Annons:
Etikettmiljömärkningar
Läst 1791 ggr
JonasDuregard
2013-12-06 20:35

Hur dåligt är KRAV?

Har funderat på det där med KRAV en del på sistone. Jag köper oftast KRAV-märkt, men det finns en del ganska uppenbara brister med märkningen, anser jag.

Det första verkar märkningen ha en väldigt svag koppling till vetenskap om vad som är bra för miljön. Mycket av det handlar om att undvika sådant som är "konstigt" eller "onaturligt", när man i min mening borde tala om "skadligt" istället.

Ett viktigt exempel är ju att undvika konstgödsel, som framhålls av KRAV som kaske den enskilt viktigaste komponenten i ett ekologiskt jordbruk, men är det verkligen det? Flera forskare menar till och med att konstgödsel är bättre för miljön än alternativen (se till exempel här). Det här bland annat har fått en del att gå så långt som att KRAV-odling leder till en nettoförsämring för miljön 😕. Med en renodlad miljömärkning borde det inte ens komma på frågan att den märkta maten är sämre för miljön, men i min åsikt är det KRAVs grundsyn om att naturlighet är lika viktigt som miljöhänsyn som är problemet (även om jag gärna vill tro att KRAV är bättre för miljön, åtminstone lite).

Kanske borde märkningn delas upp i en miljömärkning och en "naturlighetsmärkning" eller något sådant (för oss som struntar i vad som är naturligt)?  Finns det någon miljömärkning som är mer pålitilig?

Det här är ju kritik som har luftats tidigare vet jag, har det blivit bättre? Eller sämre?

Finns det någon forskning som förespråkar ekologiskt jordbruk i KRAV-anda? Beslutar KRAV om reglerna i samråd med forskare eller sker det bara genom demokratiska beslut i föreningen?

Notera att jag främst vänder mig till dem som tycker att det vore bättre om KRAV var en ren miljömärkning, men ni som tycker att det är bra att KRAV har en bredare profil och tar ställning mot "onaturliga" saker får så klart också svara.

Annons:
Bjornen
2013-12-07 07:20
#1

En kort tid var jag ansluten till KRAV, vilket gör att jag undviker att köpa KRAV-märkta varor. Jag har alltid odlat utan konstgjorda bekämpningsmedel och utan konstgjorda gödselmedel (utom ett kort dag lite experimenterande med gödselmedel på lite annorlunda sätt än de gängse). En kontrollant kom för att kontrollera mina grödor och jag har kunnat ljuga och vilseleda honom hur mycket som helst utan att han skulle märka något.

Det finns också många märkliga bestämmelser i KRAV som endast gynnar stordrift och gör att småskalig odling inte kan godkännas i KRAV. Exempelvis är det inte tillåtet att använda torv från egna torvtag som odlingssubstrat utan att omfattas i ett särskilt kontrollprogram. Man ska istället köpa säckad torv som är godkänd av KRAV. Jag gör ofta egna jordblandning av torv, vedaska, kalk, sand och naturgödsel mm.

Upp till toppen
Annons: