftverk producerar minst 100 gånger mer elektricitet än det här kraftverket 😕.

Jag förstår inte riktigt varför en jämförelse av kapacitetsfaktorer är intressant mellan två helt olika tekniker 🤔.

Upp till toppen
Annons: