Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 916 ggr
tonååring
2013-12-01 17:35

Miljövänlig måltid!

Hur kan jag byta ut och förändra min måltid här nedan så att den blir bättre med tanke på miljön?

**Motivera ditt svar också, för jag vill veta skillnaden :)
**

Ris mot?

Fläskkött mot?

Sallad, gurka och tomat mot?

Polarbröd mot?

Banan mot?

Coca cola mot? (Vatten kanske antar jag..)

Annons:
VildaVittra
2013-12-01 17:54
#1

Ris mot? Potatis, den kräver inte mycket gödsel, samt väljer du eko så har den inte besprutats.

Fläskkött mot? Kanin. Kaniner äter till största del foder som tillverkats i detta land, dvs hö. Ett stort problem miljömässigt är ju just det spannmål vi odlar och besprutar åt våra köttdjur. Väljer du kaninkött från en lantras äter de enbart hö.

Sallad, gurka och tomat mot? Dessa kan du äta under säsong, men inte nu då de odlas i uppvärmda växthus. Bättre för säsongen är sådant som går att långtidsförvara, som vitkål, morötter och lök.

Polarbröd mot? Inget bröd alls egentligen, men måste du ha bröd, så baka själv på ekologiska produkter och dryga ut mjölet med ex malen torkad svamp.

Banan mot? Kokt pumpa. Även här så ska man välja något som går att förvara länge. Vill du ha färsk frukt så ta ett svenskt äpple.

Coca cola mot? Örtte. Det bästa är just att du kan plocka vilda örter själv, något mer klimatsmart än det är svårt att finna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: